صفحه اصلی / برگزاری همایش تعاون، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار

برگزاری همایش تعاون، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار

با هدف ترویج فرهنگ مشارکت و کار جمعی، گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، تشکیل و تقویت مدارس غیردولتی به ویژه تعاونی و شکوفایی اقتصاد تعاونی‌، همایش تعاون، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار ۳۰ بهمن ماه جاری برگزار می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آناهیتا اصلاح پذیر – دبیرکل همایش تعاونی، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار – با تاکید بر نقش مدارس تعاونی در تقویت نظام آموزش کشور و توسعه عدالت آموزشی بر ضرورت برگزاری این همایش تاکید کرد.
وی گفت: مدارس غیردولتی به طور تاریخی با دموکراتیک کردن حوزه آموزش و ایجاد نوآوری در آن پا به عرصه گذاشته‌اند و اکنون وقت آن رسیده که نسبت این دست مدارس با خاستگاه آنها مورد پرسش قرار بگیرد و نقش ساختاری این مدارس بازبینی شود.
دبیرکل همایش تعاونی، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار، پیامد فضای قطبی شده آموزش در جامعه ایران را شکافهای اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: برای برون رفت از چنین معضلی باید به بحث مسئولیت‌های اجتماعی مدارس پرداخت تا راهی به سوی برون‌رفت از وضعیت کنونی باشد.
اصلاح‌پذیر از دیگر ضرورت‌های برگزاری این همایش را مساله زنان به عنوان یک دغدغه تاریخی عنوان کرد و گفت: طرح مساله زنان در چارچوب موضوع تعاون، بازگشتی به ضرورت جلب مشارکت اقتصادی و اجتماعی زنان است که پیامدهای مهمی خواهد داشت و می‌تواند در قالب موانع مشارکت و شرایط تسهیل‌کننده جلب مشارکت زنان مطرح شود.
وی ادامه داد: امکان تشکل‌یابی زنان از طریق تعاونی پیشنهاد راهی عملی برای جلب مشارکت اقتصادی و اجتماعی آنهاست.تعاونی یک تشکل حقوقی است که با روش دموکراتیک کردن و با خودگردانی اعضا اداره می‌شود و از این جهت فرصت مناسبی برای فعالیت زنان تلقی می‌شود.
به گفته دبیر کل همایش تعاونی، توسعه آموزشی، اشتغال پایدار، جایگاه زن در خانواده و رابطه نهاد خانواده و فرهنگ مشارکت‌جویی، نقش خانواده در انتقال چنین فرهنگی و تحقق خانواده مدنی در گفتمان تعاون رابطه‌ای دو سویه و مهم است.
اصلاح‌پذیر با بیان اینکه وضعیت تعاونی در ایران از شرایط مطلوبی برخوردار نیست، گفت: تقویت فرهنگ مشارکت و تعاون به تقویت بخش سازمانی آن یعنی تعاونی‌ها منجر خواهد شد و روح جمعی و مشارکت پذیری را در جامعه گسترش خواهد داد.
در ادامه شاه اسماعیلی – پژوهشگر و عضو شرکت تعاونی – نیز درباره برگزاری همایش تعاونی، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار توضیحاتی ارائه کرد.
وی گفت: در این همایش ضمن ارائه گزارشی از مدل‌های مدرسه تعاون در جهان، پیشنهاداتی درباره مدل‌های شکل‌گیری مدارس تعاونی در ایران ارائه خواهد شد و ایده ما این است که مدارس تعاونی به دلیل آنکه بر مبنای شرایط و ظرفیت‌های بومی قادر به شکل گیری هستند از ظرفیت آن‌ها برای حل چالش‌های موجود استفاده کرد.
شاه اسماعیلی گفت: موضع‌گیری ما در همایش امسال این است که چطور مدارس غیردولتی که زمانی رسالتشان نوآوری در نظام آموزشی بود، می‌توانند امروز به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مناطق محروم‌تر بپردازند و ایفای نقش کنند.
وی تاکید کرد: امروز به دلیل آنکه کنکور به یک صنعت تبدیل شده و در شهرهای بزرگ تمرکز یافته است، موفقیت کنکور در شهرهای بزرگ به جهت تجمیع پول در آنها بیشتر است لذا با یک شکاف جدی میان کلان شهرها و مناطق محروم و دورافتاده روبه رو هستیم.
به گفته شاه اسماعیلی در حال حاضر ۷۰ درصد اعضای تعاونی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد بدنه آموزش کشور نیز زنان هستند، به همین دلیل همایش امسال با رویکرد زنانه بودن آموزش‌ها پیش رفته است.
این پژوهشگر تعاونی مهمترین محورهای برگزاری همایش را بازنگری جایگاه زنان در اسناد بالادستی و پایین دستی، تاکید بر مناسب بودن ساختار تعاونی برای جذب مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی زنان، ترویج و احیای گفتمان تعاون، ارائه مدل مدارس تعاونی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی مدارس غیردولتی در قبال نظام آموزش کشور و قدرت‌یابی و اشتغال پایدار زنان از طریق تشکل تعاونی برشمرد.
گسترش کارآفرینی و روح جمعی با تشکیل مدارس تعاونی
آناهیتا اصلاح‌پذیر در نشست تشریح اهداف برگزاری همایش تعاونی، توسعه آموزشی و اشتغال پایدار، توسعه و تقویت مدارس تعاونی را موجب ترویج فرهنگ کارآفرینی، روح جمعی و مشارکت پذیری، ارتقای نظام آموزشی و حرکت به سمت ایجاد اشتغال پایدار دانست.
او اظهار کرد: این همایش دومین همایشی است که برگزار می‌شود. سال گذشته اولین همایش را با موضوع "مدرسه تعاونی، اقتصاد مشارکتی" برگزار کردیم و هدف ما این بود که اهمیت اقتصاد تعاونی، آموزش غیردولتی، توانمندی زنان در حوزه مدارس تعاونی و ایجاد اشتغال پایدار برای زنان را تبیین کنیم و ضمن معرفی مدارس تعاونی، مزایای ذینفع بودن معلمان در حوزه آموزش تعاونی را مطرح کنیم.
وی افزود: سال قبل تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت تعاون و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد که در بسیاری از بخش‌های آن اولویت واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی در حوزه آموزش و مدرسه با تعاونی‌ها بود لذا با توجه به این تفاهم‌نامه از وزارت تعاون انتظار داریم در زمینه ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری و کار جمعی و گسترش تعاونی‌های مدارس ما را همراهی کند.
اصلاح‌پذیر درباره ویژگی‌های مدارس تعاونی و نقش آنها در نظام آموزش کشور، گفت: آنچه مدارس تعاونی را متمایز می‌کند، اختیاری بودن اعضا، برابری اعضا، دموکراتیک بودن، شفافیت و خود مسئولیت پذیری، برخورداری عادلانه از امکانات و کاهش هزینه‌هاست. تعاونی‌های مدارس نقش بسزایی در پیشرو بودن و تسهیل آموزش دارند و بهترین گزینه برای کسانی که به دنبال اشتغال پایدار و برخورداری از تمام مزایا وحقوق قانونی اعم از بیمه و سنوات هستند.
به گفته وی، تعاونی‌های مدارس کار عام‌المنفعه انجام می‌دهند و به دنبال سودآوری نیستند و قیمت تمام شده در مدارس را کاهش می‌دهند.
اصلاح‌پذیر در عین حال گسترش مدارس غیردولتی و تعاونی را موجب ترویج روحیه مشارکت و همدلی و هویت‌سازی امر آموزش دانست و گفت: با توجه به سیاست دولت در برون سپاری‌ها و تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی، نسبت به خصوصی‌سازی در حوزه آموزش حساسیت داریم و معتقدیم آموزش جزو مواردی است که نمی‌توان به هر کسی سپرد، چرا که آموزش چارچوب‌ها، بایدها و نبایدهای خود را دارد و اگر صرفاً مدارس دولتی توسعه یابد به نظام آموزش کشور لطمه می‌زند.
مدیرعامل تعاونی راه رشد در ادامه با اشاره به اشتغالزایی این تعاونی‌، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ نفر در این مجموعه شاغلند که ۱۶۲ نفرشان سهامدار و عضو تعاونی هستند. از مجموع ۷۰۰ نفر نیز حدود ۵۵۰ نفر معلم هستند و در صورتی که درخواست عضویت در تعاونی را بدهند بر اساس اساسنامه گزینش می‌شوند.
او همچنین از تشکیل اتحادیه تعاونی‌های مدارس در خرداد سال گذشته خبر داد و گفت: در راستای ثبت اتحادیه مدارس تعاونی، اقدام به شناسایی تعاونی‌های آموزشی کردیم و موفق شدیم نزدیک به ۱۵۰ تعاونی آموزشی و آموزشگاهی را در تهران شناسایی کنیم. از این میان هفت تعاونی فعال‌تر از بقیه بودند که بر این اساس خردادماه سال گذشته به اتفاق هم اتحادیه مدارس تعاونی را راه‌اندازی کردیم.
اصلاح پذیر برگزاری جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران و همکاری مؤثر برای شکل گیری تعاونی تأمین نیاز را از جمله اقدامات این اتحادیه از زمان تأسیس عنوان کرد و اجرای طرح عارضه یابی، توسعه بومی و مهارت محوری در مدارس چابهار را از دیگر پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه تعاونی برشمرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.