صفحه اصلی / عمر مفید پروژه‌های عمرانی به شدت کاهش یافته است

عمر مفید پروژه‌های عمرانی به شدت کاهش یافته است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، جعفر رودری در کارگاه آموزشی آشنایی با مفاهیم قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی که به همت مدیریت نظام فنی و اجرایی سازمان برگزار شد با بیان اینکه تا دیروز حرکت استان در جهت انتخاب اما امروز در جهت اجبار است، تصریح کرد: استان کرمان بیش از ۱۸۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که بالغ بر ۱۱.۲ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. مساحت استان کرمان به شکل تجمعی از ۱۰ استان کشور و به لحاظ تعداد آبادی از ۱۲ استان کشور بیشتر است. طبق آخرین سرشماری صورت گرفته، جمعیت استان کرمان بیش از سه میلیون و ۱۶۴ هزار نفر است که حدود ۴ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است.
رودری با اشاره به سهم ۳.۴ درصدی استان کرمان از GDP کشور، تصریح کرد: متاسفانه سرانه هر کرمانی از متوسط کشوری پایین‌تر است که باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به رویکردهای اقتصاد مقاومتی در استان کرمان افزود: ۵ رویکرد درون زایی اقتصاد، برون گرایی اقتصاد، مردمی کردن، عدالت محوری و دانش بنیانی در حوزه اقتصاد مقاومتی پیش روی برنامه‌های استان کرمان در نظر گرفته شده است که ۳ هدف کلی رشد پویا، ارتقای شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دسترسی به سند چشم انداز مورد نظر مقام معظم رهبری را در نظر دارد.
وی با اشاره به پیش بینی نرخ رشد اقتصادی استان در برنامه ششم توسعه تصریح کرد: در برنامه‌های کلان نرخ رشد سالانه ۸.۵ درصدی اقتصادی برای استان کرمان در نظر گرفته شده است که پیش بینی می‌شود ۲.۸ درصد این نرخ از محل بهره وری و ۵.۷ درصد آن از محل سرمایه گذاری‌های جدید تامین گردد.
رودری با بیان اینکه برای رسیدن به چنین هدفی در ۵ سال آینده به ۱۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم، اظهار کرد: طبق این پیش بینی سالانه به ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که با روند کنونی فاصله زیادی داریم و این مهم نشان دهنده آن است که با بودجه دولتی نمی‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به الگوی تامین منابع مالی در برنامه ششم توسعه در استان کرمان، اظهار کرد: پیش بینی شده است که ۱۲.۹ درصد از کل منابع مالی برنامه ششم توسعه از طریق بودجه دولتی، ۲۴.۷ درصد از تسهیلات بانکی، ۹.۳ درصد از صندوق توسعه ملی، ۱۲.۴ درصد بازار سرمایه، ۱۲.۴ درصد شرکتها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، ۳ درصد آورده اشخاص و ۲۵.۳ درصد از طریق سرمایه گذاری خارجی تامین شود.
وی با اشاره به رویکرد مردمی کردن اقتصاد و توجه ویژه به این موضوع در استان کرمان، عنوان کرد: با تدبیر و پیشنهاد استاندار کرمان، استان کرمان به هشت منطقه اقتصادی تقسیم بندی و هر منطقه نیز به چند ناحیه و هر ناحیه نیز به یک معین اقتصادی واگذار شده است که در این راستا هم اکنون ۲۱ موسسه بزرگ اقتصادی در امر مشارکت و توسعه استان کرمان دخالت دارند.
رودری با بیان اینکه برای اولین بار شاهد مشارکت غیردولتی در بخش توسعه استان هستیم، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون مدیریت توسعه به شکل مشارکتی با دولت در استان کرمان در حال انجام است اما همچنان معتقدیم که تفکر دولتی باید از عملکرد اداره‌ها و نهادهای استان دور شود و تغییر چنین تفکری امری سخت و دشوار است.
وی با اشاره به محدودیت منابع مالی بعنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش رو اقتصاد کشور، اظهار کرد: برای تجهیز منابع مالی باید از تامین مالی از طریق بانک‌ها فراتر رفته و بتوان مسیر جدیدی را در بحث تامین مالی پروژه‌ها پیش گیریم که این مهم در برنامه ششم توسعه استان کرمان دیده شده است.
رودری با بیان اینکه حوزه دانش و تکنولوژی دیگر چالش پیش روی اقتصاد کشور است، تصریح کرد: تجربه سال‌های متمادی در ایران نشان داده که آموزش به شکل کنونی نتوانسته است رسالت مورد نیاز کشور را در امر توسعه تامین کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه بخش عمده اقتصاد کشور به صورت سنتی و معشیتی اداره می‌شود، افزود: در مباحث روز دنیا تاکیدی بر امر آموزش آکادمیک وجود ندارد و توجه ویژه آنها بر امر آموزش در حین انجام کار است که نشان می‌دهد با توجه به فاصله زیاد نوع آموزش در ایران و دنیا، نیازمند دانش مدیریت به منظور ارتقای پروژه‌های غیر دولتی و دولتی هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.