صفحه اصلی / برگزاری همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت سلامتی

برگزاری همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت سلامتی

نخستین همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت سلامتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در ۲۹ بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا حمید مقدسی، دبیر علمی نخستین همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت سلامتی با اعلام این خبر گفت: دو محور اصلی این همایش توسعه علمی و ارتقای کیفیت سلامتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش تبیین کلی کاربردهای فناوری اطلاعات در توسعه علمی و ارتقای کیفیت سلامتی است، هر کدام از محورهای اصلی همایش را دارای ۴ محور فرعی دانست و توضیح داد: محور توسعه علمی شامل "کسب و کار الکترونیک با رویکرد تولید و اشتغال"، "معماری سازمانی و مدیریت منابع انسانی با رویکرد افزایش بهره‌وری"، "هوشمندسازی، اکتشاف و مدیریت دانش در صنعت و بهداشت" و "انتقال تکنولوژی با رویکرد پیشرفت و خودکفایی" است.
دبیر علمی همایش، ادامه داد: محور ارتقای کیفیت سلامتی که از اهمیت ویژه‌ای نیز برخوردار است شامل "شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی و زیرساخت‌ها و پیامدها"، "سلامت الکترونیک و سیستم پشتیبان سلامتی"، "فناوری‌های هم‌گرا و جامعه‌ای سالم و توانا" و همچنین "ظرفیت‌سازی آموزش وپژوهش الکترونیک" است.
مقدسی، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت را ایجاد سلامت الکترونیک عنوان کرد و افزود: منظور از سلامت الکترونیک ارائه خدمات مراقبت بهداشتی با کمک فناوری اطلاعات و از طریق انتقال داده است. این کاربرد به عبارتی ناظر بر شکل‌گیری سیستم‌های اطلاعاتی است، بطوریکه  بتوانند نقش پشتیبان را در ارائه خدمات بهداشتی ایفا ‌کنند.
وی تصریح کرد: منظور از سیستم‌های پشتیبان سلامتی از لحاظ فناوری اطلاعات، همان سیستم‌های اطلاعاتی است که می‌توانند به صورت سیستم‌های دانش‌بنیان و خردگرا مطرح شوند. جدای از آن‌که این سیستم‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی را در عرصه‌های علمی و اقتصادی ایفاء کنند؛ در حوزه بهداشت نیز بصورت سیستم‌های خُبره و تصمیم یار و نیز شبکه ملی اطلاعات بهداشتی موجودیت می‌یابند.
دبیر علمی همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات با بیان اینکه در راستای ارتقای کیفیت مراقبت بهداشتی و توسعه سلامت الکترونیک و سلامت همراه، باید از تمامی پتانسیل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره گرفت، اظهار کرد: بهترین حالت سلامت الکترونیک و سلامت همراه خدماتی است که در بستر یا platform شبکه ملی اطلاعات بهداشتی ارائه می‌شود.
مقدسی با تأکید بر لزوم برخورداری کشور از شبکه ملی اطلاعات بهداشتی، خاطرنشان کرد: چنین نیست که همه جوامع از شبکه ملی اطلاعات بهداشتی برخوردار باشند، لذا برخی جوامع، سلامت الکترونیک و سلامت همراه را به صور ساده‌تر آن ارائه می‌کنند.
وی سپس به تشریح وضعیت کشور از لحاظ دارا بودن سیستم‌های اطلاعات مکانیزه بهداشتی پرداخت و بیان کرد: در این زمینه ما در ابتدای راه هستیم، اما وضعیت کنونی را می‌توان امیدبخش توصیف کرد. نکته حایز اهمیت این است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت تلاش‌های خوبی در حال انجام است و انتظار می‌رود تا کاربردهای فناوری اطلاعات به شکل علمی و فناورانه‌ تحقق یابد.
دبیر علمی همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات در توسعه علمی و ارتقای کیفیت سلامتی با بیان این مطلب که اقدامات امیدبخشی در کشور صورت گرفته و چنین نیست که جامعه آکادمیک از چنین تلاش‌هایی بی‌اطلاع باشد، در خصوص وضعیت کنونی کشور به لحاظ کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه توسعه ملی و ارتقای کیفیت سلامتی، توضیح داد: ما باید به سطحی از سیستم‌های اطلاعاتی برسیم که به صورت دانش‌بنیان هستند و این مقدور نمی‌شود مگر آن‌که طراحی سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر تکنیک SOA و بر اساس اکتشاف دانش با تکیه بر همگرایی پایگاه‌های داده‌ای تمامی حوزه‌ها باشد.
مقدسی اضافه کرد: سیستم‌های اطلاعاتی دارای سطوح ساده و پیشرفته هستند و منظور از سطوح پیشرفته، همان سیستم‌های دانش‌بنیان است که می‌توانند توسعه علمی و ارتقای کیفیت سلامتی جامعه را پدید آورند.
وی با توضیح این‌که در حوزه فناوری اطلاعات یک سطح از سیستم‌های اطلاعاتی مطرح است که فقط داده را به اطلاعات تبدیل می‌کنند؛ اطلاعاتی که صرفا بصورت پیام‌ هستند و با کاربرد افزایش معلومات مورد استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: در حال حاضر کشور برخوردار از چنین سیستم‌های اطلاعاتی است.
دبیر علمی این همایش ملی، سپس به معرفی سطح دیگری از سیستم‌های اطلاعاتی پرداخت و گفت: درون سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته، عملیات اکتشاف دانش صورت می‌گیرد؛ این نیز در صورتی مقدور است که پایگاه‌های داده‌ها با هم مرتبط شوند و روی هر یک یا مجموعه‌ای از آن‌ها عملیات داده‌کاوی صورت گیرد.
مقدسی با بیان اینکه هنوز در کشور به این سطح از سیستم‌های اطلاعاتی نرسیده‌ایم، ادامه داد: در این سیستم‌ها سؤالات یک سازمان مشخص می‌شود و سپس با آنالیز پرسش‌ها، قواعدی که سوالات از آن‌ها شکل گرفته‌اند، مشخص می‌شوند. در مرحله بعد، از طریق ترکیب داده‌ها برای آن‌ سوالات پاسخ مناسب یافت می‌شود. کار چنین سیستم‌های اطلاعاتی که به دانش‌بنیان مصطلح هستند، پاسخگویی به سؤالات است. البته لازم به ذکر است که جامعه برخوردار از سیستم‌های اطلاعاتی دانش‌بنیان نیازمند سیستم‌های مدیریت دانش نیز هستند.
وی در خصوص رویکرد اقتصاد مقاومتی همایش گفت: فلسفه چنین رویکردی این است که جامعه‌ ما که پس از انقلاب اسلامی با یک ایدئولوژی اسلامی حرکت کرده است، باید بتواند خوداتکا و بهره‌ور باشد. ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران که رویکرد ضداستعماری خود را تاکنون به جهانیان ثابت کرده است، از ابتدا همواره بر خوداتکایی و خودکفایی کشور تاکید کرده است. تحقق چنین هدف والایی به این معنی است که تمام فعالیت‌های جامعه ایرانی به بهره‌وری منجر شود و مردم با اتکا به ارزش‌های ریشه‌دار خود و نیز جدا از وابستگی‌های ذلت مآبانه به کشورهای استعمارگر زندگی کنند.
دبیر علمی همایش ضمن اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی به منظور جلب توجه ذهن آکادمیک و نیز عام جامعه به این نکته تاکید کرد که می‌توان با استفاده از IT به ثمراتی دست یافت که حاصل کار خودمان باشد.
مقدسی در همین راستا شعار نخستین همایش ملی کاربردهای فناوری اطلاعات درتوسعه علمی و ارتقای کیفیت سلامتی را "ایران اسلامی خوداتکا، خردمند و سلامت در پرتو فناوری اطلاعات" عنوان کرد و توضیح داد: این شعار به دنبال تحلیل اهداف همایش و نیز با توجه به عنوان آن انتخاب شده است.
وی با اشاره به کلمه معرف "بی‌همتا" برای این همایش، آن را سرواژه "برگزاری یک‌روزه همایش ملی تکنولوژی اطلاعات" دانست و افزود: در این همایش یک مسابقه ملی با هدف شناسایی مبتکران سلامت (شمس) برگزار می‌شود که در خصوص آن اطلاع‌رسانی شده تا هر نوآور و مبتکری از اقصی نقاط کشور بتواند کار خود را در آن ارائه دهد.
وی همچنین به تشریح وضعیت کنونی مقالات ارسال‌شده پرداخت و گفت: تاکنون ۱۳۴ چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شده که از بین آن‌ها ۷۵ مورد مربوط به محور توسعه علمی و ۵۹ مورد مربوط به محور ارتقای کیفیت سلامتی است. از مجموع این مقالات ۱۶ مقاله برای ارائه سخنرانی در همایش انتخاب خواهد شد.
مقدسی همچنین از ارائه ۳۰ مقاله در قالب پوستر در بخشی از سالن برگزاری همایش خبر داد و گفت: هم‌اکنون مهلت ارسال مقالات به اتمام رسیده، داوری و گزینش نهایی آن‌ها در ۱۰ روز نخست بهمن‌ماه انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.