صفحه اصلی / رشد بورس با افزایش منطقی ارز

رشد بورس با افزایش منطقی ارز

ثمانه نادری

به گزارش کسب وکار نیوز، نوسانات ارزی بورس را مثل سایر بازارها تحت‌تاثیر قرار داده است. به اعتقاد کارشناسان، با افزایش قیمت ارز ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور در بورس افزایش پیدا می‌کند و برعکس این امر روی سهام شرکت‌های وارداتی بورس تاثیری منفی دارد. بنابراین این نوسانات ضمن آنکه رقابت نابرابری میان شرکت‌های بورسی ایجاد می‌کند، روی شاخص کلی بورس نیز اثرگذار خواهد بود و ممکن است به دلیل تعداد بالای شرکت‌های صادراتی در بازار سرمایه، رشد شاخص بورس را در پی داشته باشد.به گفته کارشناسان، از آنجایی که ارزش سهام شرکت‌های صادراتی در بورس بسیار بیشتر از شرکت‌های واردات‌محور است و از سویی این امر به طور کلی به سود بورس خواهد بود، اما رشد سهام شرکت‌های بورسی در پی نوسانات ارزی نیز تابع این است که تغییرات ارز دلیل اقتصادی و منطقی داشته باشد وگرنه این تاثیر منفی بوده و به دلیل جذابیتی که بازار ارز دارد سرمایه‌داران خرد بورس را به سمت آن خواهدکشاند.
افت ۱۰۵ پله‌ای بورس
شاخص بورس روز گذشته با افت ۱۰۵ واحدی دوباره به کانال ۹۷ هزار واحدی بازگشت و در جایگاه ۹۷ هزار و ۹۲۷ واحدی ایستاد. در پایان ساعات معاملات دیروز بورس، سهام یک شرکت جدید در بورس عرضه شد و فعالان بازار سرمایه همانند سایر عرضه‌های اولیه از ورود این سهم به بورس نیز استقبال کردند.
اگر جنب و جوش مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت هلدینگ مدیریت صنعت شوینده (شوینده) را مستثنا کنیم، فضای منفی و محافظه‌کاری بر معاملات دیروز بازار سرمایه حاکم بود. براساس معاملات دیروز یک میلیارد و ۵۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال در ۹۳ هزار و ۱۲۰ نوبت خرید و فروش شد.سایر شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز دیروز روندی نزولی داشتند، بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۳۳ واحد و شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۳۳ واحد کاهش یافت.شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس است، نیز ۲۵ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر بخشی از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۱۳۱ واحد افت کرد.شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۳۵ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۴۳۵ واحد پایین آمد. برپایه معاملات دیروز، خودرو در صدر گروه‌های بورسی قرار گرفت؛ دیروز در این گروه ۱۹۰ سهم به ارزش ۲۳۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. گروه فلزات اساسی به ارزش ۲۰۷ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۱۵۸ میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.

تاثیرپذیری متفاوت شرکت‌ها از نوسانات ارزی
مجیدمحمد علیزاده‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر نوسانات ارزی بر بورس به «کسب‌وکار» می‌گوید: هیچکدام از شرکت‌هایی که در بورس فعالیت دارند، چه آنها که در بخش فروش کالا و صادرات فعالیت دارند و چه آنها که مربوط به خرید مواد اولیه خارجی یا وابسته به ارز هستند، هنوز این تاثیرات را به طور شفافی عنوان نکرده‌اند. بر همین اساس به نظر می‌رسد اظهارنظر در این خصوص نوعی گمانه‌زنی باشد تا واقعیت، چراکه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و از طرفی این نوسانات نیز پایدار نیست. ارزهای معتبر یک نقطه‌ای را لمس می‌کند و بعد از یکی دو روز روندی نزولی به خود می‌گیرند یا بالعکس. بنابراین نمی‌شود دقیق در ارتباط با میزان تاثیر این موضوع اظهارنظر کرد، بلکه میزان تاثیر نوسانات ارز به صورت سود و زیان را باید خود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس واضح اعلام و بیان کنند. البته پایداری و تثبیت قیمت ارز امکان ارائه گزارشات شفاف و قابل اتکا را برای شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس فراهم می‌کند، اما در هر حال تاثیر نوسانات ارز بر قیمت سهام شرکت‌های بورسی وابسته به ارز ملموس و انکارناپذیر است و سرمایه‌گذاران با توجه به تحلیل‌های خودشان یک قدم جلوتر از انتشار اطلاعات ناشران حرکت می‌کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این نوسانات سرمایه‌گذاران خرد را به سمت بازار دلار خواهد کشاند یا نه، می‌گوید: از آنجایی که جذابیت دلار و تغییرات آن برای سرمایه‌گذاران خرد بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاری در بورس است، این نوسانات آنها را وسوسه خواهد کرد و به نظر می‌رسد در صورت تداوم نوسانات آنها به سمت خرید و فروش ارز متمایل شوند که این تمایل پرریسک است.

نوسانات ارز و شاخص بورس
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه
اگر نوسانات ارزی دلیل اقتصادی داشته باشد افزایش نرخ دلار به نفع بازار سرمایه خواهد بود، چرا که بخش عمده ارزش سهام شرکت‌های بورسی مربوط به شرکت‌های صادرات محور است و قیمت محصولات بر اساس نرخ جهانی محاسبه می‌شود. افزایش دلار سودها را افزایش می‌دهد و به طور کلی روی بورس اثر مثبتی دارد، اما اگر در پی این نوسانات هیچ دلیل اقتصادی نباشد و صرفاً به دلیل موضوعات دیگری مثل بی‌ثباتی اقتصادی حاصل شده باشد اگرچه اثرات مثبت آن از بین نمی‌رود، اما بدون اثر منفی هم نخواهد بود وحتی ممکن است اثر منفی آن غالب هم بشود و حالت بی‌ثباتی راایجاد کند. بانک مرکزی اقدامات کندی در هدایت نقدینگی و جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارارز انجام داده است، در حالی که با پیش فروش سکه یا راه‌اندازی بورس یا قراردادهای آتی ارز می‌توانست شرایط را به گونه‌ای دیگر پیش ببرد یا نوسانات ارزی را منطقی‌تر کند تا به تبع بورس نیز اثرات مثبت بیشتری از این تغییرات ببرد. برای مثال این تغییرات ارزی می‌بایست دلیل اقتصادی داشته یا به دلیل تفاوت تراز تجاری، تفاوت نرخ تورم و افزایش حجم نقدینگی ایجاد می‌شد در صورتی که حالا اینطور نیست.این کارشناس بازار سرمایه درباره رقابت نابرابر شرکت‌های بورسی به دنبال افزایش نرخ ارز نیز معتقد است: با این نوسانات عملاً شرکت‌های واردات‌محور متضرر می‌شوند و شرکت‌های صادرات‌محور یا صادر‌کننده سود می‌برند. بنابراین این رقابت نابرابر شکل می‌گیرد، اما باید دید حجم سهام یا ارزش سهام کدام یک از آنها بیشتر خواهد بود. در حال حاضر ارزش سهام شرکت‌های صادراتی بسیار بیشتر از شرکت‌های وارداتی است. ضمن آنکه شرکت‌های بسیاری در بورس فعالیت دارند که نرخ فروش محصولات آنها برمبنای نرخ دلار است. در نتیجه قیمت فروش محصولات آنها براساس نرخ جهانی محاسبه می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.