صفحه اصلی / مهارت آموزی؛ زیربنای رونق اشتغال و کارآفرینی

مهارت آموزی؛ زیربنای رونق اشتغال و کارآفرینی

مهارت آموزی نقش مهمی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد و در دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار است. در این میان با تاکید بر سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری مبنی بر تمرکز بر مقوله مهارت یابی و ارتقای بهره وری افراد؛ باید کوشید تا با ایجاد تناسب میان نظام آموزشی و نیاز بازار کار، جامعه را در مسیر رسیدن به اهداف کلان و توسعه‌ای هدایت کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،
مهارت آموزی از جمله مقوله‌های مورد توجه نظام‌های آموزشی کشورهای پیشرفته به شمار می‌رود زیرا برای پرورش نسلی کارآمد و پویا باید راه‌های افزایش مهارت دانش آموزان و دانشجویان را گسترش داد. این مهم در سال‌های اخیر از طرف فعالان حوزه آموزش و پرورش چندین مرتبه مطرح شده است. بدین منظور باید الگوی مهارت آموزی از دوران آموزش ابتدایی شکل بگیرد و در تمام دوره‌ها مبتنی بر یادگیری دانش به همراه تربیت انسان، پرورش مهارت‌ها و پژوهش‌ها همراه باشد.
برخی از سیاستگذاران و اقتصاددانان معتقدند که رشد و توسعه اقتصادی به ایجاد و توسعه اشتغال وابسته است که در این میان مهارت آموزی و کارآفرینی نقش بسیار برجسته ای دارد. بسیاری از کشورها برای ایجاد شغل و افزایش اشتغال تاکید بسیاری بر این دو موضوع می‌کنند. آموزش به طور کلی به ایجاد تغییر در رفتار فرد می‌انجامد اما اجرای برنامه‌های آموزشی علاوه بر تغییرهای مثبت رفتاری، مزایای دیگری از جمله افزایش بهره وری و کارایی؛ تحرک اجتماعی، پیشرفت شغلی، گسترش خلاقیت و نوآوری را در پی خواهد داشت. یکی از راه‌های مهم برون رفت از معضل بیکاری، کارآفرینی و افزایش سطح مهارت محسوب می‌شود که فقدان آن برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعیت اشتغال به شمار می‌رود.
برپایه تحقیقات به عمل آمده کارآفرینی مهمترین منبع اشتغالزایی است و اثر مطلوبی بر رشد اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد زیرا کارآفرینان با استفاده صحیح از امکانات اقتصادی و خلق فرصت‌های تجاری جدید، موجب بهبود عملکرد واحدهای تولیدی و خدماتی خواهند شد.
در همین زمینه «حسن روحانی» رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع مردم و در نشست مشترک استانداران، وزیران، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری با اشاره به این موضوع که در سال آینده باید طرح‌های متعددی برای اشتغال ایجاد کرد، گفت: «در سال آینده آنهایی که در کارگاه‌های خود افراد را جذب کنند، برای اشتغال همیشگی در سال اول برای هر فرد ۳۰۰ هزار تومان را به عهده می‌گیریم. مهارت کاری را در سراسر کشور افزایش می‌دهیم و طرحی که برای مسکن داریم سازمان و برنامه بودجه مدعی است که ۲۵۰ هزار شغل جدید بوجود خواهد آورد و در زمینه صنعت در سال جاری ۶۰۰ هزار واحد نیمه تمام را به اتمام رساندیم یا خواهیم رساند. دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نیز موظف به آموزش مهارت کار شده‌اند.»
ضرورت دانشگاه زدایی و مدرک‌زدایی در جامعه کنونی بیش از همیشه احساس می‌شود. بنابراین باید به دنبال افزایش مهارت آموزی در میان افراد بود. این جملات بخشی از دیدگاه‌های حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی است. در ادامه نظرهای وی را می‌خوانیم.
** لزوم فراگیری مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار
امروزه دانش آموختگان مدارس مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را ندارند. باید گفت که برخی از دانشجویان دانشگاه‌های فنی – حرفه‌ای و علمی کاربردی نیز از این مهارت‌ها برخوردار نیستند و تنها به علت داشتن مدرک به این عرصه وارد شده‌اند که این نشانه مدرک گرایی در کشور است. اکنون ضرورت دانشگاه‌زدایی و مدرک‌زدایی بیش از گذشته احساس می‌شود. تجهیز کردن مدارس با وسایل و ابزار مناسب و تنوع در رشته‌های فنی در مراکز آموزشی می‌تواند راهی بسیار مناسب در جهت مهارت آموزی باشد. تعلیم و تربیت مربیان و معلمان ماهر در سطح کشور می‌تواند در جهت تسریع مهارت‌های لازم برای دانش آموزان اثر گذار باشد. داشتن مدرک دانشگاهی تنها ملاک برای ورود به بازار کار نیست بلکه افراد باید مهارت‌های مورد نیاز را کسب کنند و این موضوع باید از سن‌های پایین پیگیری شود، یعنی تنها نباید به دنبال تحصیل در دانشگاه بود، بلکه باید کیفیت آموزش را در مقاطع تحصیلی ارتقا بخشید تا دانش آموزان بتوانند با اعتماد به نفس و مهارت لازم به جامعه وارد شوند.
** فراهم سازی بسترهای هم افزایی نظام آموزشی کشور با دیگر دستگاه‌ها
سازمان آموزشی کشور باید با دیگر دستگاه‌ها همکاری و هم افزایی داشته باشند و به توانمند سازی افراد در جهت دستیابی به آموزش‌های متناسب با چارچوب‌های تعیین شده اهتمام ورزد. با توجه به سخنان رییس جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنی بر طرح ریزی های مناسب برای اشتغال بهینه، ایجاد راهکارهای بهینه برای فرهنگ سازی آموزشی و مهارتی باید در دستور کار قرار گیرد و با برنامه ریزی های بلند مدت به این مهم دست یافت و تنها مدرک گرایی پاسخگوی نیاز دانش آموزان و دانشجویان نباشد. مهارت‌های تخصصی و فنی برای ثبات و اشتغال پایدار اهمیت دارد. به همین منظور باید با ایجاد شغل‌های تازه که به وسیله کارآفرینان شکل می‌گیرد، به اشتغالزایی برای جوانان پرداخت.
** گسترش آموزش‌های مهارتی؛ ارتقای سطح اقتصادی خانواده‌ها
با مهارت آموزی می‌توان به ارتقای سطح اقتصادی خانواده‌ها، ایجاد روحیه خودباوری و گسترش آموزش‌های مهارتی و تخصصی کمک کرد. کاهش شغل‌های کاذب و ناپایدار، کاهش آسیب‌های اجتماعی و دسترسی مناسب به خدمات اجتماعی از جمله دستاوردهای مهارت ورزی در نظام آموزشی به شمار می‌رود. با شناسایی مهارت‌ها و خلاقیت‌های دانش آموزان به وسیله مشاوره‌ها در مقاطع تحصیلی می‌توان آنان را در مسیر درست تحصیلی هدایت کرد. دانش آموزان باید به طرف رشته‌های مهارتی بروند تا پس از پایان تحصیل بتوانند نیازهای آینده خود را برطرف سازند. با آگاه سازی و مشاوره خانواده‌ها در مدارس می‌شود، فرزندان را به مهارت آموزی سوق داد.
«امیر عبدالرضا سپنجی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، استاد گروه مطالعات رسانه و صاحب نظر در حوزه کتاب درسی معتقد است که مهارت ورزی و آموزش فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان و دانشجویان می‌تواند در مسیر توسعه جامعه بسیار موثر باشد و آنها بدون هیچ گونه دغدغه برای آینده، شغل لازم خود را بیابند و وارد بازار کار شوند. در ادامه دیدگاه‌های این صاحب نظر را جویا می شویم.
** مهارت و فناوری عاملی برای رشد و اقتصاد پایدار
نیروی انسانی نقش بسیار موثری در توسعه دارد و در این زمینه موفقیت مراکز آموزشی در گرو تشکیل سرمایه انسانی و پرورش روحیه کارآفرینی است. آموزش‌های مهارتی سبب پرورش نیروی کار ماهر و اشتغال می‌شود که ابعاد انگیزشی، تجهیزاتی و آموزشی دارد. مهارت و فناوری از عامل‌های اصلی رشد اقتصاد پایدار در کشور به شمار می‌رود و به همین منظور مهارت ورزی دانش آموزان و دانشجویان نقش مهمی در افزایش اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و گسترش کارایی اقتصاد مقاومتی در جامعه دارد. بنابراین تربیت نیروهای خلاق و کارآمد در پیشرفت کشور بسیار اثرگذار است.
** به کارگیری نیروی خلاق و کاربردی در فضایی رقابتی
دانش آموزان و دانشجویان با فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در واقع نیروی کاربردی و خلاقیت خود را در فضایی رقابتی و در مسیر خدمت به جامعه به کار می‌گیرند و زمینه ایجاد شغل‌هایی باثبات را فراهم می‌آورند و اینگونه از پدید آمدن شغل‌های ناپایدار که سبب ایجاد آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شود، جلوگیری می‌کند. همانطور که رییس جمهوری نیز فراگیری مهارت کار را برای دانش آموزان لازم دانستند، هنگامی که در مقاطع مختلف تحصیلی دانش آموزان به مهارت آموزی می‌پردازند، به طور ناخواسته افراد آماده ورود به بازار کار می‌شوند و بدین شکل مهارت‌های عمومی، بازار کار و صنعت را مورد توجه قرار می‌دهد و کارایی افراد را با توجه به تغییرهای جامعه و فناوری به روز می‌کند. دانش آموختگان نظام آموزشی کشور پس از آنکه دانش و مهارت‌های تخصصی لازم را در زمینه‌های مختلف کسب کردند، می‌توانند در شغل‌های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین نیازهای اصلی کشور را برآورده کنند. بنابراین باید گسترش آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی در اولویت نظام آموزشی قرار بگیرد.
** بهبود فضای کسب و کار با مهارت آموزی
نظام آموزشی کشور با ارتقای دانش و مهارت‌های افراد سهم بسزایی در کاهش بیکاری در جامعه دارد و به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند و تغییرهای مثبت اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد. البته نبود آموزش‌های مهارت ورزی در جامعه پیامدهای منفی را نیز سبب می‌شود و گسترش مدرک گرایی یکی از نتیجه‌های نامطلوب این پیامدها است زیرا دانش آموختگان نمی‌توانند شغل مناسب خود را پیدا کنند و آمار بیکاری رو به گسترش می‌رود. توسعه فرهنگ کارآفرینی و نیاز به تمامی شغل‌ها باید در چارچوب آموزش‌های تخصصی گوناگون باشد، چون جامعه برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بایستی با استفاده از آموزش، خلاقیت را در جنبه‌های مختلف علمی و پژوهشی شکوفا سازد. رفع نیازهای مختلف کشور در بهره مندی از فرصت‌های موجود و پرورش خلاقیت است که به طور معمول باید از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کرد تا بهترین شرایط جهت پیشرفت و توسعه کشور شکل بگیرد.
** ضرورت توجه به آموزش‌های مهارت آموزی در جامعه
با توجه به سخنان رییس جمهوری در راهپیمایی ۲۲ بهمن مبنی بر افزایش مهارت کاری در سراسر کشور می‌توان گفت که کارآفرینی و ایجاد اشتغال با توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جامعه بسیار ضروری است. بنابراین انتقال مهارت‌های مختلف به دانش آموزان و دانشجویان که سرمایه‌های کشور هستند می‌تواند با ایجاد فضاهای کاری تازه، فراهم سازی فرصت‌های شغلی، رفع نیازهای بازار کار همراه باشد زیرا رشد افراد کارآفرین از کارکردهای موثر آموزش‌های تخصصی به شمار می‌رود. به همین منظور سازمان آموزشی کشور با توجه به اهمیت اشتغالزایی باید برنامه‌های مختلف را به عنوان محور قرار دهد. طرح کارورزی برای آشنایی با بازار کار و کاربردی کردن این مهارت برای افراد بسیار ضروری است تا آنها به هنگام ورود به بازار کار آمادگی لازم را برای انجام دادن خدمت در شغل مورد نظر داشته باشند. هنگامی که دانش آموزان و دانشجویان کشور در کنار فراگیری تحصیلات تئوری آموزش‌های مهارتی را نیز بیاموزند می‌توانند با تخصص کسب شده شغل متناسب خود را بدون هیچ گونه دغدغه‌ای پیدا کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.