صفحه اصلی / اولویت سرمایه گذاری در صنعت فولاد بر فناوری روز است

اولویت سرمایه گذاری در صنعت فولاد بر فناوری روز است

یک متخصص بازار سرمایه معتقد است: بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک رویکرد در دولت دوازدهم دنبال می‌شود و در صنعت فولاد، اولویت سرمایه گذاری برای استفاد از فناوری روز است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا علیرضا باغانی افزود: براساس گزارش رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی پس از برجام صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: موضوعی که اهمیت دارد در ارتباط با صنعت فولاد، اولویت سرمایه‌گذاری در این عرصه در بخش فناوری روز است که علاوه بر رشد تولید، زمینه صادرات و ارتقای بهره‌وری را به همراه داشته باشد.
جمهوری اسلامی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را برنامه ریزی کرده است.
مدیر پایگاه اطلاع رسانی و تحلیلی بورس ۲۴ در تحلیلی از وضعیت فولاد و جایگاه فولاد خراسان اضافه کرد: قرار است در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان به پنج میلیون تن برسد، گندله سازی نیز به پنج میلیون تن خواهد رسید، آهن اسفنجی ۳.۵ میلیون تن، شمش فولادی ۳.۵ میلیون تن و محصولات نوردی هم به ۱.۳ میلیون تن خواهد رسید.
وی افزود: پارسال درحالی که متوسط نسبت تولید به ظرفیت فولاد خام کشور ۶۲ درصد ثبت شد، فولاد خراسان رقم ۱۰۵ درصدی را ثبت کرد و برای بخش خصوصی این رقم ۳۳ درصد و واحدهای واگذار شده ۸۳ درصد بود.
باغانی، خاطرنشان کرد: مجموع فولاد خام تولیدی در سال ۹۵ به میزان ۱۸.۵ میلیون تن اعلام شد که از این رقم فولاد مبارکه با ۵.۶ میلیون تن سهم ۳۱ درصدی داشت و فولاد خراسان نیز با ۶۶۰ هزار تن به میزان چهار درصد کل تولید را به خود اختصاص داد.
براساس برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور (۱۴۰۰-۱۳۹۶) سالیانه حدود ۴۳ میلیارد دلار باید سرمایه از منابع خارجی در قالب فاینانس (تأمین مالی)، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و قرار‌دادهای مشارکتی جذب شود.
باغانی اضافه کرد: پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور به رقم ۵۵ میلیون تن برسد و علاوه براین امکان صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن امکانپذیر شود.
به گفته وی، پارسال مجموع ظرفیت تولید میلگرد کشور به رقم ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار تن رسید که فولاد خراسان برابر با ۵۵۰ هزار تن بود.
به گفته باغانی، فولاد خراسان پارسال از مجموع تولید مقاطع (میلگرد، پروفیل و مفتول) سهم ۶.۲ درصدی را به خود اختصاص داد، واحدهای خصوصی ۶۰.۸ درصد از تولید مقاطع را داشتند و ذوب آهن اصفهان نیز ۲۳.۸ درصد را از آن خود ساخت.
وی ضمن تأیید روند افزایش سرمایه در فولاد خراسان خاطرنشان کرد: امسال این واحد صنعتی برنامه افزایش سرمایه از ۸۰۰ میلیارد تومان به رقم ۱,۰۰۰ میلیارد تومان را دارد.
این متخصص بازار سرمایه، مهمترین برنامه امسال فولاد خراسان را بهره برداری از واحد گندله سازی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن ذکر کرد که افتتاح رسمی آن توسط یکی از مسئولان بلند پایه بزودی انجام می‌شود.
باغانی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره چهار سال گذشته فولاد خراسان هرسال افزایش سرمایه داشته و به خاطر سرمایه گذاری مورد نیاز از محل مطالبات افزایش سرمایه داده و در حقیقت پول از شرکت خارج نشده است.
وی افزود: بررسی وضعیت سهام این واحد صنعتی در روز چهارشنبه هفته گذشته رقم ۳۷۲ تومان را به ازای هر سهم نشان داد و این درحالی است که ارزش ذاتی این سهم را ۴۳۳ تومان با مفروضات بدبینانه ارزیابی می‌شود که نشان دهنده بالاتر بودن ارزش ذاتی از ارزش بازار شرکت مجتمع فولاد خراسان است.
وی گفت: هفته گذشته ۴۰ تن از مدیران شرکت‌های سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها از کارخانه فولاد خراسان بازدید کردند؛ دیدگاه آنان نسبت به فولاد خراسان محدود به یک کارخانه فولادسازی بود اما بازدید از این کارخانه سه ساعت طول کشید و فعالان بازار سهام از کارخانه‌های گندله سازی، نورد و ذوب و تولید شمش و محصول نهایی بازدید کردند.
باغانی تصریح کرد: امروز معرفی فولاد خراسان به عنوان قطب سوم فولاد کشور منطبق بر پیشرفت‌هایی است که در این مجتمع فولادی رخ داده و قابل ارزیابی است.
به گزارش ایرنا، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: بررسی عملکرد ۶۶ کشور عضو نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد خام رقم ۸۳۱.۷ میلیون تن را ثبت کرد و جمهوری اسلامی ایران هم تولید ۲۱.۷ میلیون تنی را به خود اختصاص داده است.
برپایه ارزیابی انجمن جهانی فولاد، ایران در پایان سال ۲۰۱۷ به عنوان سیزدهمین فولاد ساز جهان معرفی شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.