صفحه اصلی / توسعه فنی، پاشنه آشیل پیام‌رسان‌های داخلی

توسعه فنی، پاشنه آشیل پیام‌رسان‌های داخلی

به گزارش کسب و کار نیوز سیدجعفر خورشاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه حکومتی بودن پیام‌رسان‌ها چه تاثیری بر اعتماد کاربران برای استفاده از آن‌ها را دارد، گفت: کاربران باید در این خصوص نظر دهند. بعضی اعتماد بیشتری به این ابزارها دارند خصوصا اگر بخواهد خدماتی را برای مثال از جهت مالی ارائه دهد. بعضی هم این حس را دارند که نباید از این ابزار استفاده کرد، در حالی که از تاکسی‌یاب‌ها و یا نرم‌افزارهای پرداخت استفاده می‌کنند. به عنوان مثال سروش در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر و نزدیک به یک میلیون هم کاربر فعال دارد. البته نمی‌توان انکار کرد که این جو بی‌اعتمادی وجود دارد اما باید واقعیات را بررسی کرد.
وی با اشاره به تجربه کاربری به عنوان یکی دیگر از دلایل تمایل به پیام‌رسان‌های خارجی گفت: برای مثال اندروید و IOS هر کدام تفاوت‌هایی دارند که اگر با یکی از آنها کار کنیم، ممکن است کار با دیگری سخت باشد. این تفاوت در پیام‌رسان‌هایی که استقلال دارند و قرار نیست کپی یکدیگر باشند، هم وجود دارد. البته این پیام‌رسان بی‌نقص نیست اما شما می‌توانید تجربه ارسال فایل و تماس را با پیام‌رسان واتس‌اپ مقایسه کنید. خود واتس‌اپ در روزهای اخیر اعلام قطعی رسمی کرد. البته ممکن است این اختلال به علت پیک مصرف بوده باشد اما ما هم با موارد مشابه روبه‌رو هستیم.
عدم ارتقای زیرساخت پیام‌رسان‌ها، ناشی از کم‌کاری آنهاست
او در پاسخ به میزان فعالیت این پیام‌رسان وابسته به صداوسیما در روزهای اخیر بیان کرد: چت‌های هم‌زمان که مهم‌ترین فاکتور است، در روزهای اخیر حتی چهار برابر زمان‌های قبل شده و ما افزایش کاربر هم داشتیم. سازمان‌ها و اشخاص به سمت این پیام رسان در حال حرکت هستند. اما کم‌کاری خودمان هم هست که ویژگی‌ها را از نظر زیرساخت، پرداخت، تماس صوتی درون‌برنامه‌ای و کانال‌های تعاملی هیچگاه ارتقا ندادیم. البته اخیرا همکارانمان در حوزه توسعه‌ای شبانه‌روزی کار می‌کنند که از نظر مهاجرت فعال باشند.
خورشاد با بیان اینکه تعداد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی و رشدی که دارند و فضایی که طی کردند موضوعات مهمی است، افزود: پیام رسان ما هم این فضار را طی می‌کند اما ادعایی در حجم کاربر و ساپورت آنها ندارد. از دو سال پیش در حوزه پیام‌رسانی فعال است و حتی از نظر ویژگی امکانات اضافه‌تری هم دارد. البته قاعدتا یک سری از امکانات پیام‌رسان‌های خارجی را ندارد. پیام‌رسان‌های داخلی رو به رشد هستند و اینکه وضعیت دو سالگی پیام‌رسان‌های خارجی را با شرایط کنونی این پیام رسان مقایسه کنیم، منطقی است.
وی در پاسخ به اینکه آیا فناوری‌ رو به رشد کنونی به پیام‌رسان‌های بومی که تا کنون آغاز به کار نکرده‌اند، فرصت رقابت را می‌دهند، گفت: بازار رقابتی حتی در حد ماه این فرصت را نمی‌دهد، اما واقعیت‌های موجود و اینکه چرا این پیام رسان مانند واتس‌اپ از همان ابتدا شروع به کار نکرد، هم بحث بودجه است هم اتفاقاتی که در سطح واقعی رخ می‌دهد. ما در فضای آزمایشگاهی تا ۱۰ میلیون کاربر را هم ساپورت کردیم اما در فضای واقعی حتی گیت وی اسمس هم برای ثبت‌نام کاربران پاسخگو نیست.
او با اشاره به نحوه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و وعده مسوولان در این زمینه اظهار کرد: هنوز حمایتی صورت نگرفته و قرار است صورت بگیرد. اینکه فضای سرور و تجهیزات در اختیار ما بگذارند و پهنای باند نرم‌افزارهای داخلی سریع‌تر و ارزان‌تر باشد که امیدواریم طی بروکراسی اداری سریع‌تر رخ دهد. همچنین یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها تبلیغات است. صدا و سیما و اخبار در طول دو سال گذشته همیشه تبلیغ تلگرام را کرده‌اند. از طرفی ما باید از همه جا مجوز بگیریم و پاسخگوی محتوایی باشیم که عده‌ای در پیام رسان می‌گذارند، در صورتی که هیچ یک از این محدودیت‌ها برای تلگرام وجود ندارد.
خورشاد با بیان اینکه رشد پیام‌رسان‌ها تنها مربوط به بخش فنی نیست، ادامه داد: این ابزارها در آمدوشد کاربر رشد می‌کنند و تنها فضای آزمایشگاهی برایشان پاسخگو نیست. هر پیام‌رسان مشکل خاص خود را دارد. توسعه فنی از مشکلاتی است که شاید پاشنه آشیل پیام‌رسان‌ها باشد. چه در فضای کاربر و حمایتی که از آنها می‌شود. با پیشرفت پیام‌رسان‌ها این حوزه و بازار هم توسعه پیدا می‌کند و ما هم منتفع می‌شویم. ما نقاط قوت پیام‌رسان‌ها را هم رصد می‌کنیم و برای آنها هم برنامه داریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.