صفحه اصلی / هندی‌ها نفت بیشتری از ایران می‌خرند

هندی‌ها نفت بیشتری از ایران می‌خرند

ایران در راستای رقابت فزاینده با صادرکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی و عراق برای کسب سهمی از بازار، تخفیف حمل محموله برای فروش نفت به هند را در قبال توافق دهلی نو برای افزایش واردات بالا برد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رویترز، ایران تلاش می‌کند مشتریان نفت خود در آسیا را حفظ کند و امیدوار است امتیازاتی که عرضه می‌کند جذابیت نفتش را حتی با وجود تهدید تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه تهران، در مقایسه با سایر صادرکنندگان خاورمیانه‌ای افزایش دهد.
از زمان لغو تحریم‌های غربی در سال ۲۰۱۶ ایران تخفیف حمل باری به هند عرضه کرده که مرتبط با فرمولی است که مطابق با ارزیابی‌های پلاتس به ۱۰۵ درصد می‌رسد.
سه منبع آگاه از این موضوع به رویترز گفتند: تهران برای سال مالی ۲۰۱۷۲۰۱۸ تخفیف خود را از ۸۰ به ۶۲ درصد این فرمول کاهش داده، اما پیشنهاد کرده در صورت افزایش خرید پالایشگاه‌های هندی، این میزان را تغییر دهد.
یکی از این منابع آگاه گفت اکنون ایرانی‌ها تخفیف ۱۰۰ درصدی می‌دهند که به معنای مبلغی معادل با ۱۰۵ درصد ارزیابی بار پلاتس است.
ایران اعلام کرده انتظار دارد خرید هند افزایش پیدا کند.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشور پس از دیدار با دارمندرا پرادهان، همتای هندی خود در دهلی نو به خبرنگاران گفت: شرکت‌های هندی دولتی سطح خرید نفت ایران را افزایش خواهند داد.
زنگنه که در هیأت همراه رئیس جمهوری ایران در سفر به هند حضور داشت، گفت: پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هند حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را در سال ۲۰۱۸۲۰۱۹ خریداری خواهند کرد.
در فاصله آوریل تا ژانویه که ۱۰ ماه نخست سال مالی جاری است هند خرید نفت ایران را حدود ۱۷ درصد کاهش داده و به حدود ۴۴۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رساند.
واردات نفت هند از ایران از سوی پالایشگاه‌های دولتی که حدود دو سوم از تقاضای حدود پنج میلیون بشکه در روز نفت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، در اعتراض به عدم اعطای حق توسعه میدان گازی فرزاد B به یک کنسرسیوم هندی کاهش یافته است.
وزیر نفت هند بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرنگاران گفت: ما مشوق‌های خوبی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ دریافت کرده‌ایم و اگر از ایران خرید کنیم سود خواهیم برد. ما واردات نفت‌مان از ایران را در مقایسه با سال مالی جاری افزایش خواهیم داد. ایران که سابق بر این دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند پیش از تحریم‌ها بود به تدریج سهم بازار خود در سومین کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان را افزایش می‌دهد.
در سال ۲۰۱۷ عراق برای نخستین بار به عنوان بزرگ‌کننده صادرکننده نفت به هند بر مبنای سالانه شناخته شد در حالی که عربستان سعودی به جایگاه دوم تنزل یافت.
به گفته یک منبع آگاه، تخفیف باری عرضه شده از سوی ایران به معنای تخفیف حداکثر یک دلار در هر بشکه است.
پرادهان گفت: هند همچنین به دنبال سهمی در میدان نفتی آزادگان جنوبی خواهد بود. وی اظهار کرد: تهران به درخواست هند قولی نداده، اما مایل است آمار مربوط به برخی میادین را به هیأت هندی که هفته آینده به تهران سفر می‌کند نشان دهد.
هند اخیراً طرح توسعه فرزاد B به ارزش حدود شش میلیارد دلار را پیشنهاد کرده بود و به دنبال قیمت گاز حدود چهار دلار در هر یک میلیون واحد ترمال بریتیش برای کسب سود دو رقمی بود.
از آنجاکه قیمت گاز در داخل ایران حدود ۲.۱ دلار به ازای هر یک میلیون واحد ترمال بریتیش است، هند خواهان سهمی در یک میدان نفتی تولیدکننده در ایران علاوه بر فرزاد B برای بهبود بازدهی سرمایه گذاری خود بوده است.
زنگنه گفت: من نسبت به آینده روابط میان دو کشور و شرکت‌هایمان به خصوص برای توسعه میادین نفتی و گازی خوش‌بین هستم.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.