صفحه اصلی / فعالیت جزیره‌ای در صنعت فرش دستباف

فعالیت جزیره‌ای در صنعت فرش دستباف

شایلی قرائی
صنعت فرش دستباف که به گفته کارشناسان قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد، این روزها غریب و مهجور مانده و کم‌کم این هنر زیبای اصیل و این نقش و نگارهای دلربا و سحرآمیز در نقاب تاریخ فرو می‌رود و کسی هم از آن سراغی نمی‌گیرد.
‌‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز، واردات این کالا در حالی انجام می‌شود که ایران خاستگاه فرش دستباف است و نمونه‌های متنوعی از آن در کشور بافته و تولید می‌شود. متأسفانه در چند سال اخیر دست در این حوزه بسیار زیاد شده و عملکرد جزیره‌ای در آن جلوی پیشرفت را گرفته است. در همین زمینه عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی شیراز گفت: عملکرد جزیره‌ای در حوزه فرش یکی از دلایل عقب‌ماندگی این بخش در حوزه صادرات است. خسرو فروغان گفت: تعدد تشکل و اتحادیه‌ها در حوزه فرش یک آسیب است، به طوری که وجود متولیان زیاد این بخش موجب موازی‌کاری در تصمیم‌گیری‌ها و درنهایت عقب‌ماندگی صنعت فرش شده است. وی افزود: نیاز است تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در حوزه فرش در استان تجمیع و سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در یک مرکز واحد انجام شود تا ارزش این هنر و صادرات در حوزه داخلی و خارجی آن حفظ شود. عضو هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: تشکل‌های فراوان ما در حوزه فرش کمکی به رشد و توسعه این بخش نکرده است و صادرکنندگان موفق ما در زمینه فرش به‌صورت انفرادی کار کردند. مرکز ملی فرش نیز در این رابطه تاکید دارد: واردات فرش‌های دستباف به دلیل تعرفه گمرکی بالای آنها مقرون به صرفه نیست. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی منتشر شده و در قالب آن اینگونه اعلام شد که به استناد آمارهای رسمی در شش ماهه اول امسال واردات انواع فرش و صنایع دستی با رشدی ۴۵۰ درصدی مواجه شده است. مرکز ملی فرش ایران پس از انتشار این گزارش توضیحاتی درباره واردات فرش دستباف ارائه و در بخش‌هایی از آن تاکید کرده است: واردات فرش دستباف از دیگر کشورها به داخل ایران مشمول تعرفه‌های بالای گمرکی (۴۰ درصد) می‌شود که این امر ورود این فرش‌ها را مقرون به صرفه نمی‌کند. از همین رو طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات فرش‌های تولیدی دیگر کشورها به ایران تقریباً صفر است و هیچ فرش دستباف خارجی به علت تعرفه گمرکی بالا به کشور وارد نمی‌شود. همچنین در توضیح مرکز ملی فرش آمده: ارزش صادرات فرش دستباف ایران در هشت ماه امسال ۲۶۹.۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱.۷ درصد افزایش داشته است. این افزایش ارزش فرش‌های صادراتی در همه ماه‌های ابتدایی سال جاری تداوم داشته و باید در نظر داشت که کاهش وزن فرش‌های صادراتی در کنار افزایش ارزش آنها به معنای صدور فرش‌های پربهاتر به بازارهای هدف بوده و امری پسندیده است.
ممنوعیت واردات فرش‌هایی که بدون جواز صادرات از کشور خارج شده‌اند
مجتبی عراقچی، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف

فرش دستباف کالایی مهم و سرمایه‌ای غیرقابل جایگزین برای کشور است که به دلیل قدمت و مهارتی که بافندگان آن دارند، در دنیا زبانزد شده است.
فرش دستباف به لحاظ اینکه می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفتی باشد می‌تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به ارمغان بیاورد. کشورهای دیگر نیز با درک اهمیت این موضوع در چند سال اخیر به رقیب جدی ایران در این حوزه تبدیل شده‌اند و دستی در این کار دارند، اما واردات نیز در این زمینه به مشکل اساسی تبدیل شده بود، با این دلیل که ایران خود یک تولیدکننده فرش دستباف است ورود هرگونه فرش دستی به بازار داخلی توجیه‌پذیر نیست و ممنوعیت‌های سفت و سخت قانونی برای آن وجود دارد. بنابراین ممنوعیت سفت و سخت واردات فرش‌های دستباف ایران در دستور کار قرار گرفته و حتی واردات فرش‌های دستباف ایرانی که بدون جواز صادرات از کشور خارج شده‌اند به داخل ممنوع است.
حتی پیش از این فرش‌هایی که برای بازارهای خارجی فرستاده می‌شد و بعد از مدتی به فروش نمی‌رفت و قصد بازگرداندن آنها به کشور وجود داشت، این ممنوعیت برای آنها اعمال می‌شد و گمرک از ورود فرش‌ها جلوگیری می‌کرد یا ترخیص آنها را منوط به پرداخت تعرفه‌های بالا کرده بود. همچنین با توافق صورت‌گرفته، قرار شد فرش‌های دستبافی که از گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شدند و جواز رسمی داشتند بتوانند به داخل بازگردند که فقط فرش‌هایی که پس از انقلاب صادر شدند را شامل می‌شود و همچنان فرش‌هایی که پیش از انقلاب از مرزها خارج شده‌اند، امکان ورود ندارند.
فرش‌های قاچاق دستباف هم خرید و فروش می‌شود
مرتضی ایلچی، فعال بازار فرش

با توجه به اینکه صنعت فرش در ایران قدمت زیادی دارد و خود ما تولیدکننده برتر در این بخش هستیم و فرش‌های دستباف با انواع قیمت‌ها در کشور وجود دارد و خرید و فروش می‌شود، نیازی به واردات وجود ندارد. از سوی دیگر تعرفه بالایی که برای واردات این کالا در نظر گرفته‌اند واردات آن را مقرون به صرفه نکرده است و کمتر کسی به این فکر می‌افتد که پا در این راه بگذارد. البته این بدان معنا نیست که در بازار فرش‌های وارداتی دستباف نداریم، بلکه متأسفانه گاهی مشاهده شده که فرش‌های قاچاق دستباف هم خرید و فروش می‌شود که تهدید بزرگی برای این صنعت به شمار می‌رود. متأسفانه با وجود اینکه سابقه طولانی در این حوزه داریم، اما از نظر طراحی و شناخت سلایق جدید در دنیا عقب مانده‌ایم. تولید بی‌هدف و بدون در نظر گرفتن سلیقه و نیاز مخاطب امروز جوابگو نخواهد بود و تقابل با رقبایی مثل هند و پاکستان که در سال‌های اخیر حضور پررنگی را در بازار داشته‌اند نیازمند رصد دقیق فعالیت و نوع تولیدات آنها و همین‌طور سلیقه و ذائقه نسل جدید در بازارهای جهانی است. یک مشکل دیگر نیز در این حوزه وجود دارد. در حال حاضر فعالیت‌ها در حوزه فرش به‌صورت جزیره‌ای است و بخش خصوصی باید این فعالیت‌ها را تجمیع و ایجاد هم‌افزایی کند زیرا با هدفمند کردن فعالیت‌ها روند مثبت در حوزه فرش محقق می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.