صفحه اصلی / گران‌فروشی به بهانه گرانی دلار

گران‌فروشی به بهانه گرانی دلار

شایلی قرائی

به گزارش کسب وکار نیوز، با افزایش قیمت ارزهای عمده و به ویژه دلار در چند هفته اخیر نگرانی برای افزایش قیمت کالاها وجود داشت و به همین دلیل شاهد توقف خرید و فروش در بازار بودیم. کاهش میزان فروش کسبه و افزایش قیمت کالاهای موجود در بازار به دنبال افزایش نرخ ارز، موجب شده تا بازار در وضعیت کسادی قرار گیرد و هم‌اکنون بخش زیادی از واحد‌های صنفی ناامید از بازار شب عید که بدان چشم داشته‌اند رو به تعطیلی بروند. رئیس اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه نقش اصناف در گرانی کالاها صفر است، گفت: عوامل دیگری از قبیل افزایش نرخ ارز در افزایش قیمت کالاها موثر است. علی فاضلی با تاکید بر اینکه تلاش اصناف بر این است تا کالاها با کمترین افزایش قیمت در شب عید به مردم عرضه شود، گفت: تاثیرگذاری اصناف در گرانی صفر است و عوامل دیگری از جمله افزایش قیمت ارز بر گرانی تاثیر می‌گذارد، اما متاسفانه از بوق‌های تبلیغاتی علیه اصناف استفاده می‌شود. اگر موفق شویم پس از دهه‌ها نرخ تورم را زیر ۵ درصد نگه داریم، اگر نرخ سود بانکی را تک‌رقمی کنیم و اگر بتوانیم انقلابی در محیط کسب‌وکار پدید بیاوریم، دیگر ابزار نرخ ارز کارایی کنونی خود را نخواهد داشت، اما چون در این شرایط نیستیم و به شرایط متناسب با رقبای خارجی و متوسط نرخ جهانی نرسیده‌ایم، نرخ ارز جزو محدود اهرم‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند اقتصاد ایران را رقابت‌پذیر نگه دارد و رکود و کسادی بخش تولید را تا حدی جبران کند. از سوی دیگر، اثر افزایش نرخ ارز روی معیشت مردم نیز موضوعی است که همواره مدنظر سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بوده است. معیشت مردم بیش از هر چیز و هر اتفاق، زمانی آسیب می‌‌بیند که درآمدی در آن خانواده نباشد و مشخصاً نان‌آور خانواده بیکار باشد. این بالاترین میزان آسیب‌پذیری است که می‌تواند بر اقشار متوسط و فرودست تحمیل شود. این حالت زمانی به وجود می‌آید که اقتصاد در وضعیت رکود یا رشد مستمر پایین بوده و شرایط واحدهای تولیدی و اشتغالزا نامطلوب باشد.

افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر کسب‌وکار مردم دارد
مجتبی کواکبیان، نماینده اتاق اصناف ایران
رکود در بازارهای کشور قابل مشاهده است و این در حالیست که موضوع افزایش نرخ ارز نیز به این اتفاق دامن می‌‌زند. در حال حاضر تشدید رکود در بازار به دلیل افزایش نرخ ارز بوده و باید اشاره شود که افزایش نرخ دلار تاثیر مستقیم بر کسب‌وکار مردم دارد. با توجه به اینکه خرید تعداد کثیری از اعضای واحدهای کسبی مبتنی بر نرخ ارز است، بنابراین با افزایش نرخ دلار خرید و فروش تقریباً به صفر رسیده است. اتحادیه‌هایی مانند رایانه، ارتباطات و مخابرات و الکترونیک و… با رکود مواجه شده‌اند و در جامعه این تفکر وجود دارد که در حال حاضر افزایش نرخ ارز حبابی بوده و پایین می‌آید، به همین دلیل خرید و فروش متوقف شده و تقریباً به صفر رسیده است. در وهله نخست شاید افزایش نرخ ارز به ظاهر بیشتر با واحدهای تولیدی، واردات و صادرات مربوط باشد که این اعتقاد وجود دارد که افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم بر اقتصاد خرد جامعه، همان بازار کسب‌وکار داشته که باید مسئولان بیشتر از این منظر به این مساله نگاه کنند تا آسیب کمتری به مردم وارد شود.
از سوی دیگر با افزایش نرخ دلار، نرخ کالا هم بالا رفته و باعث رکود در بازار شده است. اگر بازار ارز و دلار نرخ ثابتی را دنبال کند و سیر صعودی و نزولی نداشته باشد قطعاً در بازار آرامش حاکم می‌شود و رونق را در پی خواهد داشت. بنابراین دستگاه‌های نظارتی و اجرایی اگر بتوانند کنترلی روی قیمت‌ها داشته باشند می‌توان چالش ایجادشده در بازار را برطرف کرد.

سوءاستفاده برخی اصناف از افزایش نرخ ارز
محمد مرادی، کارشناس بازار
با توجه به افزایش قیمت دلار، برخی از کسبه و فروشنده‌ها اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده‌اند که این موضوع از سوی انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قابل قبول نیست و ضرورت دارد این اقدامات پیگیری شود. متاسفانه برخی فروشندگان از فرصت افزایش قیمت دلار، سوءاستفاده کرده‌اند و قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند و حتی برخی قیمت بعضی از محصولات که پیش از افزایش نرخ دلار خریداری کرده بودند و در انبارها داشتند را نیز افزایش داده‌اند.
این در حالیست که ضرورتی ندارد که قیمت کالاهای وارداتی که پیش از افزایش نرخ دلار خریداری شده‌اند را افزایش داد و این مساله مورد پذیرش مردم و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیست. قیمت دلار در قیمت‌گذاری محصولات و لوازم وارداتی تاثیرگذار است، اما اینکه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت کالاها باشیم امری قابل قبول نیست و نباید این امر از سوی برخی از فروشندگان صورت بگیرد. واحدهای صنفی کالاهایی که با قیمت دلار جدید خریداری می‌کنند را می‌توانند با قیمت بیشتری به فروش برسانند، اما افزایش قیمت محصولاتی که در گذشته خریداری شده، پذیرفتنی نیست.

افزایش قیمت دلار به نفع کسبه نیست
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف رایانه
با افزایش بی‌رویه نرخ ارز شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت کالاها در تمامی بازارها از جمله بازار IT بوده‌ایم. در نتیجه افزایش نرخ دلار، هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار IT حدود ۱۵ و درباره برخی از دسته‌های کالایی تا ۲۰ درصد افزایش یافته است. برای مثال قیمت یک کالای هزار دلاری حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بیشتر شده است.
این افزایش قیمت در بازار کاذب است و اگر نرخ دلار تثبیت شود یا به نرخ قبل بازگردد، از بین خواهد رفت، زیرا زمانی که با نوسان نرخ دلار مواجه هستیم، فروشنده‌ای که کالایی را با قیمت قبل خریداری کرده، بر اساس نرخ جدید دلار قیمت می‌دهد و به فروش می‌رساند، زیرا می‌داند جای این کالای فروخته‌شده را با قیمت جدید باید پر کند. تصور نمی‌کنیم که نرخ دلار کاهش پیدا کند، اما امیدواریم هرچه به عید نزدیک‌تر می‌شویم، دولت برای شب عید هم که شده فکری برای کنترل نرخ ارز کند، زیرا با توجه به بازار کساد سال ۹۶ بازار خوبی در شب عید ۹۷ رقم نخواهد خورد. اگر فکر اساسی به حال این موضوع نشود بازار شب عید از دست می‌رود. برخلاف اینکه مردم فکر می‌کنند افزایش قیمت دلار به نفع کسبه است، اما افزایش نرخ دلار، بازار را از مشتری خالی می‌کند و بازار از دست می‌رود و تنها در صورتی‌که قیمت‌ها تثبیت شود، مردم به بازار خواهند آمد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.