صفحه اصلی / افزایش ۱۳۴ درصدی ارزش صادرات قطعی کالا از گمرک قشم

افزایش ۱۳۴ درصدی ارزش صادرات قطعی کالا از گمرک قشم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، حسین سعیدی با گرامیداشت روز جهانی گمرک (۶ بهمن) با بیان این مطلب، گفت: میزان صادرات قطعی ده ماه فروردین تا پایان دی ماه سال ۹۶ از طریق گمرک قشم با وزن ۲۲ هزار و ۳۴۴ تُن، به رقم یک میلیون و ۱۸۸ هزار دلار رسید.
او با اشاره به نگاه ویژه و حمایت های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از مباحث صادرات کالا از این منطقه، افزود: خوشبختانه با این سیاست گذاری ها، میزان صادرات قطعی ۱۰ ماه یاد شده در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از حیث وزن ۱۲۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۳۴ درصد افزایش داشته است.
به گفته مدیرکل گمرک قشم، سیمان، ماهی خُشک، نمک صنعتی، گچ بنایی و سیگار عمده کالاهای صادراتی از گمرک قشم به امارات متحده عربی، سری‌لانکا، قزاقستان و موزامبیک می باشد.
وی در ادامه به کاهش میزان واردات قطعی این گمرک اشاره کرد و گفت: میزان واردات قطعی این گمرک در مدت یاد شده ۳۲ هزار و ۲۹۹ تُن کالا به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیون و ۶۹۳ هزار دلار بود که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته از نظر وزن ۳۷ درصد و از حیث ارزش دلاری ۴۱ درصد کاهش داشته است.
سعیدی از لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، لاستیک خودرو، توتون، چای، پارچه، روغن پایه و کولر گازی که عمدتاً از کشورهای کره جنوبی، امارات متحده عربی، سری‌لانکا، چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا وارد شده است.
وی همچنین از ترانزیت خارجی ۹۸۲ تُن کالا به ارزش افزون بر ۹ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار از طریق گمرک قشم در مدت ۱۰ ماه یاد شده اشاره کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۷۶ درصد و از حیث ارزش دلاری هم ۴۵ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل گمرک قشم گفت: عمده این کالاها شامل پوشاک، کولر گازی، کیف، کفش، لوازم خانگی و شمش سرب است که به مناطق آزاد کیش و چابهار، منطقه ویژه شهید رجایی و کشورهای آفریقای جنوبی، مغولستان، ترکیه، تایوان و ویتنام ترانزیت شده است.
وی گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان دی ماه امسال افزون بر ۲۹ هزار و ۹۵۹ تُن کالای ترانزیت خارجی به ارزش بیش از ۲۰۴ میلیون و ۵۴۶ هزار دلار از مبدأ سایر گمرکات به مقصد گمرک قشم صورت گرفته که نسبت به سال قبل ازنظر وزن ۳۲ درصد و ازنظر ارزش دلاری هم ۲۵ درصد کاهش داشته است.
لوازم خانگی، پوشاک، لوازم آشپزخانه، لاستیک، کولر گازی، پارچه، کفش و چای عمده کالاهای ترانزیت خارجی وارده به این گمرک است که به گفته سعیدی از مبدأ گمرکات شهید رجایی، فرودگاه امام خمینی (ره)، چابهار، کیش، بازرگان و جلفا به گمرک قشم ترانزیت شده است.
او به تردد ۵ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۶۰۳ مسافر و گردشگر طی ۱۰ ماه یاد شده در این جزیره اشاره کرد و افزود: این میزان تردد ثبت شده در گمرک اسکله های شهید ذاکری، بهمن، لافت، درگهان، اسکله پهل و فرودگاه بین المللی قشم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده است.
ورود و خروج ۷۴۲ هزار و ۳۲۴ دستگاه وسایل نقلیه شامل کامیون، اتوبوس، وانت و سواری طی این مدت هم از دیگر موضوعاتی بود که مدیرکل گمرک قشم به آن پرداخت و اعلام کرد: ورود و خروج  این میزان وسایل نقلیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد کاهش داشته است.
شایان ذکر است مسافران جزیره قشم از سه مسیر دریایی (اسکله شهید حقانی بندرعباس به اسکله شهید ذاکری قشم)، زمینی (اسکله پهل به اسکله لافت) که وسایل نقلیه با استفاده از شناورهای ویژه (( لندینگ کرافت ها )) و مسیر هوایی از چندین فرودگاه کشور و یک خط هوایی از دُبی گردشگران وارد فرودگاه بین المللی قشم می شوند.
سعیدی گفت: طی مدت یاد شده (۱۰ ماه گذشته از سال ۹۶)، تعداد ۳۴۲ فقره اظهارنامه ورود موقت با ارزشی بالغ بر ۵ میلیون و ۳۳۸ هزار دلار از طریق این گمرک صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۳۶ و ۵۷ درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، اظهارنامه های متشکله جهت کانتینر خالی به مدت ۶ ماه و خودروهای سواری ساکنان جزیره که به مدت یک ماه به سرزمین اصلی ورود موقت شده اند، بوده است.
مدیرکل گمرک قشم همچنین یادآور شد: طی این مدت تعداد پروانه های کاپوتاژ صادره به ۹۷ هزار و ۸۱۶ فقره به  وزن یک میلیون و ۷۹۶ هزار ئ ۶۱۱ تُن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۵ از نظر تعداد ۵۲ درصد و از نظر وزن هم ۵ درصد کاهش داشته است.
جزیره قشم با یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.