صفحه اصلی / ارزان‌فروشی لوازم خانگی «بانه‌ای» در بازار

ارزان‌فروشی لوازم خانگی «بانه‌ای» در بازار

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، موضوع قاچاق در کشور دیگر به موضوعی نخ‌نما تبدیل شده است که در راستای مبارزه با آن هر نهاد یا سازمانی این وظیفه را به گردن دیگری محول می‌کند. هرچند نمی‌توان منکر تلاش‌های بسیاری که در این زمینه انجام گرفته، شد، اما این نظارت‌ها به هیچ عنوان کافی نیست و ضرورت دارد در این رابطه تدابیر اساسی کرد. در این زمینه یکی از بزرگ‌ترین مراکز عرضه کالای قاچاق شهر بانه است که دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که یک بار به این شهر سفر نکرده باشد، چراکه آوازه ارزان‌‌فروشی آن به گوش همه رسیده است. لوازم خانگی بانه که به راحتی به شهرهای مختلف می‌روند و حجم فروش‌شان به جای آنکه کمتر شود، بیشتر می‌شود، باعث شده مردم در بازار لوازم خانگی دچار سردرگمی شوند. در بازار وقتی می‌خواهید یک ماشین لباسشویی بخرید از یک مدل دستگاه ۳ نوع انتخاب جلوی پای شما می‌گذارند. یکی آنکه تولید داخلی است، دومی از بانه آمده (قاچاق است) و سوم اینکه سفارش امارات است. خریدار نمی‌داند کیفیت کدام‌یک بهتر است. اکثر فروشندگان محصولی که به صورت قاچاق آمده است را توصیه می‌کنند و می‌گویند اصالت آن از همه بیشتر است، اما در خیلی از مواقع آن برند در کشورهایی تولید شده که به لحاظ کیفیت از محصولی که در ایران مونتاژ می‌شود، چندین پله سطح پایین‌‌تری دارد. البته محصولاتی که در بانه خرید و فروش می‌شوند بیشتر با این دید خرید و فروش می‌شوند که گارانتی ندارند، اما در سال‌های اخیر این نگاه کمی تغییر کرده است؛ یعنی در بازار بانه هم محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب و با گارانتی می‌توان یافت، تعدادی از کالاهایی که حجم خرید و فروش آنها در بازار بانه بسیار زیاد است، دارای گارانتی هستند. لطفی که یکی از فعالان فروش لوازم خانگی در بازار بانه است، به «کسب‌وکار» گفت: برندهای بسیار زیادی در بازار بانه وجود دارد که البته باید اشاره کرد که سهم چینی‌ها و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در این بازار بیشتر از کشورهای دیگر است، اما در این بین می‌توان با کمی جستجو کالاهای باکیفیت و اجناس درجه یک را نیز پیدا کرد. البته برای اینکه بتوان در این بازار بزرگ و مملو از کالا برندهای اصلی را تشخیص داد باید شناخت کافی نسبت به برندی که تمایل به خرید آن را دارید، داشته باشید تا بتوانید کالای مورد نظر را پیدا کنید. نکته دیگر اینکه باید بدانید هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست و قیمت بالا هم دلیل بر کیفیت بالا نیست. درست است که در بازار بانه همه‌چیز را می‌توان با قیمت مناسب پیدا کرد، اما باید مراقب باشید که کالای بی‌کیفیت خریداری نکنید. 

کالایی که از بانه خریداری می‌شود، قاچاق است
محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی
همواره در تمام بخش‌ها قیمت خرید کالای قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود، اما مردم باید آگاه باشند که این کالاها هیچ خدمات پس از فروشی ندارند و در بیشتر موارد کالاهای معیوب به دست مشتری داده می‌شود. اجناس بانه هم همین مصداق را دارند. در حال حاضر خرید دو کالا از بانه صرفه اقتصادی دارد؛ یک تلویزیون بالای ۶۵ اینچ و دوم کولر گازی که سود بین یک تا ۲ میلیون تومان را دارد. بنابراین منطقی و کارشناسی نیست که مردم با هدف خرید جنس ارزان‌قیمت متحمل خسارت شوند. کالای قاچاق، ‌قاچاق است چه در بانه به فروش برسد و چه در جاهای دیگر. متاسفانه فروشندگان کالا در بانه به راحتی از طریق کانال‌های مجازی اقدام به فروش کالا می‌کنند و برخورد جدی نیز با آنها صورت نمی‌گیرد. مردم باید دقت داشته باشند کالایی که از بانه خریداری می‌کنند، قاچاق است و ضمانتنامه‌هایی که برای این کالاها صادر می‌شود، متفرقه است و کالا کیفیت لازم را ندارد. در بسیاری از موارد وقتی مردم در رابطه با کیفیت این نوع کالاها دچار مشکل می‌شوند با شماره‌هایی که به آنها اعلام شده است تماس می‌گیرند، اما کسی پاسخگو نیست و خدمات پس از فروش به این کالاها داده نمی‌شود. برای خریدار امکان شناسایی کارت‌های ضمانتنامه تقلبی لوازم خانگی از اصلی وجود ندارد، اما خریدار هنگام خرید باید فروشنده را ملزم کند که به او بگوید کارت ضمانت مربوط به کدام شرکت است که معمولا متقلبان از بیان نام شرکت خودداری می‌کنند. 
در برخورد با قاچاق نباید با کوله‌بری مبارزه شود 
ارسلان عیوضی، فعال بازار لوازم خانگی
به طور کلی کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی زیاد است، اما سهم اجناس قاچاق معروف به جنس بانه‌ای بسیار زیادتر است. به عبارتی کالاهای لوازم خانگی بدون ضمانت در بازار زیاد است و خریدار هم به دلیل اینکه کالای مورد نظر خود را از بین کالاهای قاچاق با ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان زیر قیمت بازار می‌تواند تهیه کند، اقدام به خرید کالای قاچاق می‌کند. در بازار این نوع اجناس قاچاق را به عنوان اجناس «شرکت بانه‌ای» نام می‌برند که بدون دفتر مرکزی با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان ضمانتنامه برای مشتری چاپ می‌کنند و با استخدام یکی دو نفر خدمات پس از فروش به مشتری ارائه می‌دهند. 
این کالاها از چین یا دوبی وارد عراق می‌شود و از آنجا به بانه انتقال می‌یابد و اگر از این منطقه خرید کنید نسبت به تهران قیمت‌ها بسیار ارزان‌تر است. البته باید راهکارهای مناسبی برای برخورد با عرضه این نوع کالاها در بازار انجام شود، چراکه مردم این منطقه برای امرار معاش خود از بازارچه‌های مرزی اقدام به واردات کالا می‌کنند و کالاها از معابر کوله‌بری به این منطقه می‌آید. بنابراین نباید با این نوع فعالیت مردم در این منطقه برخورد شود چون این راهی است که مردم بانه از طریق آن گذران زندگی می‌کنند. در برخورد با قاچاق نباید با کوله‌بری مبارزه شود و باید با دانه‌درشت‌ها مقابله شود. به هر حال بانه یک بازارچه مرزی است که ایجاد شده و وقتی کالا وارد کشور شد نباید با آن برخورد شود. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

جت شخصی جنبه آموزشی دارد/ تفریح در اولویت دوم

به گزارش کسب و کار نیوز ، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.