صفحه اصلی / پیشرفت ۶۳درصدی طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی

پیشرفت ۶۳درصدی طرح ساماندهی اراضی حاشیه رودخانه های مرزی

مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اجرای مرحله اول طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی حاشیه رودخانه‌های مرزی کشوراکنون ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، سید رحیم سجادی اظهار کرد: اجرای این طرح در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور برنامه ریزی شده که در مرحله اول آن ۲۲۷ هزار هکتار ساماندهی می‌شود.
وی افزود: برای مرحله اول این طرح ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که این میزان تا پایان نیمه اول سال ۹۷ در شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی، ۲۲۷ هزار هکتار زمین زراعی هزینه و اجرا می‌شود.
سجادی با بیان اینکه اعتبارات این طرح به دستور رهبر معظم انقلاب و از محل صندوق توسعه ملی کشور تأمین اعتبار می‌شود، اضافه کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد طرح به احداث باغات اختصاص بافته و در باقی اراضی، مزارع زراعی ایجاد می‌شود که در تمامی آنها، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نیز مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته مجری طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی وزارت جهاد کشاورزی، در پایان مرحله اول این طرح علاوه بر ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در حوزه‌های مختلف کشاروزی، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تُن نیز محصول زراعی و باغی در این اراضی نیز تولید می‌شود.
سجادی گفت: مرحله اول این طرح در ۱۰ استان اجرا می‌شود که آذربایجان غربی با ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار زمین بیشترین و خراسان جنوبی با ۳۰۰ هکتار کمترین سطح عملیات در دست اجرا را دارند.
به گفته وی، هدف از اجرای پروژه‌های مصوب در حریم رودخانه‌های مرزی برای افزایش راندمان آبیاری با مهار آب‌های مرزی، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش تولید و اشتغال مؤثر و افزایش درآمد و رفاه روستاییان است که اتمام آنها نقش مؤثر و بسزایی در توسعه مناطق مرزی دارد.
وی سهم استان کردستان در مرحله اول اجرای این طرح را ۱۷ هزار و ۱۰۲ هکتار با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب اعلام کرد و گفت: اجرای طرح در این استان هم اکنون ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به عبارتی در بیش از هشت هزار و ۶۰۰ هکتار اجرا شده است.
سجادی با بیان اینکه وزارت نیرو در این طرح عهده دار نگهداری و ذخیره آب است، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد اجرای مرحله دوم این طرح را بزودی به نهادهای ذیصلاح پیشنهاد کند تا در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز به محض پایان مرحله اول، اجرای طرح در اراضی باقی مانده نیز آغاز شود.
به گزارش ایرنا، ۵۰ درصد درصد از ۱۷ هزار و ۱۰۲ هکتار اراضی مورد هدف طرح جامع ساماندهی رودخانه‌های مرزی کشور در کردستان برای احداث باغ و نیم دیگر آن برای احداث مزارع آبی در نظر گرفته شده است.
پروژه‌ای پایاب سد ژاوه سنندج با یک هزار هکتار، پایاب سد آزاد سنندج با چهار هزار و ۳۰۰ هکتار و پایاب سد قشلاق سنندج با یک هزار ۵۰۰ هکتار به صورت کامل برای توسعه باغات در نظر گرفته شده است.
استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی است که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار آبی است و از میزان کل اراضی آبی نیز حدود ۴۸ هزار هکتار باغ است.
۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان تولید سالیانه محصولات کشاورزی استان کردستان است که ۳۲۰ هزار تن از این میزان مربوط به محصولات باغی است و باقی نیز مربوط به زراعت است.
عمده محصول تولید زراعی این استان مربوط به گندم با حدود ۸۰۰ هزار تن است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تن است.
رودخانه سیروان طولانی‌ترین رود در استان کردستان است و شاخه‌های اصلی آن رودهای گاورود و قشلاق است، گاورود از کوه‌های کان کبود سقز سرچشمه می‌گیرد و قشلاق از کوه‌های پیر محمد سرازیر می‌شود.
قسمتی از این رود، در بخش‌های میانی باعث ایجاد مرزی بین ایران و عراق می‌گردد و به منطقه دیاله مشهور است و پس از آن به خلیج فارس می‌ریزد.
رودخانه قشلاق به طول ۹۰ کیلومتر، رودخانه سیروان به طول ۱۰۰ کیلومتر، زرینه رود به طول ۳۰۲ کیلومتر، تلوار به طول ۱۴۲ کیلومتر و گاورود به طول ۱۲۰ کیلومتر از جمله رودخانه‌هایی است که سرچشمه یا بخشی از آن در کردستان جریان دارد.
کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.