صفحه اصلی / جدال تلگرام برای بقا در ایران

جدال تلگرام برای بقا در ایران

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز, پیام رسان تلگرام به سرعت توانست جای پای خود را در ایران محکم کند. چرا که وایبر به عنوان محبوب‌ترین پیام رسان حاضر در ایران به دلایل مختلف کند شده بود و سرعت خوبش را از دست داده بود که پاسخگوی نیاز کاربران ایرانی نبود به همین دلیل برخی از کاربران ایرانی به تلگرام کوچ کردند و با مشاهده سرعت خوب و خدمات مناسب این پیام رسان، دیگران را نیز به آن دعوت کردند. اما این پیام‌رسان در روزهای گذشته ابتدا با اختلال در شبکه دیتای همراه رو به رو شد و از ساعت ۱۸ دو روز گذشته، بطور کامل از دسترس خارج شده است. در حالی که به نظر می‌رسید این مسدود شدن موقتی باشد، یک منبع آگاه خبر می‌دهد که این سرویس روسی برای همیشه در ایران از دسترس خارج شده است. از دو روز گذشته و همزمان با فیلترینگ سراسری تلگرام، تمام نشانه‌ها حکایت از آن داشت که این مسدودسازی موقتی خواهد بود. «اسماعیل جبارزاده»، معاون سیاسی وزیر کشور نیز درباره اختلالات اخیر تلگرام گفته بود: «دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما وقتی که ایجاد اختلال می‌شود طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی استفاده شود و تصمیمات مقطعی گرفته شود. »با این حال به نظر می‌رسد همانطور که «پاول دورف» دیروز پیش‌بینی کرده بود، این تصمیم مقطعی نیست. منابع آگاه معتقدند که «مسئولان مجموعه تلگرام با مقامات ایرانی همکاری نکرده‌اند و مشکل در عبور از خطر قرمز ایران توسط یک پیام رسان بیگانه با تعداد زیاد کاربر ایرانی است. انتظار بر این است که پیام رسان تلگرام با وجود نمونه‌های داخلی مناسب و امن حتی نمونه‌های خارجی، به صورت دایمی فیلتر و از دسترس خارج شود. توصیه می‌کنیم مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند سروش استفاده کنند. »به عبارت دیگر درحالی که نشانه‌های فعلی حکایت از موقتی بودن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در ایران دارد، به نظر می‌رسد موسس تلگرام برای همیشه قید فعالیت در ایران را زده است. او دقایقی پیش در کانال شخصی‌اش نوشته‌ای را منتشر کرد و توضیحاتی را درباره توقف فعالیت تلگرام در ایران ارائه داد. وی باز هم علت مسدودسازی تلگرام در ایران را امتناع از حذف کانال‌های سیاسی عنوان کرده و خبر می‌دهد که این پیام‌رسان به قوانین خود پایبند است. این در حالیست که با ادامه فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام صد ها هزار شغل از بین خواهد رفت و زندگی یک میلیون نفر تحت تاثیر این تصمیم خواهد بود.در واقع ادامه فیلترینگ مساوی است با رشد چشمگیر جمعیت بیکار.
واکنش وزیر ارتباطات به خبر فیلتر دایمی تلگرام 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه توئیترش فیلتر دایمی تلگرام را تکذیب کرد. محمدجواد آذری جهرمی نوشت: ‏شایعه‌هایی که درباره قطع دایمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است. 
از دو شب گذشته که احتمال فیلترینگ تلگرام افزایش پیدا کرده بود، کانال‌های تلگرامی و کسب‌وکارها مشغول ارائه راه‌های ارتباطی جایگزین با مخاطبان خود بودند اما هیچ‌ اپلیکیشن موبایلی در دوران جدید قادر به کسب موفقیت و محبوبیت به اندازه تلگرام نبوده است. فارغ از دغدغه‌های سیاسی، در صورت ادامه‌دار شدن فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام، احتمالاً کسب‌وکارهای زیادی با مشکل مواجه شده و طیف گسترده‌ای از مخاطبان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که هنوز پیام‌رسان‌های داخلی موفق نشده‌اند تا تمام ابزارهای فنی موجود در تلگرام را در شبکه‌های پیام‌رسان خود جای دهند و مورد توجه کسب‌وکارهای نوپا قرار بگیرند. این منبع آگاه که نامش فاش نشده همچنین خبر می‌دهد که فیلترینگ اینستاگرام موقتی است و تا هفته‌های آینده برداشته خواهد شد. بر اساس آخرین آمار رسمی، تلگرام در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد. مرکز ملی فضای مجازی نیز تا روزهای اخیر آمار روزانه فعالیت در این شبکه پیام رسان را منتشر کرده است. آخرین آمار، به هفتم دی ماه برمی‌گردد که نشان از فعالیت بیش از ۷۳۰ هزار کانال در تلگرام دارد. 
همواره کاربران راهی را برای دور زدن فیلترینگ پیدا می‌کنند
پیروز مجتهدی، کارشناس فضای مجازی
از مدت‌ها قبل شاهد بودیم که مسئولان و دست اندرکاران برای استفاده کاربران از پیام رسان‌های داخلی تاکید بسیار داشته‌اند. این در حالی است که امکانات و ظرفیت پیام رسان‌های داخلی و موضوع امنیت آن برای کاربران هنوز شفاف نشده است و نمی توان برای اعتمادسازی میان مردم فقط اظهارنظر و صحبت کرد. باید فرهنگ‌سازی و اطمینان‌سازی توسط مسئولان انجام شود تا با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد نه تنها در مواقعی مانند این روزها بلکه به صورت دایمی شاهد استفاده کاربران از امکانات داخلی باشیم. این روزها با اختلال و قطع شدن پیام رسان تلگرام گه بنا برگفته مسئولان و آمار موسس آن در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد، خبر فیلتر دایمی این پیام رسان محبوب بر سر زبان‌ها افتاده است. در این رابطه باید اشاره شود که بحث فیلترینگ تلگرام صرفا به یک سازمان و نهاد برنمی‌گردد و موضوع پیچیده‌تر از این مسائل است. این بدان معناست که فیلترینگ تلگرام تنها به یک نهاد مربوط نیست و در جلسات شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان همه نهادها شرکت دارند و این تصمیمات منوط به یک نفر نیست. در رابطه با این موضوع شنیده شده است که موسس تلگرام با توجه به اتفاقات اخیر دیگر تصمیم ندارد در ایران فعالیت کند و از طرفی دیگر به عقیده بنده این کار به این راحتی هم نیست چراکه تلگرام بیشترین کاربر را در ایران دارد و چنین تصمیم مبنی بر عدم فعالیت همیشگی در ایران شاید در حد گمانه زنی باشد. درست در چنین مواقعی است که نیاز به یک پیام رسان موفق در کشور احساس می‌شود. هرچند اگر این پیام رسان هم وجود داشت باز کاربران جایگزینی خارجی برای خود پیدا می‌کردند همانطور که الان نیز اتفاق افتاده است و کاربران برای خود اپلیکیشن‌هایی نظیر واتس اپ، لاین، hike و… را انتخاب کرده‌اند. از سوی دیگر کاربران ایرانی نشان داده‌اند که در چنین اتفاقاتی و مشابه آن با استفاده از فیلترشکن‌های گوناگون راهی برای استفاده از اینترنت و برنامه موردنظرشان پیدا می‌کنند. بنابراین این قطعی‌ها و فیلترکردن‌ها راه چاره نیست و باید آگاهانه برای این موضوع چاره‌ای اندیشید. 
یک نهاد در این رابطه تصمیم‌گیرنده نیست
مرتضی موسویان ، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال
در رابطه با فیلترینک تلگرام مسائل مختلفی مطرح می‌شود. یک نهاد در این رابطه تصمیم‌گیرنده نیست. از تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی در این جلسات با توجه به موضوع جلسه، دعوت به عمل آورده می‌شود و همفکری در این باره صورت می‌گیرد. کمیسیون‌های مختلف شورای عالی فضای مجازی اعم از کمیسیون امنیت، معاونت محتوا، فناوری و تنظیم مقررات وجود دارند که توسط کارشناسان تک تک این نهادها، موضوعات بررسی می‌شوند و سپس برای تصویب به شورا می‌رود. 
این موضوع در حالی مطرح می‌شود که همواره تاکید بر استفاده از پیان رسان‌های داخلی مطرح است. در این رابطه تمام کشورها بر روی پیام‌رسان‌های بومی تاکید دارند و این مساله مختص به ایران نیست. اما بسیاری از کاربردهای فراتری که یک پیام‌رسان می‌تواند داشته باشد در گروی پیشرفت 
دولت الکترونیک است که هنوز در مراحل آغازین خود در ایران به سر می‌برد. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.