صفحه اصلی / گشایش خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات به بلاروس

گشایش خط اعتباری ۵۰ میلیون یورویی برای صادرات به بلاروس

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، وزیر صنعت گفت: برای فروش کالاهای ایرانی به بلاروس ۵۰ میلیون یورو اعتبار توسط بانک توسعه صادرات ایران در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده می شود.
محمد شریعتمداری در حاشیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از زیرساخت های موردنیاز برای توسعه روابط دو کشور، روابط بانکی گسترده تر از چیزی است که امروز داریم، اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون روابط کارگزاری بین بانک تجارت سرمایه ایران که در کشور بلاروس مستقر است، با بانک های بلاروسی وجود دارد.
وی اضافه کرد: صدور ضمانت نامه، انتقال وجوه و سوئیفت بین آن بانک و نظام بانکداری بلاروس برقرار شده است اما سطح روابط کارگزاری هنوز قابل قبول نیست.
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: برای فروش کالاهای ایرانی به بلاروس ۵۰ میلیون یورو اعتبار توسط بانک توسعه صادرات ایران در اختیار فعالان اقتصادی ایران برای حضور در بازارهای بلاروس قرار داده می شود. امیدواریم به طور متقابل بانک توسعه صادرات بلاروس نیز اعتبارات لازم را برای توسعه روابط همه جانبه دو کشور در اختیار قرار دهد.
شریعتمداری با بیان اینکه خوشبختانه طی سال گذشته روابط دو کشور جهش پیدا کرده است، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی ما سابقه ارزشمندی در همکاری های مشترک داریم. اخیرا به دلیل تحریم با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده بودیم که خوشبختانه در مذاکره با وزیر صنایع بلاروس، راه حل های آن را جستجو کردیم و امیدوار هستیم این مسائل مرتفع شود و پروژه های مذکور نیز مانند پروژه هایی که در گذشته به پایان رساندیم، با افتخار به پایان برسد.
وی با اشاره به تاسیس شرکت مشترک صنایع دارویی ایران در بلاروس توسط شرکت توفیق دارو اضافه کرد: در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی و مسائل بهداشتی و درمانی توافق های خوبی به عمل آمده است.
شریعتمداری با بیان اینکه یک سند همکاری امروز در این حوزه به امضا رسید و سه سند همکاری در ادامه مسیر امضا خواهد شد، گفت: نقشه راه همکاری های آینده ایران و بلاروس که همکاران ما در روزهای گذشته تهیه کرده اند، در جلسه اختتامیه این اجلاس به امضا خواهد رسید که تقریبا می توان گفت در عرصه های گوناگون همکاری های دو کشور از حالا تا سال ۲۰۲۰ طراحی شده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رقم قرارداد همکاری های ایران و بلاروس مشخص شده است، اظهار داشت: سقف کلی برای این قرارداد در نظر گرفته نشده و روابط ما بدون محدودیت توسعه پیدا خواهد کرد. ما هیچ محدودیتی را برای توسعه روابطمان در نظر نگرفته ایم. مشخص شده که در چه زمینه هایی، باید چه گام هایی را برداریم به عنوان مثال در خودروسازی کار مشترک خود را در کشور بلاروس آغاز کرده ایم و راهیابی خودروهای ایرانی به بازار اورآسیا در دستور کار ما است و قطعا می خواهیم این هدف را تحقق بخشیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا میزان سرمایه گذاری دو طرف مشخص شده است و آیا قرار است که فقط ما در کشور بلاروس سرمایه گذاری کنیم، گفت: فرصت های اقتصادی قابل مبادله را باید تجار، بازرگانان، صاحبان صنایع و مشاغل تشخیص دهند و به انجام آن اهتمام ورزند. بازار بلاروس برای ایجاد زیرساخت های مناسبی در راه و ساختمان، بازار گسترده ای است و ما همه تلاشمان را می کنیم از این بازار حداکثر استفاده را به نفع صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ببریم.
در ادامه، ووک، وزیر صنایع بلاروس با بیان اینکه تجارت ما در سال های اخیر زیاد شده و در حال ایجاد طرح های جدید برای مسائل تجاری و اقتصادی هستیم، گفت: قصد داریم حجم مراودات تجاری مان را تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکلاتی که بر سر راه توسعه روابط وجود دارد، نه تنها برای تجار و کارکنان ایرانی است، بلکه طرف های بلاروسی نیز درگیر این مسائل هستند.
وزیر صنایع بلاروس تصریح کرد: ما بسیار مایل هستیم در صنعت ماشین سازی، مونتاژ و خرید و فروش این ماشین آلات با ایران همکاری داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.