صفحه اصلی / آمار بیشترین شکایات در حوزه فاوا اعلام شد

آمار بیشترین شکایات در حوزه فاوا اعلام شد

بیش از ۷۸ درصد شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوع کسب و کارهای حوزه نرم‌افزار و وب سایت مربوط می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، حمید فروزنده، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اعلام خبر فوق گفت: براساس آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شکایات صنفی طی سه سال اخیر، بیش از ۴۲ درصد شکایات صورت گرفته به موضوع کسب و کارهای نرم افزاری و بیش از ۳۶ درصد به موضوع میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب سایت‌ها و خدمات آن) اختصاص داشته است.
فروزنده با اشاره به باقی آمار شکایات و تخلفات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: در سطوح بعدی، شکایات حوزه سخت‌افزار حدود ۱۲درصد و تجهیزات شبکه حدود سه درصد میانگین تعداد شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات را دربرمی‌گیرند.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فعالیت این شورا در حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شورای انتظامی سازمان مطابق ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی، مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی درباره تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی درحوزه فاواست.
فروزنده در این باره ادامه داد: شورای انتظامی  به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به تمام شکایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند.
به گفته فروزنده، شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد صلح و سازش در اختلافات صنفی قرار داده است. درحقیقت بیشتر جلساتی که در این شورا برگزار می‌شود، سعی بر سازش داشته و به همین دلیل پرونده‌های منتهی به سازش در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
رییس شورای انتظامی بدوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش سطح صلح و سازش میان اعضای صنف در میزان شکایات مطرح شده گفت: خوشبختانه از زمانی که اشخاص حقیقی و حقوقی حوزهICT در قراردادهای کاری خود شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف لحاظ کرده اند، موضوع رسیدگی به شکایات احتمالی طرفین قرارداد برای شورای انتظامی تسریع و تسهیل شده است.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها هنگام عقد قرارداد نام شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف می‌آورند. هرچند الزامی در این کار نیست، اما کمک کرده تا شرکت‌ها با مشکلات کمتری در رسیدگی به اختلافاتشان مواجه شده و فرایند رسیدگی به صورت تخصصی و سریعتر از هر جایگزین دیگری طی شود.
به گفته او دراین دوره سه ساله (از سال ۹۳ تا ۹۶)  تعداد پرونده‎های زیادی به شورای انتظامی ارجاع داده شد که میزان صلح و سازش در آنها زیادتر از دوره‌های قبل بوده است.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ضرورت کنترل عضویت شرکتها و اشخاص فعال در حوزه فاوا توسط کارفرمایان قبل از انعقاد قرارداد، اضافه کرد: اشخاص حقیقی وحقوقی می‌توانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای کاری با این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را از طریق مراجعه به پورتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ( tehrannsr.org) استعلام و مورد بررسی قرار دهند تا با سوابق حرفه‌ای این شرکت‌ها آشنا شوند.
فروزنده در این رابطه ادامه داد: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه ICT می توانند در قراردادهای کاری خود از قراردادهای تیپ که در پورتال سازمان موجود است، استفاده کنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرار داد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشکل در همکاری فیمابین جلوگیری و در صورت بروز اختلاف، فرایند رسیدگی توسط شورای انتظامی را سریعتر و دقیق‌تر  کند.
براساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، تمام اشخاص اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکایتی دارند می توانند برای طرح تقاضای رسیدگی و شکایت خود به پورتال این سازمان  (tehrannsr.org) مراجعه کرده و یا با شماره  ۸۸۷۳۴۴۹۹(بخش دبیرخانه شورای انتطامی بدوی) تماس بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.