صفحه اصلی / حباب‌سازی واسطه‌ها در بازار مسکن

حباب‌سازی واسطه‌ها در بازار مسکن

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، اتفاقاتی که این روزها در بازار مسکن در حال روی دادن است، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که نقش واسطه‌ها در این بازار چقدر است؟ آیا عوامل بنیادی مثل عرضه و تقاضا و تنش در بازارهای موازی طلا و ارز می‌تواند تحت‌تاثیر تلاش واسطه‌ها برای افزایش قیمت مسکن قرار گیرد یا با این تلاش‌ها همسو شود؟ دولتمردانی که در این حوزه مسئولیت دارند می‌کوشند با تکیه بر استدلال‌های علمی آنچه این روزها در بازار مسکن می‌گذرد را عادی جلوه دهند، در حالی که وقتی به بنگاه‌های معاملات املاک پا می‌گذاریم اغلب مشاوران از خیز قیمت‌ها به سوی بالا سخن می‌گویند. نمی‌توان کتمان کرد که پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن توسط واسطه‌هایی که منافع‌شان به جهش‌های ناگهانی قیمت گره خورده، نگران‌کننده است چون این پیش‌بینی‌ها در سال‌های گذشته به حقیقت پیوسته و قیمت مسکن را از دسترس طبقات بزرگی از اجتماع دور ساخته است. 
افزایش ۵۰ درصدی قیمت مسکن عملی نیست
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اذعان به اینکه برخی مالکان قیمت واحدهای مسکونی خود را ۵۰ درصد بالا برده‌اند، گفت: بسیاری از مالکانی که قیمت واحد خود را افزایش ۵۰ درصدی داده‌اند، تا به امروز نتوانستند ملک خود را به فروش برسانند، در نتیجه این افزایش به هیچ‌وجه عملی نیست. حامد مظاهریان افزود: سودجویان تنها قصدشان ایجاد تلاطم در این بازار است. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به زودی قیمت ارز به تصویب می‌رسد و همین امر زمینه‌ساز ثبات در بازار مسکن می‌شود. مظاهریان درباره اثرگذاری قیمت ارز در بازار مسکن، گفت: در صورتی که بازارهای موازی ارز نتوانند در یک مدت کوتاه به ثبات برسند، به طور قطع در تمامی بازارها تاثیر نامطلوبی برجای خواهد گذاشت، ولی به گفته کارشناسان اقتصادی، این بازار در مدت کوتاهی به ثبات خواهد رسید. 
نوسانات ارزی در خدمت واسطه‌ها برای گران کردن مسکن
یک کارشناس اقتصاد مسکن در تشریح وضعیت کنونی بازار به «کسب‌وکار» گفت: واسطه‌ها با استناد به تجربه سنوات گذشته و اینکه هر گاه قیمت مسکن با جهش مواجه شده پیش از آن با جهش قیمت ارز روبه‌رو بوده‌ایم، زمینه را برای افزایش شدید قیمت مسکن آماده می‌کنند. بهزاد نوری با بیان اینکه از نظر علمی بازار مسکن مستعد افزایش شدید قیمت نیست، افزود: بررسی نمودار قیمت مسکن و مقایسه آن با نمودار تورم نشان‌دهنده این واقعیت است که نمودار مسکن همچنان از نمودار تورم تبعیت می‌کند و با توجه به تورم حدود ۱۰ درصدی، تورم قیمت مسکن نیز در همین حدود باید باشد، اما واسطه‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد جو روانی و حباب‌سازی، قیمت‌ها را بیش از تورم افزایش دهند و متاسفانه تلاطم در بازار ارز هم به کمک آنها آمده است. 
 
ثبات بازار مسکن در خطر است
یک کارشناس دیگر بازار مسکن نیز با بیان اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی بازار ارز اقدام کند، به «کسب‌وکار» گفت: دولت ثبات در بازار مسکن را به قیمت سنگین – بستن جریان نقدینگی به بازار و رکود- حفظ کرده است و اگر کمی تعلل کند این دستاورد در مدت کوتاهی از دست خواهد رفت. حمید حقی افزود: دو عامل زمینه‌ساز حرکت بازار مسکن به سوی قیمت‌های بالاتر است که کنترل هر دو عامل در دست دولت است و کار ساده‌ای هم نیست. نخستین عامل رشد نقدینگی و خروج تدریجی سرمایه‌ها از شبکه بانکی است که با توجه به رکود طولانی بازار مسکن و به کف رسیدن قیمت واحدهای متراژبالا، می‌تواند فنر قیمت مسکن را آزاد کند. عامل دیگر افزایش نرخ ارز است که موجب کاهش ارزش ریال می‌شود و دارندگان کالاهای سرمایه‌ای مثل مسکن برای حفظ ارزش دارایی خود قیمت را افزایش می‌دهند و من معتقدم این عامل می‌تواند قیمت مسکن را در سال آینده با جهش شدید مواجه کند. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.