صفحه اصلی / نیاز صنایع آسفالت‌سازی به نوسازی تجهیزات

نیاز صنایع آسفالت‌سازی به نوسازی تجهیزات

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، صنایع وابسته به بخش عمرانی کشور – مثل کارخانه‌های تولیدکننده آسفالت – طی سال‌های اخیر روزهای دشواری را سپری کرده‌اند، چراکه رکود طرح‌های عمرانی تولید این صنایع را کاهش داده و دریافت مطالبات آنها را از دولت که بزرگ‌ترین مشتری آنها به شمار می‌رود، با تاخیر طولانی مواجه کرده است. البته مشکلات دیگری نیز طی چند سال اخیر به‌شدت بر این صنایع فشار می‌آورد و آن هم تجدیدنظر در استانداردهای نظارتی مصرف آسفالت توسط مراجع مسئول است که موجب شده کیفیت آسفالت تولیدی در کشور هرچه بیشتر زیر ذره‌بین کنترل‌کنندگان قرار گیرد. فعالان صنایع آسفالت‌سازی می‌گویند این صنعت برای بهبود کیفیت تولیدات خود نیازمند تجهیزات و فناوری نوین است، ضمن آنکه خرید قیر استاندارد و باکیفیت هم به دلیل افزایش قیمت قیر و تولید قیرهای تقلبی به معضلی برای آنها تبدیل شده است. 
خرید نقدی قیر و فروش اعتباری آسفالت
یک فعال صنعت آسفالت‌سازی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر توجهی به مشکلات این صنایع نشده است، به «کسب‌وکار» گفت: صنعت آسفالت‌سازی به دلیل کاهش قابل توجه جاده‌های در دست احداث و تعمیرات جاده‌ها و همچنین به دلیل رکود صنعت ساختمان مشکلات زیادی را متحمل شده است. جعفر اصفهانی مهم‌ترین چالش کارخانه‌های آسفالت‌سازی را پرداخت نشدن مطالبات آنها توسط پیمانکاران و طرف‌حساب‌های دولتی عنوان کرد و افزود: افزایش حجم مطالبات موجب خروج تدریجی نقدینگی و سرمایه در گردش این صنایع شده و بنیه مالی صنعت آسفالت کشور را تحلیل برده است. وی با بیان اینکه کارخانه‌های آسفالت طی سال‌های اخیر برای خرید قیر مجبور به پرداخت نقدی شده‌اند، افزود: پیش از این تولیدکنندگان بزرگ قیر این محصول را به صورت اعتباری به کارخانه‌های آسفالت می‌فروختند، اما در سال‌های اخیر این روند متوقف شده و آسفالت‌سازی‌ها باید قیر که مواد اولیه اصلی این صنعت است را نقدی خریداری کنند و این در حالیست که حساب‌های محصول تولیدی آنها کماکان به صورت اعتباری ۶ و ۹ ماهه و حتی با مدت‌های بیشتر تصفیه می‌شود. اصفهانی با بیان اینکه دولت بخشی از مطالبات پیمانکاران راهسازی را به صورت اسناد خزانه پرداخت کرده است، افزود: این اسناد نتوانسته مشکل نقدینگی پیمانکاران را به طور مطلوب حل کند و دولت باید مطالبات پیمانکاران راهسازی را به صورت نقدی پرداخت می‌کرد که آنها هم طلب ما را زودتر تصفیه کنند. 
فروش آسفالت بی‌کیفیت ازسوی تولیدکنندگان غیرمجاز
یک فعال دیگر صنعت آسفالت‌سازی با اشاره به وضع استانداردهای کیفی جدید برای محصول تولیدی این صنعت توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و سازمان استاندارد، به «کسب‌وکار» گفت: تولید آسفالت باکیفیتی که مدنظر این مراجع است نیاز به فناوری جدید و تجهیزات نوینی دارد که ۹۰ درصد کارخانه‌های آسفالت ما چنین تجهیزاتی ندارند. اخیرا کارخانه‌های تولید آسفالت در ایران در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی فناوری خودشان هستند تا بازرسان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی مانع فعالیت آنها نشوند، ولی این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و این سرمایه از شبکه بانکی با نرخ بالایی که دارد، قابل تحصیل نیست. حسین خادم مشکل دیگر کارخانه‌های آسفالت را تهیه مواد اولیه – قیر – دانست و گفت: قیر استاندارد و مرغوب توسط تولیدکنندگان معدودی در کشور تولید می‌شود و قیمت این کالا نوسان زیادی دارد. در مقابل قیر بی‌کیفیت به وفور در بازار وجود دارد و تولیدکنندگان غیرمجاز از این قیرها استفاده می‌کنند و طبیعتا آسفالت بی‌کیفیتی هم تولید می‌کنند که در میان حجم انبوه آسفالت مصرفی در برخی پروژه‌ها این آسفالت را با برخی تمهیدات و ترفندها به فروش می‌رسانند. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.