صفحه اصلی / ساخت و تکمیل بزرگترین پروژه جهان اسلام در ایستگاه آخر

ساخت و تکمیل بزرگترین پروژه جهان اسلام در ایستگاه آخر

مدیر طرح توسعه حرم مطهر علوی می گوید پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا در شهر مقدس نجف اشرف یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در جهان اسلام به شمار می رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، با توجه به روند موجود ساخت و تکمیل این طرح عظیم توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات، پیش بینی می شود تمامی بخش های این پروژه طی ماه های آینده تکمیل و به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد. 
ستاد بازسازی عتبات به عنوان طراح، مجری و بانی این پروژه باشکوه جهان اسلام که در نوع خود کم نظیر به شمار می رود، توانسته است با بهره مندی از متخصصان و هنرمندان ایرانی که در تمامی زمینه ها از تجربه کافی برخوردار هستند اقدام کرده و حتی جلوتر از برنامه زمانبندی حرکت کنند.
**ویژگی های صحن حضرت فاطمه زهرا(س)
صحن حضرت فاطمه زهرا(س) با مساحتی حدود۶۱ هزار متر مربع در چهار طبقه و چندین رواق بزرگ از مهمترین بخش های توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می رود و هم اکنون به ایستگاه آخر نزدیک شده و امید است با توجه به روند موجود تا چند ماه آینده به بهره برداری برسد.
پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا(س) علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل دو ساختمان موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در خزینه حرم مطهر و ساختمان بخش های اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت نگهداری یک میلیون جلد کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی است.
در اجرای این پروژه همچنین یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و آیین های سخنرانی در نظر گرفته شده است.
مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن است که ۵۰ درصد از کل مساحت را تشکیل می دهد که این فضا شامل یک مصلای بزرگ با تمامی خدمات رفاهی است.
**ویژگی های فنی و هنری پروژه
تمامی بخش های این پروژه بر اساس ویژگی های معماری اسلامی طراحی و ساخته شده و به منظور رفاه هر چه بیشتر حال زائران در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی ، آسانسور و سیستم های پیشرفته تهویه مطبوع و غیره بهره گیری شده است.
بر همین اساس طبقه ی زیرین پروژه نیز به پارکینگ اختصاص داده شده و در خیابان واقع در بین ورودی صحن حضرت فاطمه زهرا(س) و آرامگاه صافی صفا تونل بزرگی به منظور تردد خودروها در نظر گرفته شده است.
مدیر طرح توسعه حرم مطهر علوی نیز از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی این طرح با همت ستاد بازسازی عتبات و پشتیبانی خیرین خبر داد و گفت: طرح توسعه حرم مطهر علوی که مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) است با همکاری دیوان وقف شیعی عراق، آستان قدس علوی و ستاد بازسازی عتبات عالیات در ضلع غربی صحن مطهر علوی با ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.
حامد امیری افزود: مرحله باقیمانده از این طرح بزرگ که زیربنایی به وسعت ۲۲۰هزارمترمربع دارد، شامل نازک‏‌کاری و توکاری شبستان ۱۰۰ هزار متری با معماری اصیل ایرانی است.
وی گفت: با توجه به تصمیم ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اتمام عملیات اجرایی بخش زیارتی تا چند ماه آینده، کارهای باقی مانده با سرعت و دقت بیشتری در حال اجراست.
وی تصریح کرد: جهت تحقق این مهم گروه‌های نماکار ، سنگ‌کار و غیره با افزایش پرسنل و توان فنی، جبهه‌های کاری جدیدی را شروع کرده‌اند.
مدیر پروژه صحن مطهر حضرت زهرا (س) ادامه داد: همزمان با اجرای پروژه، کار ساخت و تکمیل تاسیسات موتورخانه مرکزی صحن حضرت زهرا (س) از سه سال قبل و در ۲ طبقه و با زیربنای شش هزار متر مربع در منطقه‌ای خارج از فضای صحن آغاز شد که اکنون نزدیک به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: این موتور خانه برای رفاه حال زائران با ظرفیت تامین بالغ بر یکهزار تن هوای سرد در فصول گرم، ۲۰ میلیون کیلوکالری انرژی جهت تأمین گرمایش در فصول سرد و تأمین آب گرم ۱۳۰۰ چشمه حمام و سرویس بهداشتی و همچنین یک پمپ خانه جهت پمپاژ آب برای تأمین آب سیستم تهویه، آب مصرفی، آب خوراکی و سیستم آتش نشانی با ظرفیت ۷ هزار متر مکعب بر ساعت، طراحی و در حال ساخت است.
امیری گفت: سایر تاسیسات الکتریکی و مکانیکی صحن مطهر از قبیل پله‌های برقی و رمپ از بخش های مهم این پروژه به شمار می رود که به منظور رفاه حال زائران در حال نصب است.
وی افزود: ستاد بازسازی عتبات با استفاده از فناوری روز و با در نظر گرفتن شرایط محیطی، به‌دنبال ایجاد مجموعه‌ بی‌نظیر و مدرن جهت رفاه حال تمامی زائران حرم مطهر علوی است.
به گفته وی، هموطنان علاقه‌مند به فیض مشارکت در توسعه اعتاب مقدسه می‌توانند کمک‌ها و نذورات خود را از طریق شماره‌گیری کد #۱۱۰*۷۸۰*(ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) اهداء کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.