صفحه اصلی / تاثیر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها در روند معاملات بورسی

تاثیر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها در روند معاملات بورسی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس می‌گوید بانک‌هایی که با توقف طولانی مدت نماد مواجه هستند، باید با توجه به دستورالعمل قبلی صورت‌های مالی خود را افشا کنند.
علی سعیدی در پاسخ به اینکه دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها چقدر توانسته در چند روز اخیر در روند معاملات موثر واقع شود؟ گفت: این دستورالعمل خیلی کار را بهتر کرده است. ما قبلا سود هر سهم را پیش‌بینی و حسابرس باید آن را تایید می‌کرد. در صورتی که حسابرس آن را تایید نمی‌کرد، نماد متوقف می‌شد.
وی با اشاره به تخلفاتی که امکان داشت شرکت های بورسی مرتکب شوند، گفت: در زمان دستورالعمل قبلی توقف و بازگشایی، اگر شرکت گزارش پیش‌بینی سود را دیر می‌داد یا آن گزارش را به حسابرس نمی‌داد، نماد متوقف می شد. مثلا امکان داشت شرکت مدعی شود که یکی از قراردادهای مهمش نهایی نشده و در نتیجه نمی‌تواند صورت های مالی اش را تحویل دهد. همه این موضوعات باعث می‌شد نماد متوقف شود. در آن زمان برخی بانک‌ها و بیمه‌ها که صورت‌های مالی‌شان را ارائه نمی‌دادند نمادشان متوقف می‌شد ولی الان دیگر آن بهانه‌ها وجود ندارد.
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در رابطه با اینکه در حال حاضر نیز احتمال دارد نماد تعلیق شود و فقط لفظ تعلیق شدن و متوقف شدن عوض شده است اظهار کرد: در عمل تعداد شرکت‌هایی که پتانسیل تعلیق دارند، به مراتب کمتر از شرکت‌هایی هستند که پتانسیل بسته شدن نماد دارند. با توجه به دستورالعمل قبلی، در مواقعی نماد بسته می‌شد و کسی نمی‌توانست آن را باز کند، چرا که مقررات اجازه نمی‌داد. الان همان مقررات اصلاح شده است.
سعیدی در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌هایی که در حال حاضر با توقف طولانی‌مدت نماد مواجه‌اند، باید با توجه به  دستورالعمل جدید اطلاعات خود را افشا کنند یا باید به دستورالعمل سابق تمکین کنند؟ توضیح داد: آن ها باید از دستورالعمل قبلی پیروی کنند، چرا که دستورالعمل جدید عطف به ماسبق نمی‌شود. بانک‌هایی که زمان زیادی نمادشان متوقف بوده در زمان دستورالعمل قبلی نمادشان متوقف شده، هم‌اینک نیز باید با توجه به  دستورالعمل قبلی صورت‌های مالی خود را افشا کنند.
سعیدی در پاسخ به اینکه به نظرتان آیا نباید برای این نمادهای بورسی چاره ای جدید اندیشید؟ تنها به بیان این جمله بسنده کرد که بله، در مورد آنها هم باید تصمیم‌گیری شود.
لازم به یادآوری است که سازمان بورس مدتی است که برای توقف و بازگشایی نمادهای بورسی از دستور العمل جدیدی استفاده می کند این تصمیم در پی اعتراضات نسبت به توقف طولانی مدت نمادهای بورسی گرفته شده است. آن طور که در این دستور العمل دیده شده، نمادهای متوقف حداکثر ۹۰ دقیقه ای بازگشایی می شوند. البته نمادهایی هم امکان دارد به علت عدم شفافیت تعلیق شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.