صفحه اصلی / سهل آبادی: آماده آغاز همکاری اقتصادی بین ایران و مولداوی هستیم

سهل آبادی: آماده آغاز همکاری اقتصادی بین ایران و مولداوی هستیم

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در راس یک هیات اقتصادی به منظور ملاقات با رییس جمهور و شرکت در افتتاحیه اکسپوی بین المللی به کشور مولداوی سفر کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بازنیوز سید عبدالوهاب سهل آبادی در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری مولداوی برگزار شد،با اشاره به نشست های قبلی خود با ایگور دودون در ایران گفت: پس از آن دیدار ها و باهماهنگی اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان معین در رابطه با مولداوی تعیین گردید و با تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی راه‌های گسترش روابط دو کشور بررسی گردید.

سهل‌آبادی ادامه داد:اتاق بازرگانی اصفهان اطلاعاتی در مورد ظرفیت‌ها تجاری و فعالان اقتصادی مولداوی تهیه ‌کرده است و آماده است پس از بررسی های میدانی در این کشور، همکاری های مشترک اقتصادی را آغاز نماید.

به همین منظور سفر هیات ایرانی همزمان با اکسپوی بین المللی تولیدات مولدوای برنامه ریزی گردید. وی همچنین به برقراری پرواز مستقیم میان ایران و مولداوی اشاره کرد و افزود:در صورتی که حجم مناسبی از مسافر برای این پرواز وجود داشته باشد،اتاق‌های بازرگانی ایران و اصفهان می توانند سوبسیدها و مشوق هایی را برای حمایت از این پرواز در ابتدای راه‌اندازی در نظر بگیرند،دولت مولداوی نیز باید زیر ساخت های لازم برای جذب سرمایه گذران و فعالان اقتصادی را از جمله تسهیل شرایط صدور ویزا ایجاد نماید.

سهل آبادی افزود: کشور مولداوی از دیرباز نقطه اتصال شرق به غرب بوده و نقش مهمی در مبادلات تجاری میان کشورهای شرق و غرب داشته است. این نقش مهم از زمان جاده ابریشم قدیم برای مولداوی بوده و اکنون هم این کشور این نقش اساسی را دارد.

وی گفت : در حال حاضر موضوع احیای جاده ابریشم موردتوجه قرارگرفته و ۶٧ کشور به پورژه احیای این جاده پیوسته‌اند؛ در این میان، نقش مولداوی در میان کشورهای اروپایی می‌تواند بسیار مهم باشد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شرایط اقتصادی مولداوی گفت: مولداوی با رشد اقتصادی مثبت در حال حرکت است. این کشور همچنین تسهیلات قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده و ما به این موضوع توجه داریم که با توجه به معافیت‌های خوبی که در مولداوی وجود دارد، فعالیت در مناطق آزاد مولداوی برای کشورهای حوزه CIS و اروپایی و همچنین حوزه بالکان بسیار جذاب است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و مولداوی، نفت و گاز، انرژی، کشاورزی، تولید داور و وسایل پزشکی را از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو کشور برشمرد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران کشت فراسرزمینی را از حوزه‌های مهم همکاری ایران و مولداوی برشمرد و گفت: با توجه به مشکل کمبود آب در ایران و از طرف دیگر زمین‌های حاصل خیز در مولداوی، این کشور می‌تواند از مناطق جذاب برای کشت فرا سرزمینی ایران باشد.

رئیس‌جمهور مولداوی نیز در این دیدارگفت: بسیار خوشحالم که پس از دوسفر به ایران ، میزبان رییس خانه صنعت،معدن وتجارت ایران و هیات همراه هستم. به باور من باید نبض جدیدی در روابط دو کشور ایجادکنیم.

ایگور دودون گفت: ظرفیت‌ها و امکانات زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد اما مراودات بازرگانی دو کشور بسیار پایین است. حجم سالانه ١/۵ تا ٢ میلیارد دلار بسیار حجم ناچیزی است. همچنین میزان رفت‌وآمد میان مردم دو کشور بسیار پایین است، به‌طوری‌که سال قبل تنها ۶٠ نفر از ایرانیان با اخذ ویزا به مولداوی سفر کرده‌اند.

دودون تبادل هیات‌ها میان دو کشور را بسیار مهم برشمرد و گفت: باید روندی اتخاذ شود که تجار دو کشور تا پایان امسال بتوانند باهم دیدار کنند و ما آماده‌ایم که این دیدار را برای شما با هیات اتاق بازرگانی و کارشناسان اقتصادی ریاست جمهوری سازمان‌دهی کنیم.

او رفت‌وآمد تجار را مهم دانست و گفت: ما باید بدانیم که منافع و ظرفیت‌های شما چیست و در چه زمینه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

رئیس جمهور مولداوی مراودات بازرگانی و صادرات و واردات، ترانزیت و سرمایه‌گذاری را سه زمینه مهم برای همکاری‌های ایران و مولداوی برشمرد.

دودون در مورد مراودات بازرگانی گفت: باید نقاط مشترک شناخته شوند. به‌عنوان‌مثال ما از کشورهای زیادی میوه وارد می‌کنیم و  می‌توانیم  از ایران هم میوه‌هایی مانند پرتغال و نارنگی یا خشکباری مانند پسته وارد کنیم.

وی در مورد ظرفیت صادرات به ایران هم گفت: مولداوی در تولید ذرت، آفتابگردان و گوشت ظرفیت صادرات دارد. در مورد بعضی از این موارد باید موافقت‌نامه امضا شود.

دودون بر لزوم تبادل اطلاعات جامع و مشخص برای اطلاع دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر تأکید کرد و گفت: این اطلاعات در حال آماده‌سازی است و در آینده‌ای نزدیک برای شما ارسال می‌شود.

رئیس‌جمهور مولداوی همچنین در مورد همکاری‌های ترانزیتی ایران با این کشور گفت: مولداوی یک توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای مشترک‌المنافع و اتحادیه اروپا دارد و می‌تواند مسیر خوبی برای ترانزیت کالاهای ایرانی به غرب باشد.

دودون افزود: ما در مولداوی چند منطقه آزاد اقتصادی با ظرفیت‌های بسیار جدی داریم که می‌توانند به‌عنوان یک پایگاه ترانزیتی استفاده شود. از این طریق ایرانی‌ها می‌توانند کالاهای خود را بدون تعرفه‌های گمرکی صادر کنند و یا وارد کنند.

او افزود: سرمایه‌گذاری مسئله مهمی برای صادرت کشور مولداوی است. به‌طور مثال کالاهایی که شما با تعرفه‌های زیاد گمرکی به اتحادیه اروپا وارد می‌کنید، می‌توانید به‌صورت جزئی در مولداوی تولید کرده و با گرفتن گواهی این کشور بدون تعرفه گمرکی به اتحادیه اروپا ببرید.‌

رئیس جمهور مولداوی انرژی را از زمینه‌های مهم همکاری میان ایران و مولداوی برشمرد و گفت: انرژی از زمینه‌های مهم سرمایه‌گذاری میان دو کشور است. در برنامه ساخت بندر رودخانه دانو، ساخت یک پالایشگاه نفت هم گنجانده‌شده است اما ساخته نشده که من فکر می‌کنم این پروژه می‌تواند یک پروژه خوب سرمایه‌گذاری باشد و  بتوانیم یک پالایشگاه نفت تأسیس کنیم تا محصولات نفتی را تولید و به اروپا برسانیم.

وی افزود: در این رابطه با وزیر نفت و رئیس‌جمهور نیز صحبت کرده‌ایم و این موضوع ظرفیت‌ خوبی برای همکاری‌های دو طرف است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.