صفحه اصلی / تولیدات مان کاملا بومی است

تولیدات مان کاملا بومی است

ثمانه نادری
شرکت آرشام‌ماشین در سال ۱۳۹۰ با همکاری و فعالیت جمعی از جوانان متخصص و متعهد و مهندسان باتجربه در حوزه‌های مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک، نرم‌افزار، سخت‌افزار، شیمی و… راه‌اندازی شد. سهامداران اصلی این شرکت ۵ جوان فارغ‌التحصیل هستند که در رشته‌های الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک تخصص دارند. مدیر این مجموعه جواد طاهری‌شکیب متولد سال ۱۳۶۳ است که با ترکیبی از رشته مکانیک و الکترونیک در این عرصه فعالیت می‌کند. کار شرکت آرشام‌ماشین تولید محصولات و دستگاه‌های فنی در حوزه‌های پزشکی، دارویی و… است. این شرکت با ساخت نمونه دستگاه‌هایی مانند دستگاه چاپ اطلاعات متغیر آفلاین روی جعبه، شناسه تجمیعی، جت‌رول، دستگاه مونتاژ کیف دارویی، دستگاه شناسه تجمیعی محصولات گرد و سرم، ماشین الصاق اسکرچ رول به رول، دستگاه کنترل کیفی و… در حال حاضر یکی از شرکت‌های برتر ماشین‌سازی در کشور به شمار می‌رود. 
 از شرکت آرشام‌ماشین و نوع فعالیت‌های آن بگویید؟
شرکت آرشام‌ماشین به صورت رسمی از سال ۱۳۹۰ تاسیس شد، در حالی که قبل از آن یک مجموعه صنعتی بود. سهامداران اصلی این شرکت ۵ نفر هستند که هسته اصلی آن به شمار می‌روند. مجموعه اعضای شرکت در رشته‌های مختلف الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک فارغ‌التحصیل شده و در همین زمینه نیز مشغول به کار هستند. طیف سنی سهامداران این شرکت نیز حدودا 
۳۰ سال است. درباره نحوه تاسیس شرکت و ورود ما به این حوزه باید گفت در ابتدا کار شرکت ساخت ماشین‌آلات صنعتی بود، یعنی دستگاه‌هایی که روتین نبود و هر کسی هم نمی‌توانست آن را بسازد. در این مدت که البته تقریبا ۴ سال طول کشید، فعالیت‌های ما ثبت‌نشده بود و رسمیت نداشت تا اینکه در سال ۹۰ این مجموعه با نام «آرشام‌ماشین فرزام» به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و به این منظور ملکی نیز خریداری شد و فعالیت‌های شرکت توسعه پیدا کرد. تعداد افراد فعال در شرکت در این زمان بیشتر از ۷ نفر نبود، اما همین تعداد اندک به‌شدت کار می‌کردند و مشغول بودند. از آنجایی که افراد فعال در این حوزه به این کار علاقه بسیاری داشتند، خسته نمی‌شدند و گاهی وقت‌ها حتی ساعت‌های پی در پی فعالیت می‌کردند. مثلا برای راه‌اندازی دیسپسنرهای سی.ان.جی گاهی روزها این فعالیت ۲۴ ساعت به طول می‌انجامید. 
 درباره ماشین‌آلاتی که ساخته‌اید، بیشتر بگویید؟
در ابتدا فعالیت ما ساخت ماشین‌آلات برای خودرو، تجهیزات پزشکی و… بود تا اینکه در سال ۹۱ با وجود اینکه کسی تصور نمی‌کرد چنین دستگاهی در کشور تولید شود، دستگاهی منحصرا برای تزریق داخل معده ساخته شد (اسکلروتراپی) که مشابه داخلی ندارد و به دلیل تحریم‌ها محصول به کشور وارد نمی‌شد. در این بخش با شناختی که از شرکت ما در میان شرکت‌ها وجود داشت، ساخت آن به ما پیشنهاد شد. این دستگاه به سفارش شرکت «آواپزشک» ساخته شد که قبل از آن مراکز درمانی وابسته به خرید نمونه‌های خارجی آن بودند. قیمت مشابه خارجی این دستگاه چندین برابر قیمت داخلی بود که خلأیی بزرگ در بخش درمان کشور ایجاد کرده بود، اما شرکت آرشام‌ماشین این دستگاه را در عرض ۵ ماه ساخت و تا حدودی این خلأ را پر
 کرد. از دیگر فعالیت‌های ما تولید دستگاه‌های لیبل‌زنی، چاپ و تولید ماشین‌آلات طرح اصالت است و در این راستا اکثر شرکت‌های دارو‌ساز و آرایشی- بهداشتی ما را می‌شناسند و با ما همکاری دارند. صفر تا صد تولید همه دستگاه‌ها در داخل مجموعه انجام می‌شود و کاملا بومی است. از جمله پارامترهای مهمی که دستگاه‌های ما دارد، کیفیت بالا و قیمت کم آن نسبت به مشابه خارجی
 است. 
 حالا که شما توان تولید چنین محصولاتی را به دست آورده‌اید، مشابه محصولات شما به کشور وارد می‌شود و در این صورت واردات تا چه اندازه برای شما مشکل ایجاد کرده است؟
با اقداماتی که ما داشتیم، کم‌کم وارداتی‌ها حذف شدند و حالا بیش از ۹۰ درصد لیبل اسکرچ توسط شرکت ما انجام می‌شود. چاپ و ثبت کد‌های مربوط به اقلام دارویی و قرعه‌کشی نیز از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات شرکت است. چند سال پیش با مطرح شدن بحث اصالت و سلامت کالا توسط وزارت بهداشت شرکت‌های وارداتی و تولیدی دارویی و آرایشی- بهداشتی موظف به درج لیبل (محصولات وارداتی) و درج شناسه (شرکت‌های تولیدی) شدند. بر همین اساس همه کالاهای سلامت‌محور موظف به درج این شناسه شد که تولید آن در حال حاضر در تخصص شرکت ماست. برخی از دستگاه‌های اجرای این طرح ۶۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و خرید آن برای شرکت‌های دارویی دشوار است. ترس این بود که به واسطه ناتوانی در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی طرح اجرا نشود، به همین دلیل ما به این موضوع ورود کرده و پس از مدتی موفق به ساخت تمام ماشین‌آلات مربوطه شدیم و در اختیار شرکت‌های دارویی قرار گرفت و این طرح نیز به اجرا درآمد. 
 به نظر شما وجه تمایز کار شما با سایر شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات مشابه چیست؟
نمونه ماشین‌آلات ساخت ما کمتر جایی پیدا می‌شود. در واقع وجه تفاوت کار ما با دیگران این است که ما به عرصه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که شاید قبل از ما کسی به آن ورود پیدا نکرده باشد، یعنی سعی داریم به نقطه‌های ناشناخته و تولیدات پیچیده دست پیدا کنیم. تولیداتی که دست هر کسی برای ساخت آن باز نیست. شاید حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها به ساخت چنین دستگاه‌هایی فکر نکنند، اما ما به دنبال چنین دستگاه‌هایی بودیم. چیزهایی که شاید برای دیگران عجیب و غریب به نظر می‌رسید. از سفارش شرکت‌ها برای تولید محصولات پیچیده یا شاید سخت استقبال می‌کردیم و این حس کنجکاوی البته از دوران نوجوانی نیز در ما وجود 
داشت.
به همین دلیل هم هست که تا کنون هرچه به ما پیشنهاد شده چه دستگاه‌های مرتبط با تولید خودرو و چه دستگاه‌های دارویی و غیره را پذیرفته‌ایم. از این پس نیز به دنبال ورود به حوزه‌های جدیدیم. 
 ابتدا که وارد کار تولید شدید تا چه اندازه به پول فکر می‌کردید و این موضوع چه اندازه برای شما اهمیت داشت؟
اگر اغراق نباشد باید بگویم هیچ‌وقت برای پول کار نکردیم. پول مهم است، اما در آغاز این کار بحث پول اصلا مطرح نبود. مهم علاقه بود که راه ما را باز و هموارتر کرد. علاقه زیاد به این کارها در همان سنین جوانی باعث شد پیشنهاد استاد را در دانشگاه بپذیریم و با دوستانی که در حال حاضر به صورت تخصصی با آنها همکاری داریم، آشنا  شویم. 
در دنیا از طریق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان می‌شود به سرمایه‌های زیادی دست پیدا کرد؟ به نظر شما در ایران چنین امکانی وجود دارد؟
به طور کلی بد نیست، اما موانع بسیاری همیشه سر راه شرکت‌های تولیدی بوده است. مثلا با رقابت‌های ناسالم سعی می‌کنند تولیدات یک مجموعه را به اسم خودشان بزنند یا اینکه این‌طور به مردم منتقل کنند که فلان محصول خارجی است و گاها بسیاری از شرکت‌ها چنین کاری انجام می‌دهند، اما اگر شرایط به خوبی پیش برود می‌توان از طریق کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برای کشور اشتغالزایی داشت. با نبود یک‌سری موانع پیش‌بینی می‌کنیم در ۷-۸ سال آینده بتوانیم ۵ هزار نفر را استخد‌ام کنیم. 
امکانات بد نیست، اما انتظار ما بیشتر از این است. برای مثال بهتر است بستر تعاملات پارک با صنعت بیشتر باشد، در حالی که اکنون جز جلسات روتین کار خاصی صورت نمی‌گیرد. از سویی شرکت‌های بزرگ هنوز به شرکت‌های پارک اعتماد چندانی ندارند که بخواهند پروژه‌های خود را به آنها واگذار کنند و با وجود توانمندی‌هایی که در ما سراغ دارند این پروژه‌ها را به افراد خارج از کشور پیشنهاد می‌کنند که جای بسی تاسف دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.