صفحه اصلی / تردید در تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه ۹۷

تردید در تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه ۹۷

سرمقاله
ضرورت دارد بودجه در هر سال که بسته می‌شود براساس برنامه ششم توسعه باشد. برای محقق شدن درآمد صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیازمند افزایش بها و صادرات هستیم و با توجه به وضعیت اقتصادی رقم تعیین‌شده برای درآمد مالیات زیاد است، به همین دلیل احتمال کسری بودجه از این دو محل درآمدی وجود دارد. به طور کلی در تحقق درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته‌شده در بودجه ۹۷ تردید وجود دارد. در توضیح این مطلب باید اشاره شود.
 که در لایحه بودجه سال آینده که به مجلس ارائه شد، مشاهده می‌شود که سقف درآمدهای مالیاتی بالا برده شده و به ۱۳۱هزار میلیارد تومان افزایش یافته که دولت نسبت به سال گذشته حدود ۱۷هزار میلیارد تومان به این سقف مالیاتی اضافه کرده است. این بدان معناست که سقف درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۷ به ۱۳۱هزار میلیارد تومان افزایش یافته که حدود ۱۷هزار میلیارد تومان به این سقف مالیاتی افزوده شده است. 
در دو سال گذشته که سقف درآمدهای مالیاتی بالا برده شده تحقق آن کاهش یافته و همچنین در دو سال اخیر حدود ۸۰ درصد تحقق مالیاتی داشتیم، در حالی که در سال‌های پیش از این تا ۹۷ درصد تحقق مالیاتی وجود داشته است. اگر به صورت کلی به این موضوع نگاه شود که بتوان درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی و نفت خام کرد، خوب است، اما این اتفاق باید به شرطی رخ دهد که از رکود خارج شویم و درآمدی ایجاد شود که بتوان مالیات آن را گرفت. این حرکت به شرطی که قابل تحقق و دستیابی باشد می‌توان به آن مثبت نگریست یعنی اگر سقف درآمدهای مالیاتی بالا برده شده به شرطی قابل تحقق است که رکود حل و شرایط رونقی حاکم شود. بنابراین اگر می‌خواهیم خام فروشی نفت نداشته باشیم و به جای آن به درآمدهای مالیاتی اضافه می‌کنیم، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت باید افزایش یابد و زنجیره ارزش افزوده تکمیل شود. 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.