صفحه اصلی / موضوع خشکسالی و کم آبی در استان گلستان جدی است

موضوع خشکسالی و کم آبی در استان گلستان جدی است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ابوطالب قزلسفلو در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: موضوعات منابع طبیعی و محیط زیست امروز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولین شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید به چالش‌هایی که در مسائل مربوط به منابع طبیعی و آب و خاک وجود دارد پرداخته شود، تصریح کرد: باید بتوانیم موضوعات امنیت غذایی، تأمین آب و آلودی هوا را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بهره برداری پایدار را در مسائل منابع طبیعی و آب و خاک داشته باشیم.
قزلسفلو افرود: توسعه‌ای که در این مسائل داریم باید پایدار باشد و خسارت‌های وارد شده حداقل باشد تا نسل‌های آینده در تأمین نیازمندی‌های خود دچار مشکل نشوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: در سال آبی جاری، استان گلستان با بلایای مختلف درگیر شده که از جمله آن می‌توان به سرمای غیر عادی آذر ماه، کاهش ۱۷ درصدی بارندگی در بلندمدت و وقوع سیل‌های مختلف در مرداد ماه اشاره کرد.
وی با بیان اینکه موضوع خشکسالی و کم آبی در استان جدی است، گفت: متوسط آب تجدید پذیر به ازای هر نفر در دنیا ۷۶۰۰ متر مکعب و در ایران ۱۶۰۰ متر مکعب است.، اما در استان گلستان متوسط آب تجدید پذیر به ازای هر نفر ۱۴۰۰ متر مکعب است که نشان می‌دهد این میزان حتی از میانگین کشوری هم ۲۰۰ متر مکعب کمتر است.
قزلسفلو تصرحی کرد: استان گلستان در سالهای اخیر جزو استان‌هایی قرار گرفته است که در موضوعات خشکسالی آسیب پذیر است و با توجه به اینکه اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است، تحت تاثیر خشکسالی قرار می‌گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تا ۹۶ روند کاهش آب رودخانه‌ها شیب بیشتری گرفته است، اظهار کرد: در رودخانه شصت کلاً گرگان آورده سالانه رودخانه از ۱۸ میلیون مترمکعب به ۱۱ میلیون مترمکعب کاهش، رودخانه زرین گل علی آباد کتول از ۶۹ به ۳۸ میلیون مترمکعب و چهل چای مینودشت از ۶۷ به ۴۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
وی تغییر اقلیم و کاهش بارندگی، افزایش غیر عادی دما و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی را از عوامل کاهش آب در استان عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به موضوع بیابان زایی در استان، گفت: یکی از علت‌های گرم شدن غیر عادی استان، همین شرایط روبه خشکی رفتن استان است. هر چه رطوبت محیط کمتر باشد دما بیشتر افزایش می‌یابد.
قزلسفلو، سه علت اصلی بیابان‌زایی در استان را افت سفره‌های زیر زمینی، کاهش بارندگی و ضعف پوشش گیاهی در مراتع شمال استان و فرسایش خاک عنوان کرد و ادامه داد: آتش زدن بقایای گیاهی، کاهش حاصلخیزی خاک و فشرده سازی خاک‌های اراضی زراعی از دیگر عوامل بیابان زایی در استان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: در سال جاری ۵ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی برای مقابله با بیابان زایی در گلستان مصوب شده است.
وی با بیان اینکه تولید گیاهان مرتعی مقاوم به شوری و خشکی در دست کار است، عنوان کرد: اصلاح و احیای مراتع که به تقویت پوشش گیاهی می‌انجامد خود به خود جلوی بیابان‌زایی را می‌گیرید و از طرفی به تولید و اشتغال استان نیز کمک می‌کند. در استان گلستان نیاز به مالچ پاشی نیست و با تقویت پوشش گیاهی و انجام پروژه ذخیره و نذولات می‌توان این موضوع را کنترل کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار اصله نهال مرتعی در سه ایستگاه در شهرستان‌های گنبد کاووس، مراوه‌تپه و آق قلا تولید شده که پاییز امسال در مراتع شمال استان کشت خواهند شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.