صفحه اصلی / بازار اقلام آرایشی و بهداشتی فرصتی برای کارآفرینی

بازار اقلام آرایشی و بهداشتی فرصتی برای کارآفرینی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از بهداشت نیوز، دکتر 'کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران کاشان بیان کرد: آنچه از سوی سازمان غذا و دارو و به طور کلی سازمان‌های نظارتی در مورد برنج‌های وارداتی عنوان می‌شود، تنها شامل برنج‌هایی است که از مبادی رسمی وارد کشور شدند.
وی افزود: آنچه که ممکن است از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد بازار شده باشد، به طور قطع زیر نظر نهادهای نظارتی ذیصلاح نبوده و از این رو احتمال هر گونه تقلب یا مشکل می تواند در آنها وجود داشته باشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همه امکانات به کار گرفته شده تا از سال آینده برچسب اصالت کالا حتی بر روی همه بسته‌های برنج‌ وارداتی الصاق شود تا خریداران بتوانند کالاهای قاچاق را از محصولات مجازی که از مبادی رسمی و زیر نظارت این سازمان وارد می شوند، تشخیص دهند.
او بیان کرد: هم اکنون در زمینه مبارزه با قاچاق محصولات و کالاهای سلامت محور از کالاهای آرایشی و بهداشتی گرفته تا غذا و دارو می توان ادعا کرد که در کشور خلاء قانونی وجود ندارد و استفاده از برچسب اصالت کالا و فرهنگ‌سازی برای آگاه ‌سازی مردم در مورد استفاده از کالاهای حاوی این نشان نیز موجب می شود تا در آینده با مشکلات کمتری در حوزه سلامت روبه رو شویم.
 محصولات تراریخته وارداتی، معدود و محدود، اما ایمن و سالم است
دکترجهانپور اضافه کرد: مردم اطمینان داشته باشند که تنها در برخی موارد خاص بر اساس نیاز و از گذشته ممکن است محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی و دامی آنهم معدود و محدود وارد کشور شود و در آن موردها نیز محصولات از مبدا شناسایی شده و شناسنامه دار هستند.
وی گفت: همه محصولات تراریخته باید از کشور مبدا مجوز مصرف انسانی و گواهی‌های تولید بهداشتی داشته باشند و اصالت و صحت گواهی ها از سوی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا تائید شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: افزون بر این فرایندها این موارد محدود نیز باید تائید اتحادیه اروپا برای مصارف انسانی را داشته باشند و تایید همزمان موسسه بین المللی تایید ایمنی  غذایی(EFSA)  لازمه دریافت مجوز واردات این محصولات، آنهم با برچسب تراریخته به کشور است.
او ادامه داد: در کل سیاست کشور و سازمان غذا و دارو بر واردات محصولات تراریخته و گسترش واردات محصولات تراریخته نیست، اما همین میزان محدود و شناخته شده نیز فرصت و قدرت انتخاب را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند، هم اکنون تعداد کمی محصول تراریخته به صورت شناخته شده در کشور داریم که اغلب شامل برخی دانه های روغنی مانند ذرت، سویا و کلزاست.
* بازار اقلام آرایشی و بهداشتی فرصتی برای کارافرینی
دکتر جهانپور در ادامه به گردش مالی نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی بازار داروی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس برخی براوردها گردش مالی بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی بیش از ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است.
وی افزود: بازار این کالاها (تولید داخل، وارداتی مجاز و قاچاق) بزرگتر از بازار دارویی کشور است، اگرچه ممکن است در نگاه اول مثبت ارزیابی نشود اما از نظر اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی ظرفیتی را در بازار داخلی کشور برای ورود به حوزه تولید اقلام آرایشی و بهداشتی نشان می دهد و این پتانسیلی است که شاید تاکنون به اندازه لازم مورد توجه قرار نگرفته است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد: با توجه به توانمندی داخلی و بازار نزدیک به پنج میلیارد دلاری که در حوزه اقلام آرایشی و بهداشتی در اختیار داریم، با نوآوری، سرمایه‌گذاری و ورود کارآفرینان به این عرصه و کیفیت بخشی  و تنوع بخشی به تولید، در نقاط مختلف کشور می توان گام های بزرگی در مسیر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید ناخالص داخلی برداشت.
او اضافه کرد: برخورد با ورود هر گونه کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی به جد از سوی دستگاه قضایی، نیروهای امنیتی، انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیگیری می شود اما در نهایت این آگاهی‌ و فرهنگ جامعه هست که به عنوان مصرف کننده این کالاها اصل است و با فرهنگ سازی در خصوص عدم مصرف کالای قاچاق می توان عملا با کاهش تقاضا به جنگ قاچاق رفت.
دکتر جهانپور تاکید کرد: اگر مصرف کنندگان به موضوع برچسب اصالت کالا و مجاز بودن کالای مصرفی دقت کنند، به طور قطع با کاهش تقاضای کالای قاچاق و غیرمجاز در بازار مواجه خواهیم شد به ویژه که قاچاق کالاهای سلامت محور مانند محصولات آرایشی، بهداشتی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی می تواند به طور مستقیم سلامت جامعه را با خطر و تهدید روبرو کند.
گفتنی است روز گذشته دکتر غلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو برای شرکت در آئین افتتاح ساختمان معاونت غذا و دارو و بخش مدیریت دارویی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بترتیب با اعتبار افزون بر ۳۲ میلیارد و ۴ میلیارد ریال، به این شهرستان سفری یک روزه داشت و گفتگوی سخنگوی سازمان در حاشیه این سفر یک روزه در جمع خبرنگاران کاشان انجام پذیرفت.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.