صفحه اصلی / آتش‌نشانان متوفی هنوز شهید ایثار محسوب نمی‌شوند

آتش‌نشانان متوفی هنوز شهید ایثار محسوب نمی‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، در آستانه سالگرد حادثه پلاسکو، شماری از خانواده‌های شهدای آتش‌نشان با محسن هاشمی رفسنجانی، افشین حبیب‌زاده، ناهید خداکرمی، سیدمحمود میرلوحی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.
در این دیدار که عصر روز گذشته (سه‌شنبه، بیست‌وششم دیماه) در سالن کنفرانس شورای اسلامی شهری تهران برگزار شد؛ خانواده‌های ۱۰ نفر از شهدای آتش‌نشان حضور داشتند. آن‌ها ضمن ابراز همدردی با شهدای حادثه کشتی نفت‌کش سانچی، به بیان مشکلات و خواسته‌های خود پرداختند.
بستگان آتش‌نشان‌های کشته شده در حادثه پلاسکو با یادآوری اینکه سال گذشته اعضای وقت شورای اسلامی شهر تهران، کمیته‌ای را برای بررسی حادثه پلاسکو تشکیل داده بودند، خواستار انتشار نتیجه تحقیقات این کمیته  شدند.
آن‌ها همچنین با یادآوری اینکه سال گذشته به دلیل همزمانی حادثه پلاسکو با موسم انتخابات؛ این حادثه مورد بهره‌برداری گروه‌های مختلف سیاسی قرار گرفته بود؛ افزودند: بعد از حادثه اشخاص زیادی با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان تماس می‌گرفتند؛ اما بعد از اینکه آن‌ها عکس‌های یادگاری خود را برداشتند، رفتند و حتی پشت سرشان را هم نگاه نکردند.
بازماندگان شهدای آتش‌نشان خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر تهران این سوال را مطرح کردند که آیا در حال حاضر، مدیریت شهر تهران برای مقابله با حوادث مشابه آمادگی کافی را دارد؟
به گفته خانواده‌های شهدای آتش‌نشان؛ در یک سال گذشته اگرچه به آن‌ها غرامت بیمه عمر و غرامت بیمه مسئولیت پرداخت شده است اما به دلیل آنکه هنوز رای دادگاه رسیدگی کننده به پرونده حادثه پلاسکو صادر نشده است، تکلیف متخلفان احتمالی و دیه قربانیان هنوز روشن نشده است. خانواده‌های بازمانده خواستار آن شدند که دستگاه قضایی هرچه سریع‌تر به پرونده آن‌ها رسیدگی کند.
آن‌ها همچنین گفتند: در یک سال گذشته برای بازماندگان شهدای آتش‌نشان متاهل، مستمری برقرار شده است اما هنوز به بازماندگان شهدای آتش‌نشان مجرد هیچ مستمری پرداخت نشده‌است و برای همین از مسئولان شورای شهر انتظار داریم به این مسئله رسیدگی کنند.
بستگان شهدای آتش‌نشان با یادآوری اینکه در این مدت بار‌ها به نقل از مسئولان شنیده‌اند که مشکل پلاسکویی‌ها حل شده است؛ افزودند: این حرف‌ها صحت ندارد، ماخواهان اجرای عدالت و پایان یافتن حوادث مشابه هستیم.
آن‌ها با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود از ۱۶ آتش‌نشان کشته شده در حادثه پلاسکو به عنوان شهید راه خدمت یادکرده است؛ افزودند: در این یک سال بنیاد شهید از به رسمیت شناختن شهدای آتش‌نشان خودداری کرده است. حتی واحد امور ایثارگران شهرداری تهران نیز حاضر نشده تا همکاری لازم را با خانواده‌های شهدا داشته باشد. ما خواهان حفظ شان و کرامت شهدای آتش‌نشان هستیم. آن‌ها پدر، فرزند، همسر و برادرهای ما بودند که شجاعانه رفتار کردند و باید از آن‌ها قدردانی شود؛ نامگذاری یکی از سالن‌های ورزشی و یا معابر شهر تهران حداقل کاری است که می‌توان انجام داد.
 
علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه کشتی سانچی و سالگرد حادثه پلاسکو گفت: با مشابه خواندن وضعیت شهدای آتش‌نشان با شهدای حادثه نفت‌کش سانچی گفت: اگر بنیاد شهید برای ارائه خدمات به خانواده‌های این شهیدان مشکل حقوقی دارد، نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق طرح یا لایحه این مشکل را حل کنند.
وی با یادآوری اینکه در سالهای زمان جنگ، برخی دستگاه‌ها در شرایطی برای کارکنان درگذشته خود ارزشی همتراز مقام شهید قائل می‌شدند؛ گفت: تصور می‌کنم که شهرداری و شورای شهر تهران می‌توانند در محدوده اختیارات خود، مشابه چنین اقداماتی را انجام دهند.
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با یادآوری اینکه سال گذشته حادثه پلاسکو باعث غمگین شدن چهره شهر شده بود، گفت: تصور می‌کنم که مشکل عمده خانواده‌های شهدای آتش‌نشان از ناهماهنگی میان اشخاص مرتبط ناشی می‌شود.
وی با یادآوری اینکه در سالهایی که مسئولیت شرکت متروی تهران را برعهده داشته‌است؛ اتفاقاتی مانند حوادث مربوط به خودکشی مسافران یا حوادث کار از طریق کمیسیون‌های مربوطه رسیدگی و اقدام می‌شد؛ افزود: تصور می‌کنم که باید با هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف، برای حل مشکل به وجود آمده اقدامات لازم را به عمل آوریم.
ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای آتش‌نشان گفت: آماده‌ایم تا باید برای کاستن از مشکلات موجود، ‌‌نهایت تلاش و کوشش خود را به کار ببریم؛ شهدای آتش‌نشان از خود دلاوری نشان دادند که باید قدردان آنها باشیم.
همچنین افشین حبیب‌زاده رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست؛ گفت: اعضای شورای اسلامی شهر تهران وظیفه خود می‌دانند با همکاری مجلس، دولت و شهرداری باری را از دوش خانواده‌های شهدای آتش‌نشان بردارند.
وی تاکید کرد: بعد از حادثه پلاسکو شورای اسلامی شهر تهران مصوباتی برای مقابله با حوادث مشابه داشته است که بخشی از آن‌ها در ارتباط با سازمان آتش‌نشانی است.
حبیب‌زاده افزود: باید این مشکلات خانواده‌های شهدای آتش‌نشان را اولویت‌بندی و از طریق رایزنی برطرف کنیم. برای همین از نمایندگان خانواده‌های شهدا می‌خواهیم با اعضای شورا همکاری کنند و تصور می‌کنیم که بتوانیم بخش قابل توجهی از مسائل را از طریق مصوبات شورا و تعامل با شهرداری برطرف کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.