صفحه اصلی / اتحادیه سراسری کانون های وکلا، نقشی در تعیین ظرفیت آزمون وکالت ندارد

اتحادیه سراسری کانون های وکلا، نقشی در تعیین ظرفیت آزمون وکالت ندارد

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: اتحادیه در هیچ یک از مراحل تعیین ظرفیت آزمون وکالت، نقش ندارد و تنها آزمون سراسری وکالت را به نیابت از کانون ها برگزار می کند.
به گزارضش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی شهبازی نیا روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای افزایش ظرفیت پذیرش آزمون وکالت، افزود: ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت برای هر کانون پیش از برگزاری آزمون، در یک کمیته ای متشکل از رئیس کل دادگستری استان، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب استان و رئیس کانون وکلا مشخص می شود بنابراین تعیین ظرفیت در اختیار کانون ها هم نیست.
وی با اشاره به اینکه پذیرش کارآموز وکالت براساس معیاری هایی تعیین می شود، گفت: وجود وکلای سرپرست برای هدایت و آموزش کارآموزان جدید و آمادگی دادگاه ها و فضای مناسب برای حضور وکلا از جمله معضلاتی است که کانون ها برای همین تعداد پذیرش هم در مضیقه هستند و به همین دلیل است که کمیته های سه نفره با لحاظ شرایط و نیاز، ظرفیت را تعیین می کنند.
 
** افزایش دامنه شمول ایثارگری در قانون غیرمنصفانه است 
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با اشاره به قانون ایثارگران گفت: به نظر می رسد افزایش دامنه شمول ایثارگری در قانون غیرمنصفانه است زیرا سهمیه از ایثارگران به فرزندان ایثارگران تسری پیدا کرده است و به نظرم فرزندان ایثارگران دلیلی ندارد که از چنین سهمیه ای برخوردار باشند.
 
** کانون ها نمی توانند پاسخگوی اجحاف قانونگذار باشند 
شهبازی نیا تصریح کرد: این اجحاف از جانب قانونگذار پیش آمده است و کانون ها نمی توانند پاسخگوی اجحاف قانونگذار باشند و بیشتر از حد توان، کارآموز بپذیرند که نتیجه آن این می شود که کارآموزی جدی انجام نشود و در نهایت، حقوق مردم در معرض تضییع قرار گیرد.
 
**اکنون افزایش ظرفیت پذیرش، خلاف قانون است
وی با تاکید بر اینکه کانون ها باید از حکومت قانون دفاع کنند، اضافه کرد: همه کانون ها این شرایط را درک می کنند و از این شرایط ناراحت هستند اما به هر روی، کانون نهادی است که باید از حکومت قانون دفاع کند و واقعا اینکه اکنون ظرفیت پذیرش افزایش یابد، خلاف قانون است زیرا در قانون، زمان تشکیل کمیته تعیین ظرفیت مشخص است.
شهبازی نیا خاطرنشان کرد: البته هر یک از کانون های وکلا مستقل هستند و ترکیب کمیته تعیین ظرفیت هر کانون، مجزاست؛ بنابراین نمی توان به عملکرد یک کانون استناد کرد و راجع به دیگر کانون ها قضاوت داشت.
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران گفت: اتحادیه تنها کاری که می توانست انجام دهد این بود که جلسه ای برای رایزنی با حضور روسای کانون ها تشکیل داد و در آن جلسه هم به تمکین قانون تاکید شد. 
شهبازی نیا افزود: اتحادیه اسکودا و کانون های وکلا خود رامتعهد می داند که برای آزمون وکالت سال آینده پیگیری های لازم را داشته باشند تا ظرفیت پذیرش از این وضعیت ناعادلانه در آید و امیدواریم که نمایندگان مجلس هم در این زمینه همکاری های لازم را داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.