صفحه اصلی / پایکوبی ترک ها در بازار پوشاک شب عید

پایکوبی ترک ها در بازار پوشاک شب عید

شایلی قرائی
در حالی که یک ماه به پایان سال ۹۶ باقی مانده، حال و هوای عید در قالب خریدهای نوروزی در بازار قابل مشاهده است و یکی از بازارهایی که شب عید مورد استقبال فراوان مردم قرار می‌گیرد، صنف لباس و پوشاک است.
به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه پوشاک با اشاره به تشکیل کمپین حمایت از پوشاک ایرانی، گفت: با توجه به اعلام آمادگی اصناف، تعداد فروشگاه‌های عرضه پوشاک ایرانی از ۱۰۰ فروشگاه به هزار فروشگاه تا نیمه اسفند افزایش می‌یابد. ابوالقاسم شیرازی درباره وضعیت تولید و مصرف پوشاک ایرانی گفت: براساس مشاهدات می‌دانی اتحادیه پوشاک تهران، رویکرد مردم نسبت به خرید و مصرف پوشاک ایرانی به ویژه در بین بانوان بیشتر شده و علاقه‌مندی بیشتری به خرید پوشاک ایرانی در بین مردم ایجاد شده است. رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه ظرفیت تولید و عرضه پوشاک ایرانی به وفور وجود دارد، افزود: با کمک اتحادیه پوشاک، اتاق اصناف تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه ماه پیش برای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی کمپین حمایت از پوشاک داخلی تشکیل شد که هدف از تشکیل آن ترغیب مرم به خرید پوشاک ایرانی بود.
وی اظهار داشت: همچنین با همکاری کارگروه مد و لباس و اتحادیه پوشاک لوگویی تحت عنوان «با افتخار ساخت ایران» طراحی شد که این لوگو روی ویترین فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده صددرصدی پوشاک ایرانی هستند، نصب می‌شود. شیرازی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ فروشگاه عرضه پوشاک در تهران این لوگو را روی ویترین مغازه خود نصب کرده‌اند، گفت: این فروشگاه‌ها به صورت مطلق کالای تولید داخلی را عرضه می‌کنند و با اعلام آمادگی فروشگاه‌ها برای عرضه پوشاک ایرانی در تلاش هستیم تا تعداد این فروشگاه‌ها را تا نیمه اسفند ۹۶ به هزار فروشگاه برسانیم.
رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه اتحادیه پوشاک با برخی اقدامات مشوق‌هایی را برای پیوستن فروشگاه‌ها به این طرح ایجاد کرده است، گفت: در این راستا دولت هم باید اقداماتی انجام دهد. وی با بیان اینکه باید بین فروشگاه‌های عرضه پوشاک ایرانی و غیرایرانی تفاوتی وجود داشته باشد، بیان داشت: دولت با قرار دادن برخی مشوق‌ها به عنوان مثال اعمال تخفیف در مالیات این مغازه‌ها می‌تواند فروشندگان را به عرضه کالا و پوشاک ایرانی ترغیب کند.
شیرازی با اشاره به اینکه در طول سال مصرف پوشاک ایرانی حدود ۳۵ درصد و مصرف پوشاک خارجی حدود ۶۵ درصد است، گفت: اما این نسبت پایان سال به دلیل ورود قشر کم‌درآمد به بازار خرید، تغییر می‌کند. وی افزود: اقشار آسیب‌پذیر و افرادی که سطح درآمدی پایین دارند، معمولاً در اواخر سال پوشاک و البسه مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند و اقدام به خرید این قشر، در ایام پایانی سال درصد مصرف پوشاک ایرانی را می‌تواند تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
وی افزود: در حالی که افراد متمول‌تر در تمام طول سال پوشاک خریداری می‌کنند و تمایل آنها اغلب به خرید پوشاک خارجی است. رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهار داشت: براساس مشاهدات می‌دانی اتحادیه پوشاک، هرچقدر افراد درآمد پایین‌تری داشته باشند، تعصب بیشتری نسبت به خرید کالای ایرانی دارند، ضمن اینکه به دلیل قیمت نازل پوشاک ایرانی این افراد خرید پوشاک ایرانی را به پوشاک خارجی ترجیح می‌دهند. وی با بیان اینکه حتی مصرف پوشاک ایرانی را با حمایت از تولید و عرضه پوشاک ایرانی می‌توان به ۷۰ درصد در ایام پایانی سال رساند، گفت: در صورت حمایت‌های دولت از فروشگاه‌های عرضه صددرصدی پوشاک ایرانی می‌توان به این امر خوش‌بین بود. شیرازی با تاکید بر اینکه در تولید پوشاک باکیفیت ایرانی مشکلی وجود ندارد، گفت: اما به دلیل نبود بازار پوشاک و عرضه پوشاک خارجی، تولید داخلی انبار می‌شود. وی افزود: اگر صنف تولید و عرضه پوشاک حمایت نشود و دولت و رسانه‌ها در راستای ترغیب مردم به مصرف پوشاک ایرانی گام برندارند می‌توان گفت که خطر ورشکستگی ۷۰ درصد از فعالان این عرصه وجود دارد.
رئیس اتحادیه پوشاک با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره گفت: دولت عنوان می‌کند که برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و مردم اقدام به برپایی این نمایشگاه‌ها می‌کند، در حالی که با توجه به وفور تولید و کالا در بخش پوشاک نیازی به برگزاری این نمایشگاه‌ها نیست و برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت عرضه و توزیع را از اصناف می‌گیرد. شیرازی بیان داشت: ایام پایان سال به دلیل افزایش تقاضا برای خرید فرصت مناسبی را برای فروش کالا در اختیار اصناف قرار می‌دهد، در حالی که با عرضه کالاها در نمایشگاه‌‌ها این فرصت از اصناف گرفته می‌شود و با توجه به وسعت نمایشگاه‌ها امکان عرضه و توزیع کالا برای عده کمی در نمایشگاه‌های بهاره ایجاد می‌شود. وی افزود: با توجه به حجم بالای تولید و وفور کالا در بازار نیازی به برپایی نمایشگاه بهاره وجود ندارد و برگزاری این نمایشگاه‌ها، زمانی می‌تواند مفید باشد که کالا در بازار کم باشد.
هیچ تقاضایی برای فروش کالاهای دپوشده نداریم
علیرضا ریاضی، فعال بازار پوشاک

این روزها چرخ هیچ صنعتی نمی‌چرخد و صنعت پوشاک هم که گرفتارترین صنعت در این بین است، دچار چالش‌های بسیاری از جمله عدم حمایت دست‌اندرکاران و همچنین عدم اختصاص تسهیلات است. انبارها هم از کالاهای تولید داخل پر شده، اما هیچ تقاضایی برای فروش آنها نداریم، چراکه بازار مملو از پوشاک ترکیه و چین شده و به سخنی بهتر پس از برجام بازار ایران برای ترک‌ها بسیار سودده شد و آنها سرمایه‌گذاری کلانی را برای واردات پوشاک به ایران آغاز کردند. بنابراین در این روزها که در آستانه پایان سال هستیم و اصناف چشم امیدی به بازار شب عید داشته‌اند تا رکود یکساله خود را جبران کنند شاهد پایکوبی ترک‌ها در بازار پوشاک ایران هستیم. بنابراین با این رویه شاهد ورشکستگی فعالان پوشاک داخل کشور هستیم، چراکه تا دهه‌های قبل خانواده‌ها ترجیح می‌دادند که از لباس‌های تولید داخل بیشتر استفاده کنند، اما چند سالی است که با رواج مد و تب مصرف‌گرایی و برندبازی، نه تنها جوانان و نوجوانان، بلکه افراد میانسال و حتی خانواده‌ها برای کودکان خود به دنبال لباس‌های خارجی از برندهای مختلف هستند. دولت باید هرچه زودتر برای این مساله راهکار جدی بیندیشد زیرا در یک طرف تولیدکنندگانی وجود دارند که در آستانه ورشکستگی قرار دارند و عدم حمایت از آنها عین بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل است و در سوی دیگر مصرف‌کنندگان و به ویژه جوانانی هستند که به استفاده از لباس‌های خارجی و مد روز علاقه دارند. بنابراین با ایجاد تعادل میان واردات قانونی و حمایت از تولید باکیفیت داخلی می‌توان تمایل و ذائقه مخاطبان را تغییر داده و تولید داخل را از نابودی نجات داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.