صفحه اصلی / لزوم اطلاع رسانی پایگاههای میراث فرهنگی

لزوم اطلاع رسانی پایگاههای میراث فرهنگی

 

سید محمد بهشتی گفت: اینکه خبرنگاران علم غیب از فعالیت کارشناسان میراث فرهنگی ندارند گناه آنها نیست این وظیفه پایگاه‌های میراثی است که باید اطلاع رسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بداند.
‌‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،
نشست تخصصی پایگاه‌های میراث‌جهانی و میراث‌فرهنگی کشورکه امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن با حضور معاون میراث‌فرهنگی و مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی در سالن اجتماعات ارگ آزادی برگزار شد، در این برنامه سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در سالهای دور شرایط به گونه‌ای بود که فعالیت ما در آثار و سایت‌های مهم بسیار محدود بود. به عنوان مثال در سایت مهم تاریخی کشور از جمله چغازنبیل ما فقط آثار تاریخی را نگهداری می‌کردیم. در سایت مهمی چون تخت سلیمان تنها با دو نگهبان نگهداری می‌شد و در ایام سال کارشناسان حضور جدی در آنجا نداشتند و به ندرت پیش می‌آمد که حفاظت، مرمت، پژوهش و معرفی در کنار هم انجام شود.
وی افزود: پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که باید یک الگوی مدیریتی راجع به اینکه آثار ما چیست و باید چه کاری برای آنها انجام داد به دست آوردیم. به این نتیجه رسیدیم که ما باید در آثار خود حضور دائمی و همه جانبه داشته باشیم نه موقت. به طوری که حفاظت، پژوهش و معرفی توامان باید اتفاق بیفتد. چند سالی طول کشید تا این فکر به مرحله عمل درآید.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: آثاری که پایگاه‌ها در آن ایجاد شده آثاری هستند که از ظرفیت فوق العاده ای برخوردار هستند و در مقابل تمامی پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند مسئولیت دارند. از سوی دیگر پایگاه‌هایی چون پارسه و پاسارگاد شاخص ترین آثار دوره هخامنشی را دارد و باید تبدیل به پایگاه جهانی در مطالعات هخامنشی شود.
وی افزود: پایگاه یک چتری باز می‌کند به اندازه همه جهان. بنابراین پایگاه‌ها در عمل می‌توانند جهانی و بین المللی باشند. آنها باید امکان و تبادل گفت وگو با مراکز جهانی داشته باشند و دستاوردهایی که در پایگاه‌ها رخ می‌دهد باید پژواک جهانی داشته باشد.
بهشتی اما به موضوع نبود اعتبار در پایگاه‌ها اشاره کرد و افزود: با اینکه بحث اعتبار موضوع قابل توجهی است و ما هم اکنون در دایره محدودی از منابع به سر می بریم اما تجربه نشان داده است که این اعتبارات نیست که ما را از اهداف خود دور می‌کند این افول رویاها و تنزل همت است که مانع از فعالیت‌های جدی می‌شود. به طوری که اگر همت ما عالی‌تر و رویاهای ما وسیع‌تر شود این وسعت و ارتفاع تحقق پیدا می‌کند.
او گفت: در عمارت عالی قاپو اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است به طوری که برای ما را سورپرایز می‌کند. اما با اینکه سورپرایزشدن اتفاق خوبی به نظر می‌رسد اما در این مورد بسیار بد است. چراکه شما پشت درهای بسته کارهای خوب می‌کنید اما هیچکس خبر ندارد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: اطلاع رسانی سرمایه اجتماعی پایگاه‌های میراث فرهنگی است. و میراث فرهنگی بدون سرمایه اجتماعی پیش نمی‌رود. یکی از کارهای پایگاه‌ها هنر اطلاع رسانی است. مدیران و کارشناسان پایگاه‌ها باید در رسانه حضور داشته باشند و لحظه لحظه اقدامات خود را خبر دهند.
وی افزود: رسانه‌های ما دچار سوءتفاهم هستند در شرایط فعلی اینگونه به نظر می‌رسد که کارشناسان میراث فرهنگی کمر به قتل میراث فرهنگی بسته‌اند درحالی که این اتفاق و این سوتفاهم ناشی از نبود اطلاع رسانی به موقع است. اینکه خبرنگاران این حوزه علم غیب از فعالیت‌ها و تخصص کارشناسان را ندارند گناه آنها نیست این وظیفه پایگاه هاست که باید اطلاع رسانی را به عنوان سرمایه اجتماعی خود بداند و در این راستا فعالیت‌های جدی کند.
در ادامه، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث‌جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: ۷۵ پایگاه ملی و ۲۲ پایگاه جهانی در کشور وجود دارد که در این پایگاه‌ها علاوه بر موضوعات حفاظت، مرمت و سامان‌دهی آثار، ایجاد امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران و معرفی ارزش‌های برجسته جهانی آثار در دستور کار قرار دارد. تمام فعالیت‌ها در پایگاه‌های میراث‌فرهنگی به ویژه پایگاه‌های جهانی طبق پلان مدیریت و براساس برنامه‌ریزی‌های مصوب، هر سال از سوی همکاران امور پایگاه‌ها انجام می‌شود، این اقدامات با هدایت و نظارت بالغ بر ۴۰۰ کارشناس، استاد خبره و شورای راهبردی انجام می‌شود.
عزیزی ادامه داد: به‌رغم توجه به مسائل و مشکلات و کمک‌های بسیار زیاد بخش‌های مختلف سازمان میراث‌فرهنگی و سایر دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان برنامه و بودجه به پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، محدودیت‌های متعددی به لحاظ مالی و تشکیلاتی پیش روی پایگاه‌ها قرار دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله بسیار زیادی وجود دارد، اما با تلاش صادقانه فعالان این حوزه دستیابی به وضعیت مطلوب دور از دسترس نیست.
در ادامه این برنامه، منظر باستان شناسی ساسانی فارس، اقدامات و تهیه پرونده ثبتی آن توسط عسگری از باستان شناسان استان مطرح شد. توضیحات مربوط به پرونده جهانی شهر تاریخی یزد را نیز فرهمند مدیر پایگاه ارائه کرد و گفت: پایگاه یزد در سال ۸۲ تشکیل شد و در سال ۸۸ بنا به دلایل مختلف متوقف و تعطیل شد تا اینکه در مهر ماه سال ۹۳ این پایگاه مجدداً با هدف ثبت جهانی و حفاظت از بافت تاریخی بازگشایی شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرونده ثبت جهانی شهر یزد به عنوان اولین پرونده زنده مطرح بود، نحوه مدیریت اثر نیز پیچیدگی‌هایی داشت.

همچنین مطالعه کنید:

واردات خودرو‌های نو ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اتابک وزیر صمت در خصوص واردات خودرو  گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.