صفحه اصلی / ایران در شاخص رفاه‌ اجتماعی روی پله ۱۱۷

ایران در شاخص رفاه‌ اجتماعی روی پله ۱۱۷

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از رتبه‌آنلاین، در تهیه شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶، بیشترین کشورهایی که آمار دسترسی داشتند مورد بررسی قرار گرفتند که از این ۱۴۹ کشور مرفه‌ترین کشورهای جهان نیوزلند، نروژ و فنلاند بودند و سوییس، کانادا، استرالیا، هلند، سوئد، دانمارک و انگلیس به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
ایران در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۱۸ قرار گرفت که در مقایسه با رتبه ۱۰۶ از میان ۱۴۲ کشور در شاخص سال گذشته، چند پله سقوط داشت.
بالاترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های فهرست امسال مربوط به آموزش (رتبه ۷۱)، سرمایه اجتماعی (رتبه ۷۴) و بهداشت و درمان (رتبه ۹۲) بود، در حالیکه رتبه ایران در زیرشاخص کیفیت اقتصادی ۱۱۴ و در فضای کسب و کار ۱۱۴ بود که رتبه پایینی محسوب می‌شود.
زیرشاخص کیفیت اقتصادی بر اساس باز بودن اقتصاد، شاخصهای اقتصاد کلان و پایه‌های رشد، فرصت اقتصادی و کارآمدی بخش مالی سنجیده می شود، در حالیکه زیرشاخص فضای کسب و کار، محیط کارآفرینی یک کشور، زیرساخت کسب و کار، موانع برای نوآوری و انعطاف پذیری بازار کار را می‌سنجد.
در میان همسایگانی که در فهرست رفاه جهانی امسال رتبه بندی شدند، پاکستان با رتبه ۱۳۹، عراق ۱۴۳ و افغانستان ۱۴۸پایین‌تر از ایران قرار داشتند، در حالیکه عمان با ۷۰، ترکیه ۷۸، تاجیکستان ۱۰۰و جمهوری آذربایجان با رتبه ۱۰۳ بالاتر از کشورمان در فهرست شاخص رفاه جهانی ۲۰۱۶ ایستادند.
رتبه‌بندی ایران در سال ۲۰۱۷
بر اساس این گزارش، رتبه‌بندی ایران در شاخص رفاه نسبت به سال ۲۰۱۶ با یک پله رشد همراه بوده و در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۱۷ از ۱۴۹ کشور دنیا رسیده است.
ایران از لحاظ رتبه «کیفیت اقتصاد» رتبه ضعیف ۱۰۳ را بدست آورده که با توجه به فضای اقتصادی پسابرجام و نیاز مبرم به ورود سرمایه‌گذاران به فضای اقتصادی ایران اصلا جایگاه مناسبی نیست.
«محیط کسب‌وکار» در بررسی این شاخص در می‌یابیم که کماکان ایران با عدم اجرای قانون بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی نشدن آن، شانس چندانی برای بهبود رتبه جهانی خود نداشته و این رتبه در بین ۱۴۹ کشور در رده ۱۲۲ قرار داده است.
در بررسی سومین شاخص یعنی «حکمرانی» جایگاه ضعیف به تمام معنای ۱۳۳ را در بین کشورها به خود اختصاص داده‌ایم و معنای آن دخالت دولت در تمامی امور اقتصادی و اجتماعی بوده، در این بین اگر قانون اصل۴۴ نیز به درستی رنگ‌وبوی اجرایی شدن را به خود می‌گرفت، شاید رتبه تک‌رقمی کمترین توقع ما از این شاخص جهانی بود.
در شاخص «سلامت» رتبه ایران دو رقمی شده و شاید بخاطر اجرای طرح‌های سلامت همگانی بوده که این شاخص بر عدد۹۵ ایستاده اما بهترین عملکرد ایران نبوده است.
بر اساس بررسی شاخص رفاه اجتماعی ایران، دیگر زیرشاخص بررسی شده «ایمنی و امنیت» بوده که همواره در بحث اقتصادی نظیر سرمایه‌گذاری، گردشگری و … از طرف طرف ایرانی به خارجی‌ها تعارف می‌شود اما رتبه جهانی ایران ۱۱۹ است ؛ در بررسی شاخص «آزادی شخصی» که ضعیف‌ترین عملکرد ایران بوده،‌ با تاسف باید اعلام شود که ایران رتبه ۱۴۴ بوده و تنها ۵ کشور در تمامی کره خاکی از ایران وضعیت بدتری را دارند.
همانطور که انتظار می‌رفت، ایران در شاخصه «سرمایه اجتماعی» بهترین شاخص خود را از مجموع ۹ شاخص توانست کسب کند که با این احتساب رتبه ۷۰ در این شاخص تنها عملکرد موفق ایران در این نظام‌ رتبه‌بندی بود.
در دیگر شاخص مورد بررسی قرار گرفته به «محیط زیست» خواهیم رسید که رتبه ۱۱۳ را در بین ۱۴۹ کشور به خود اختصاص داده‌ایم و در آخرین بررسی شاخص «آموزش» بوده که رتبه ۷۵ در دنیا به لحاظ کیفیتی که ارائه کرده‌ایم ازآن کشور شده است.
رتبه بندی ایران در سال ۲۰۱۶
در شاخص رفاه ۲۰۱۶ ایران از میان ۱۴۹ کشور جهان رتبه ۱۱۸ را کسب کرده است.
بر پایه این گزارش، شاخص رفاه و رتبه ایران در گزارش ۲۰۱۵، بر شاخص رفاه ۱۰۶ ایستاده بود که وضعیت ایران در ۹ شاخص رفاه به شرح زیر بود.
ایران در شاخص کیفیت اقتصاد نمره ۱۱۴ را به‌دست آورده و این در شرایطی بود که در گزارش سال گذشته آن، کشورمان در این شاخص نمره ۱۰۵ را کسب کرده بود.
در شاخص فضای کسب‌و‌کار نیز ایران نمره ۱۱۴ را کسب کرده و در گزارش سال گذشته مربوط به این تاریخ، شاخص کارآفرینی و فرصت‌ها به جای زیرشاخص فضای کسب‌و‌کار معرفی شده بود.
نمره ایران در شاخص کارآفرینی و فرصت‌ها ۹۲ و نمره امسال در شاخص حاکمیت ۱۳۶ است، نمره سال گذشته کشورمان در این شاخص ۱۲۲ بود.
ایران که سال گذشته نمره ۶۵ را در شاخص آموزش به دست آورده بود و امسال نمره ۷۱ را به خود اختصاص داده همچنین در شاخص سلامت نمره امسال ایران ۹۲ است. کشورمان سال گذشته نمره ۶۷ را در این شاخص به دست آورده بود.
نمره ایران در شاخص امنیت و ایمنی ۱۲۰ است که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و در شاخص آزادی‌های فردی ایران نمره ۱۴۵ را کسب کرده البته لازم به ذکر اس که نمره سال گذشته کشورمان در این شاخص ۱۳۱ بود.
نمره ایران در شاخص سرمایه‌های اجتماعی ۷۴ است که نسبت به سال گذشته بهبود چشمگیری یافته چراکه سال گذشته نمره کشورمان در شاخص سرمایه‌های اجتماعی ۱۱۵ بود.
شاخص محیط‌زیست به شاخص رفاه اضافه شده که در این شاخص جدید، ایران نمره ۱۱۱ را به دست آورده و همچون سال گذشته، بهترین نمره ایران مربوط به شاخص آموزش است و بدترین نمره ایران مربوط به شاخص آزادی‌های فردی است. پس از آموزش، بهترین عملکرد ایران مربوط به شاخص سرمایه‌های اجتماعی است که نمره ۷۴ را کسب کرده است.
 
 
 

همچنین مطالعه کنید:

واردات خودرو‌های نو ادامه دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اتابک وزیر صمت در خصوص واردات خودرو  گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.