صفحه اصلی / کاندیداهای جایزه ادبیات نمایشی اعلام شدند

کاندیداهای جایزه ادبیات نمایشی اعلام شدند

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی جشنواره، اصغر نوری، مدیر این بخش، ضمن اعلام این خبر اظها کرد:  مراسم اختتامیه جایزه ادبیات نمایشی سی‌ و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، شنبه (۱۶ دی‌ماه)  ساعت ۱۷، در سالن استاد ناظرزاده تماشاخه ایرانشهر برگزار می‌شود.
«فصل چیدن انگور» از صحرا رمضانیان از تهران، «تئوری میس‌کال» از محسن رهنما از اصفهان، «تیولا» از علی عابدی از تهران، «بال‌هایش» از آرش عباسی از تهران، «مرلین مونرو، هدایت، ونگوک و شرکا» از مسعود احمدی از شیراز، «استرالیا» از پیام لاریان از تهران و «لبخند باشکوه آقای اژدهاک در شب دراز» از محمد منعم از تهران کاندیداهای بخش حرفه‌ای اعلام شده‌اند.
همچنین «عند از مطالبه» از مرتضی شاه کرم از خرمشهر، «آن قدر مرد شده‌ای که نمی‌شناسمت» از صادق بهاری از تهران، «کیک بخت» از مریم الهامیان و نیاز اسماعیل‌پور از تهران، «فال قیچی» از فرزانه محبوبی‌نیا از اصفهان، «نجات‌دهنده بر می‌گردد» از تهمینه محمدی از تهران، «چهارگانه» از پریسا کیومرثی از تهران و «فرنگ» از ماریا شاهی از کرج کاندیداهای بخش تولید هستند.
همچنین فرهاد  مهندس‌پور، دبیر سی‌ و ششمین جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی خطاب به گروه‌های راه یافته به این  دوره از جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: تلاش این دوره از جشنواره بر این بوده است تا پذیرای بیشترین گروه‌های نمایشی کشور و دربردارنده گونه‌گون‌ترین فرم‌های نمایشی داخلی و خارجی باشد. آنچه اکنون برای یکایک جامعه تئاتر ایران اهمیت دارد این است که گروه‌های راه یافته با آسایش و فراغت و اطمینان، آثارشان را برای تماشاگران به نمایش بگذارند و بی ترس و واهمه، جشن گفتگوی فرهنگی خود را بی‌آغازند.
«️نخست اینکه جشنواره تئاتر فجر، از سویی رویدادی ملی است در بزرگداشت خیزش فرهنگی و مردمی ایران در سال ۱۳۵۷، و از دیگر سو، رویدادی است فرا ملی زیرا این جشنواره یکی از بزرگترین گردهایی‌های فرهنگی در منطقه و آسیا است که می‌تواند تهران را به قطب فرهنگی و تئاتری این سوی جهان تبدیل کند تا سند فرهنگی زنده‌ای باشد در رد تبلیغات تروریستی گسترده علیه کشورمان«.
«️دوم اینکه بنا بر نص صریح قانون، تنها و تنها نهادی که شورای انقلاب فرهنگی به او اجازه داده تا بر اجرای نمایشها نظارت داشته باشد، «گروه نظارت و ارزشیابی» اداره کل هنرهای نمایشی است. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پارامترهای روشنی را بیان کرده و خطوط قرمز را به نحوی نشان داده که تشخیص آنها به تفسیر و تاویل نیاز ندارد. معنای روشن قانون این است که نمی‌توان با تفسیر و تعبیر به رد و حذف نمایشی پرداخت. از این‌رو هیچ کس حق ندارد تفسیر و حساسیت و تعبیرهایش را ملاک برخورد با تئاتر قرار دهد.«
«️سوم اینکه نمایش‌هایی که در هر جای ایران به صحنه رفته‌اند، مجوز گروه نظارت و ارزیابی داشته‌اند و بدیهی است پذیرفتن شدن این نمایش‌ها در جشنواره، بر اساس همان اجراست و به این ترتیب نیاز به بازبینی  و مجوز دوباره ندارد. زیرا نهاد برگزار کننده جشنواره، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی، خود نهادهای بالادستی گروه نظارت و ارزشیابی‌اند«.
«چهارم اینکه هنرمندان تئاتر ایران و گروه‌های نمایش در سراسر ایران با دانش و آگاهی اجتماعی به تولید نمایش می‌پردازند و بر این نکته واقف‌اند که جشنواره تئاتر فجر، جشن گفتگوی مردم با تئاتر و تئاتر با مردم است و این فرصت فرهنگی از همین‌روی مغتنم است تا همه با هم در آن به گفتگو بنشینیم و سرمایه‌ها و ظرفیت‌های ملی و انسانیمان را مرور کنیم«.
«️پنجم اینکه اداره کل هنرهای نمایشی و گروه نظارت و ارزشیابی به کار خود واردند، و ستاد جشنواره تئاتر فجر که از بدنه تئاتر کشورند و به حساسیت‌ها و ضرورت‌های اجتماعی، قانونی و اخلاقی نهاد تئاتر آگاه‌اند، پشتیبان کنش شمایند و بسیار صریح به همه کسانی که نگرانند اعلام می‌کنند که هنرمندان ایران، ستایشگران و پرورش‌دهندگان فرهنگ ایران‌اند و با آگاهی و شادی و خرد، جشنواره هر ساله خود را برپا خواهند داشت».
«️این‌همه را برشمردم تا گفته باشم که ما با هم، و در یک خانه زندگی می‌کنیم که کشور ماست، جایی که در آن بالیده‌ایم و همه توانمان را هزینه می‌کنیم تا جوانان و نسل‌های آینده در آن ببالند و رفتار و عقلانیت امروز ما، پشتوانه فردای ایران است. کردارهای ما برای حراست از خودمان در این موقعیت‌ها نیست، بلکه برای آن است که جسارت بورزیم و خودمان را برای دیگران، برای هنرمندان و فرهنگ‌پروران و دانشورزان، هزینه کنیم. امیدوارم از این مجال بیشترین بهره را ببریم.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.