صفحه اصلی / زیان سرمایه‌داران خرد از نوسانات قیمت سکه

زیان سرمایه‌داران خرد از نوسانات قیمت سکه

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، حباب قیمتی سکه که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر اینک ۶۰ هزار تومان شده، ورود سرمایه‌های خرد به این بازار را در پی داشته است که به نظر می‌رسد با وجود دلالان سکه و سرمایه‌داران کلان در این بازار به زیان آنها ختم شود.براساس تحلیل‌هایی که از بالا رفتن بی‌سابقه قیمت سکه در ماه‌های اخیر وجود دارد، یکی از دلایل مطروحه برای این موضوع ورود سرمایه‌های نجومی توسط عده‌ای به بازار سکه است که باعث افزایش قیمت سکه شده و به تبع مشوقی برای ورود سرمایه‌های خرد می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، سرمایه‌داران کلان با هدف گران شدن سکه به خرید آن اقدام می‌کنند و این باعث بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش تقاضا می‌شود، در حالی که سرمایه‌داران خرد غافل از این امر هستند و همین غفلت به اضافه نوساناتی که در بازار سکه وجود دارد، سود حاصل از افزایش قیمت سکه را به جیب سرمایه‌داران کلان واریز می‌کند. 
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در این مدت برخی اقدام به ورود سرمایه‌های خرد خود به بازار سکه کرده‌اند. از آنجایی که این رشد قیمتی با وجود حراج سکه نیز کنترل نشده است به نظر می‌رسد زمینه افزایش تقاضا در بازار سکه از سوی سرمایه‌داران خرد تا زمان فروکش کردن حباب سکه پابرجا باشد. 
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران از وجود حدود ۶۰ هزار تومان حباب قیمتی در بازار سکه تمام (طرح جدید) خبر داد و گفت: پیش‌فروش سکه می‌تواند ضمن مدیریت تقاضا در بازار، حباب را بشکند. 
آیت محمدولی پیش‌فروش سکه را بهتر از حراج آن از طریق بانک کارگشایی عنوان کرد و افزود: البته پیش‌فروش سکه اگر به شکل مقطعی باشد، هرگز در بازار اثرگذار نخواهد بود و باید به شکل مداوم تا زمان از بین رفتن حباب قیمت‌ها ادامه یابد. 
وی یادآور شد: در زمان آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی از اوایل آذرماه، قیمت سکه در بازار حدود ۱۹۰ هزار تومان حباب داشت، اما اکنون این حباب به حدود ۶۰ هزار تومان تنزل یافته است. وی افزود: هرچند حراجی سکه هم تا حدودی مشکل‌گشا بود، اما هنوز نتوانسته است حباب موجود در بازار را به طور کامل رفع کند. 
این فعال بازار طلا گفت: یکی از پیشنهادها این است که عرضه سکه از طریق افراد دارای مجوز و پروانه کسب از اتحادیه طلا و جواهر انجام و سکه‌های بانک مرکزی در بسته‌بندی‌های مناسب‌تری به بازار عرضه شود تا خریدار با اعتماد کامل آنها را تهیه کند. وی با یادآوری اینکه مصنوعات و مسکوکات طلا در ایران به عنوان یک سرمایه شناخته می‌شود، اظهار داشت: در هفته‌های گذشته و در زمان بروز ناآرامی‌ها، برخی از مردم سرمایه‌های خرد خود را روانه بازار سکه کردند. 
محمدولی در ادامه بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار را با افزایش قیمت جهانی هر اونس طلا و نیز افزایش قیمت دلار در هفته‌های گذشته مرتبط دانست و افزود: با وجود بروز حباب قیمتی در بازار سکه، قیمت طلای خام متناسب با نرخ جهانی آن در بازار داخلی افزایش داشته است. هفته گذشته قیمت سکه تمام طرح جدید در محدوده ۱۵ میلیون ریال در بازار آزاد به فروش می‌رفت؛ هرچند روند آن تا پایان هفته رو به کاهش بود و به رقم ۱۵ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال رسید، اما تغییر کانال نداد. 
دیروز (شنبه) در زمان آغاز بازار، قیمت هر سکه رو به کاهش بود و اکنون به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۸۵ هزار ریال به فروش می‌رود. 
کنترل بازار سکه با تقویت سایر بازارهای مالی
کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: حبابی شدن قیمت سکه به آشفتگی بازار بر می‌گردد که هم در بازار سکه قابل مشاهده است و هم بازار ارز که به‌هم‌پیوستگی زیادی دارند. این آشفتگی باعث هجوم‌های زیادی به بازار شده و برای آن تقاضای فیزیکی ایجاد می‌کند. طبیعتا در این شرایط دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه با عرضه این زمینه حباب را از بین ببرد. این راه‌حل البته کوتاه‌مدت نیست و بلندمدت است، در حالی که در راه‌حل‌های کوتاه‌مدت باید زمینه‌های دیگری برای ایجاد انگیزه در بازار مالی را در نظر گرفت که در این شرایط فروش اوراق بهادار که تضمین‌کننده سود است می‌تواند موثر باشد. 
وی با اشاره به اینکه فروش اوراق بهادار و اقدامات مشابه می‌تواند به سرمایه‌های مردم جهت بدهد، می‌گوید: علاوه بر این دولت می‌تواند با تحرک سایر بازارها در صاحبان سرمایه ایجاد انگیزه کند تا  به بازارهای دیگر وارد نشوند. البته از طریق رسانه‌ها و با ایجاد شفافیت و اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز می‌توان فضا را مساعد‌تر کرد. حباب قیمت معمولا به ضرر همان‌هایی است که بدون اطلاع وارد بازار می‌شوند. بنابراین دولت می‌تواند با تقویت بازار سرمایه، فروش اوراق بهاداری که تضمین‌کننده سود باشد، تشویق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با ایجاد شرایط مستعد در آن و همچنین ایجاد عملیات بانکی‌ای که تضمین‌کننده سود باشد این شرایط را کنترل کند. بیهوده نیست اگر بگوییم که نااطمینانی در سیستم بانکی نیز به این موضوع دامن زده است. 
ضرورت نظارت بیشتر دولت بر بازار سکه
بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به تاثیر عوامل خارج از بازار بر حبابی شدن قیمت آن، می‌گوید: قیمت سکه البته تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی و حتی شاید تحت‌تاثیر نوسانات سایر بازارها نیز باشد. با این حال در این افزایش قیمت گاها برخی منتفع می‌شوند. البته دلالان سکه نیز از این وضعیت بهره می‌گیرند یا شاید در بالا نگه داشتن قیمت سکه هم نقش مهمی داشته باشند، اما مساله مهم این است که کسانی که آگاهی لازم را  نداشته و نمی‌توانند پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار داشته باشند، زیان می‌بینند و این در بازار سکه بار ها  اتفاق می‌افتد. از آنجایی که این حباب هنوز فروکش نکرده است، به نظر می‌رسد دولت باید متوسل به راهکارهایی غیر از فروش سکه شود. برای مثال اصلاح بازارهای مالی و همچنین نظارت بر بازار سکه و فعالیت سودجویان در این زمینه اثرگذار است. حداقل آنکه باعث می‌شود مردم با آگاهی بیشتری سرمایه‌های خود را وارد بازار کنند. وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این است که مردم و سرمایه‌داران خرد به طور عجولانه اقدام به خرید سکه نکنند. با توجه به اینکه این نوسانات در بازارهای دیگر و همچنین در بازار ارز نیز دیده می‌شود، به نظر می‌رسد دخالت دولت نیز نتواند گرهی از مشکل را حل کند جز اینکه این دخالت باید توأم با نظارت‌های دقیق بر بازار باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.