صفحه اصلی / کاهش هزینه های تولید با ICT

کاهش هزینه های تولید با ICT

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به ‌عنوان موتور محرک توسعه در جوامع پیشرفته برای افزایش دانایی و نوآوری نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث تحولاتی بنیادی در ارکان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه صنعت فاوا، علاوه بر تداوم در نوآوری و بهبود رویه‌ها می‌تواند افزایش فرصت‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و در نهایت ارتقا و بهبود سطح رفاه و زندگی شهروندان را به ارمغان آورد. در شرایط امروز جهان لزوم درک و شناخت بهتر و عمیق‌تر تحولات دنیای فناوری و اتخاذ سیاست‌های هماهنگ و موثر جهت مشارکت فعال در جامعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان گزینه‌ای راهبردی فراروی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور مطرح است. 
در حال حاضر کشورهای زیادی در منطقه با برنامه‌ریزی دقیق و علمی در حال گسترش و توسعه ظرفیت‌های ICT کشورشان هستند. دولت‌ها در راستای کارآمدی و بهبود عملکرد سازمان‌های تابعه، شفافیت و پاسخگویی بر این مطلب وقوف یافته‌اند که برای بهره‌مند شدن از فرصت‌های ایجادشده ناشی از فناوری ICT لزوما باید به ایفای یک نقش فعال درباره ایجاد محیطی مناسب برای ارائه خدمات دیجیتال از طریق اتخاذ یک استراتژی ملی به ‌ویژه با مشارکت بخش خصوصی بپردازند. 
اتخاذ استراتژی گسترش ظرفیت‌های ICT به بخش‌های مختلف اقتصادی توسط دولت به ویژه در عرصه خدمات الکترونیک و بازاریابی و تبلیغات اینترنتی می‌تواند آثار مثبتی ازجمله افزایش کارایی فعالان اقتصادی، افزایش میزان دسترسی به بازار، افزایش ظرفیت‌های تولیدی، شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی و در نهایت کمک به اشتغالزایی، کاهش فقر و توزیع عادلانه‌تر ثروت را به ارمغان آورد.
ICT توانست شکل جدیدی از کسب‌وکارها را رواج دهد
الیاس آرمان، استاد دانشگاه
فناوری اطلاعات را می‌توان وزنه‌ای تاثیرگذار بر کسب‌وکارها دانست که توانست در این راه قدم‌های بسیار مفید و زیادی برای همسو کردن اقتصاد ایران با اقتصادهای دیجیتالی جهان بردارد. اگر ICT در ایران رشد و پیشرفت نمی‌کرد نمی‌توانستیم در این جایی هم که الان ایستاده‌ایم، قرار بگیریم. ورود فناوری اطلاعات به کسب‌وکارها نقطه‌عطفی در کارنامه دولت‌ها به شمار می‌رود. هرچند در این راه کاستی‌های بسیاری را دیده‌ایم، اما نمی‌توان تلاش‌هایی که برای توسعه ICT در کشور شده است را نادیده انگاشت. در دنیا تمام کسب‌‌وکارها با الگو گرفتن از یکدیگر و کمک‌خواهی از فناوری اطلاعات توانسته‌اند هزینه‌ها را به حداقل ممکن برسانند و از طرف دیگر درآمدزایی و ارزآوری را برای کشور خود افزایش دهند. کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان که بستر اصلی آنها برپایه ICT و اینترنت و همچنین فضای مجازی بنا نهاده شده شکل جدیدی از توسعه اقتصادی را رواج دادند. بنابراین ایجاد کسب‌‌وکارهای دیجیتالی و حذف محدودیت مکانی و زمانی برای دستیابی به بازارهای جدید از دیگر آثار مثبت ICT است. 
در این راستا مدیران و متصدیان امور اقتصادی باید به این نکته توجه کنند که استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، فضای رشد تقاضا در جامعه را فراهم سازد. کشورهای توسعه‌‌یافته از این فناوری جهت افزایش کارایی نیروی کار، نوآوری در روش‌های تولید، بهبود سیستم‌های بازاریابی و توزیع و کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری بهره می‌گیرند. از دیگر مزایای صنعت فاوا می‌توان به اطلاع‌رسانی سریع و آسان به مخاطبان و ارائه خدمات بهتر به مشتریان برای رشد تقاضا در جامعه اشاره کرد. 
حضور در بازارهای اینترنتی توانمندی اقتصادی را به تصویر می‌کشاند
رمضانعلی صادق‌زاده، قائم‌مقام معاونت پژوهش و فناوری وزارت صنعت
صنعت ICT به دلیل ماهیت نوآورانه خود یکی از صنایع مهم به شمار می‌آید که درصد کارآفرینی و اشتغالزایی آن نیز بسیار بالاست. همچنین شاهد این امر هستیم که تمامی صنایع از صنعت فناوری اطلاعات به عنوان یک رکن و پایه اساسی استفاده می‌کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که در صنعت فناوری اطلاعات باید برنامه‌ریزی درستی شود تا بتوان چه در بخش خصوصی و چه دولتی با رشد بیشتری مواجه شد. اینترنت به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های فناوری اطلاعات توانسته شکل دیگری به کسب‌وکارها بدهد. امروزه حضور در بازارهای اینترنتی توانمندی اقتصادی کشورها را به تصویر می‌کشاند، بازارهایی که بازیگران اصلی آن قشر جوان کشور را در برمی‌گیرد. به عبارتی بخش عمده‌ کسب‌وکارهای فعال در این فضا، توسط استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی شکل می‌گیرد و رونق‌بخش این عرصه جوانان تحصیل‌کرده‌ای هستند که در این حوزه‌ها کسب دانش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. بی‌‌شک اقتصاد دیجیتالی امروزه یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در تولید ناخالص ملی است. 
تجارت در فضای مجازی از دامنه‌ای گسترده‌تر برخوردار است و به شکلی متفاوت‌تر از روش‌های سنتی عمل می‌کند؛ ازاین‌رو برای پیاده‌سازی آن پیش‌شرط‌‌‌‌هایی لازم است که فرهنگ‌سازی، آموزش و پژوهش مهم‌ترین آنهاست؛ تامین و توسعه بسترها و زیرساخت‌های مخابراتی از جنبه سخت و ایجاد فضای مبتنی بر اعتماد از جنبه‌های نرم نیازمندی‌های اساسی تحقق تجارت الکترونیکی است. هر کشوری سیاست‌های حمایتی خود را برای توسعه و رونق‌بخشی به فضای اقتصاد دیجیتال به کار می‌برد تا از این فضای پربازده برای رونق اقتصاد خود بهره جوید. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.