صفحه اصلی / حمایت از بخش خصوصی با تسهیل جذب فاینانس

حمایت از بخش خصوصی با تسهیل جذب فاینانس

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، معاون اداره تامین اعتبار ارزی بانک مرکزی از تسهیل دسترسی بخش خصوصی به منابع مالی فاینانس خبر داده است. با توجه به ضرورت استفاده بخش خصوصی از منابع فاینانس و نیازی که صنعت و تولید به نقدینگی دارد، باید دید آیا موانع موجود از سر راه بخش خصوصی برای دسترسی به فاینانس برداشته شده است یا نه و مهم‌تر آنکه بخش خصوصی چگونه باید از این منابع استفاده کند.
چند روز از امضای قرارداد تامین مالی ۵ میلیارد یورویی ایران با ایتالیا می‌گذرد و البته این درحالیست که طی این ماه‌ها قراردادهای مشابهی نیز به امضا رسیده که زمینه را برای ورود سرمایه خارجی به کشور فراهم می‌کند. به گفته کارشناسان، یکی از مسیرهای مشخص فاینانس با توجه به نیاز کشور، صنایع تولیدی است. به همین منظور لازم است این منابع در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد، اما بخش خصوصی‌ای که توانمندی‌های لازم را داشته و به قول کارشناسان امتحان خود را پس داده باشد.
در همین رابطه معاون اداره تامین اعتبار ارزی بانک مرکزی گفت: بخش خصوصی نه‌تنها با مانعی برای استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) مواجه نیست، بلکه راه هموارتری نسبت به بخش دولتی دارد و راحت‌تر می‌تواند از این منابع استفاده کند. 
حمید قنبری امکان انعقاد قراردادهای مربوط به جذب منابع خارجی را از دستاوردهای برجام دانست و افزود: برای نمونه تنها با ۳ بانک چینی «سی.دی.بی»، «سیتیک‌تراست» و «اگزیم‌بانک» قرارداد فاینانس منعقد کرده‌ایم. 
قنبری درباره اینکه گفته می‌شود بخش خصوصی امکان کمتری برای استفاده از فاینانس‌های جذب‌شده پس از برجام را دارد، تاکید کرد: از نظر بانک مرکزی فرقی نمی‌کند که این منابع را به بخش خصوصی یا دولتی بدهد؛ البته بخش خصوصی راحت‌تر می‌تواند این منابع را جذب کند زیرا برخلاف بخش دولتی نیازمند مصوبه شورای اقتصاد نیست. 
معاون اداره تامین اعتبار بانک مرکزی توضیح داد: بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس برای اجرای پروژه‌های اقتصادی خود باید تضامین لازم را از وزارت اقتصاد دریافت کند که این بانک نیز اعلام کرده این کار را انجام می‌دهد. 
بخش خصوصی فرهنگ استفاده از فاینانس را ندارد
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: دسترسی بخش خصوصی به منابع فاینانس لازم است و می‌شود از این منابع برای دسترسی به منابع موثق‌تر هم استفاده کرد، ولی استفاده بخش خصوصی از فاینانس متضمن این است که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور باثبات باشد و دولت هم از این سیاست استقبال و حمایت کند. اتاق بازرگانی نیز باید در این زمینه فعال باشد. رعایت این ۳ شرط مهم زمینه‌ساز استفاده بخش خصوصی از فاینانس است که باید فراهم باشد تا بخش خصوصی برای استفاده از فاینانس هم تشویق و هم تهییج شود. استفاده از فاینانس بخش اعظمی از نقدینگی موردنیاز بخش خصوصی و همچنین پروژه‌های تمام و نیمه‌تمام را فراهم می‌کند، اما مشکلی که پیشاروی ماست، آن است که بخش خصوصی فرهنگ مطلوب استفاده از فاینانس را ندارد. با وجود این مشکل ضرورت دارد  دو اتفاق بیفتد؛ اول اینکه دولت بستر اولیه را برای استفاده از فاینانس توسط بخش خصوصی در ارتباط با کشورهایی که حاضرند با ما وارد ارتباطات اقتصادی شوند، فراهم کند و دوم اینکه اتاق بازرگانی کشور و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها نیز در این زمینه فعال شوند و این بستر را فراهم کنند تا کانال ارتباطی با کشورهایی که بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد، میسر شود. در این مدت بخش خصوصی اکثر کشورهای اروپایی مثل آلمان، اتریش، بلژیک، سوئد و… به کشور آمده‌اند و تفاهمات بین‌المللی را  امضا  کرده‌اند. این ارتباطات بسترهای خوبی فراهم کرده است. به همین منظور برای اینکه بخش خصوصی ما در ارتباط با تامین اعتبار پروژه‌های خود در قالب فاینانس به این کشورها ورود کند، این بستر فراهم است، اما متاسفانه اتاق‌های بازرگانی در این زمینه کمتر فعال هستند و این خود عاملی برای استفاده کمتر بخش خصوصی از فاینانس است. نکته آخر اینکه زمانی که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور مطلوب نباشد کشور‌هایی که حاضر به امضای قرارداد مالی با ما هستند، کمتر هستند. بنابراین امید می‌رود که با بهبود ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش رشد اقتصادی کشور زمینه برای استقبال کشورهای بیشتر برای بستن قراردادهای مالی با ما فراهم شود. 
فاینانس انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند 
کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی نیز  با تاکید بر ضرورت استفاده بخش خصوصی از فاینانس می‌گوید: بانک مرکزی به دنبال ایفای نقش خود بوده که تامین منابع مالی برای بخش خصوصی به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط است. بر همین اساس سعی دارد شرایط استفاده این بخش از فاینانس را فراهم سازد. از آنجایی که تامین مالی بر عهده بانک مرکزی است و در شرایط حاضر یکی از راهکارهای خروج بنگاه‌ها از رکود همین موضوع تامین مالی است، فاینانس ابزار بسیار مهمی است. چون هم نرخ سود کمتری دارد و هم به رفع مشکلات بخش خصوصی کمک خواهد کرد. فاینانس انگیزه‌های بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند و مشوق خوبی برای پویایی آن است. همچنین با این کار بازگشت رونق به بنگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد شد.
 از آنجایی که تضمین بانک مرکزی پشتوانه فاینانس است این امر می‌تواند مایه دلگرمی و پشتوانه لازم برای تامین منابع بخش خصوصی باشد. البته بانک مرکزی با هدف حمایت از بخش خصوصی می‌تواند منابع بیشتر از فاینانس را در اختیار قرار بگیرد که این منابع می‌تواند از صندوق بین‌المللی پول و سایر نهادهای پولی جهانی هم باشد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.