صفحه اصلی / فرآیند بازسازی پلاسکو با نگرانی هایی روبرو است

فرآیند بازسازی پلاسکو با نگرانی هایی روبرو است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، علی اعطا عضو هیات رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرایند بازسازی پلاسکو با نگرانی‌هایی روبرو است.
وی با اشاره به تلاش های مدیریت شهری در خصوص بازسازی پلاسکو اظهار داشت: اخیراً توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و همچنین بنیاد مستضعفان اعلام‌شده به‌زودی پروژه احداث مجدد ساختمان پلاسکو، در محل برج و دو قطعه زمین مجاور آن کلنگ زنی می‌شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته، معاونت محترم شهرسازی و معماری از سر دغدغه نسبت به این موضوع فرمودند (نقل به مضمون می‌کنم) در شش ماهی که تجهیز کارگاه و خاک‌برداری انجام می‌شود، نقشه‌ها تهیه می‌شود و پروانه صادر خواهد شد.
اعطا تصریح کرد: این کلام دلسوزانه نگرانی‌هایی را از بعد قانونی و همچنین، از بعد فرایندی در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: اول اینکه بر اساس ضوابط و مقررات تا پیش از صدور پروانه، انجام هیچ‌گونه عملیات اجرایی مجاز نیست. به‌خصوص اینکه در بحث پلاسکو تا همین امروز نیز اختلاف‌نظرهایی در رابطه با تراکم و زیربنا و سطح اشغال و تعداد طبقات وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، هنوز یک طرح نهایی و اجرایی به‌منظور اخذ پروانه وجود ندارد. دوم اینکه به‌منظور صدور پروانه، در مورد خاص پلاسکو، با توجه به میزان تراکم و تعداد طبقاتی که طرفین ذینفع مدنظر دارند، پیش از صدور پروانه توسط شهرداری، لازم است مراجعی مثل کمیسیون ماده ۵ (که شهرداری تنها یک رأی از ۷ رأی آن را در اختیار دارد) مجوز صادر کند. با توجه به مدرسه ژاندارک در ضلع شمالی هم سازمان میراث باید موافقت روشنی با طراحی معینی داشته باشد که الآن نه چنین طرحی در دست هست و طبیعتاً نه چنین توافقی. سوم اینکه در حال حاضر، صرفاً مرحله اول از یک مسابقه طراحی معماری، برای دریافت ایده‌ها برای طرح جدید پلاسکو برگزارشده؛ و طرح نهایی تهیه نشده و طبعاً پروانه‌ای هم نمی‌توانسته صادر شود. گود کنار برج میلاد را به یاد بیاوریم. در آن موضوع نیز، بر مبنای برگزاری یک مسابقه معماری، بدون طی فرایندهای قانونی و اخذ مجوزهای لازم، گودبرداری آغاز شد و درنهایت، با عدم توافق مراجع تصمیمم گیر، گود رها شد. در مورد پلاسکو نیز، این نگرانی وجود دارد که عملیات عمرانی آغاز شود و مثل نمونه‌هایی چون برج میلاد، به دلایلی از جمله عدم موافقت مراجع تصمیم گیر، کار با مشکل مواجه شود.
وی افزود: آقای دکتر نجفی، اجازه بدهید این نگرانی را داشته باشیم که آغاز عملیات عمرانی در پلاسکو و گودبرداری بدون پروانه و بدون اخذ مجوزهای لازم، پلاسکو را به سرنوشتی شبیه به گود کنار برج میلاد شبیه کند.
چهار اینکه؛ در سال ۱۴۰۰ چگونگی مدیریت و ساخت پلاسکو، بخش مهمی از کارنامه مدیریت شهری دوره پنجم خواهد بود. پلاسکو جدید، کارنامه ما خواهد شد. همه ما باید نسبت به هر تصمیم در رابطه با پلاسکو احساس مسئولیت کنیم و این امر ملی، باید با توافق حداکثری همه‌ی طرف‌ها، انجام شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.