صفحه اصلی / وزارت صنعت حضور ۳۰ درصدی بانوان در مناصب دولتی را محقق کرد

وزارت صنعت حضور ۳۰ درصدی بانوان در مناصب دولتی را محقق کرد

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت برای نخستین بار توانست حضور ٣٠ درصدی بانوان مدیر در مناصب دولتی را محقق کند.
معصومه ابتکار در چهارمین گردهمایی مشاوران امور بانوان استان‌ها و سازمان‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت دوازدهم در ادامه سیاست‌های دولت یازدهم برای پیشبرد امور زنان در کشور برنامه‌های جدی دارد و به وعده‌های انتخاباتی خود درباره حمایت از حقوق آنان پایبند است.
ابتکار با گلایه از استمرار و به هم پیوستگی مدیریت‌ها در کشور، یادآور شد: این اتفاق که در همه جای دنیا مانند کشور ما وجود دارد بسیار آسیب زاست؛ زیرا جابجایی قدرت یکی از ارکان و اصول مردمسالاری است.
وی ادامه داد: باید زوایای دید و نگاه به زنان را تغییر داد، زنان نیز باید از خلاقیت توانمندی و جسارت خود برای رفع مشکلات جامعه استفاده کنند.
ابتکار تاکید کرد برای نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف راه بزرگی پیش رو داریم و بانوان در این زمینه می‌‌توانند بسیار موثر باشند. 
** تدوین لایحه ای برای جلوگیری از خشونت علیه زنان 
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده از تدوین لایحه ای برای جلوگیری از خشونت علیه زنان خبر داد و گفت: مشکلاتی در ارتباط با قوانین از جمله بیمه و دیه داریم اما با تدوین لایحه ای که در مراحل پایانی آن است سعی کردیم مواردی را لحاظ کنیم که از هر گونه بی عدالتی علیه زنان جلوگیری شود.
وی افزود: لایحه ای نیز در ارتباط با کودکان داریم و با آموزش و پرورش همکاری بسیار ارزنده ای را آغاز کرده ایم.
ابتکار تصریح کرد: در این دوره برای زنان سرپرست خانوار، کارگروهی تخصصی تشکیل داده ایم که خوشبختانه این کارگروه در بخش‌های دولتی وغیردولتی بسیار فعال شده است.
به گفته وی، برای ارتقای مهارت‌ها و توان افزایی زنان باید اعتباراتی از محل صندوق توسعه در موضوع کارآفرینی و بنگاه داری ببینیم.
ابتکار گفت: امروزه کم ریسک ترین مشاغل، کسب و کارهای کوچک و خانگی است که مردم می توانند در آنها سرمایه گذاری کمک کند، زیرا اکنون بسیاری از بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور به دلیل تغییر صنعت با مشکلاتی روبرویند.
** برنامه راه اندازی ژئوپارک در استان‌ها 
نخستین بانوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است، در این گردهمایی گفت: زنان با وجود مشکلات داخلی زندگی خود، در برنامه ریزی‌های امور کشور نقش مهمی را ایفا کرده اند.
راضیه لک افزود: پیشرفت زنان متاثر از تلاش آنان و فارغ از عوامل بیرونی است.
ادامه داد: هدف ما در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، شکل گیری کارآفرینی در کشور است و زنان می‌توانند با کمترین هزینه در کارهایی مانند تراش سنگ‌های زینتی کار کنند.
وی اضافه کرد: ایران یکی از کشورهای دارنده ژئوپارک و عضو همایش بین المللی ژئوپارک است و گام‌های اولیه برای پیشرفت در این بخش برداشته شده است.
لک از مدیران استانی خواست مکان های مناسب برای راه اندازی ژئو پارک را به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی معرفی کنند.
** نقش ائتلاف اسلامی زنان در انتخاب نخستین وزیر زن 
ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻭﺯﯾﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ در این نشست تصریح کرد: مساله وزارت زنان در گذشته تابو بود و کسی آن را جدی نمی گرفت.
سهیلا جلودارزاده گفت: ما در ائتلاف اسلامی زنان تصمیم گرفتیم هرکس رییس جمهوری شد قول انتخاب وزیر زن را از او بگیریم که این امر محقق شد و خانم مرضیه وحیددستجردی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد.
وی اضافه کرد: در چند ماه گذشته در وزارتخانه مهمی همچون وزارت نفت شاهد حضور یک خانم به عنوان قائم مقام وزیر بودیم و در وزارتخانه‌های دیگر نیز روند استفاده از بانوان در مناصب مهم ادامه دارد.
به گفته وی، برای حضور زنان در مقدرات کشور باید سهم حداقل ٣٠درصدی را برای مدیریت آنان دید.
ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻭﺯﯾﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ اضافه کرد: تشکل‌هایی از سراسر کشور در امور اقتصادی، صنعتی، تجاری ومعدنی شکل گرفته و فعال شده است و در وزارت اقتصاد نیز به زنان پست‌هایی داده اند.
جلودارزاده تاکید کرد در ارتباط با ترویج فرهنگ صحیح مصرف راه بزرگی پیش رو داریم که بانوان می‌توانند در این زمینه بسیار موثر باشند.
چهارمین گردهمایی مشاوران امور بانوان استان‌ها و سازمان‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻭﺯﯾﺮ ﺻﻨﻌﺖ، ﻣﻌﺪﻥ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد.
 هفتم آذرماه رییس جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی خود برای ارایه گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم گفت: تا پیش از دولت یازدهم اشتغال بانوان منفی بود و در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغال بسیار پررنگ شد؛ به طوری که از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ که سالیانه ۶۸۵ هزار اشتغال داشتیم، به طور متوسط ۳۰۷ هزار مورد آن از خانم ها بودند.
«حسن روحانی» ادامه داد: برای نخستین بار یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است و معاونان چهار وزارتخانه دیگر از خانم ها انتخاب شد. همه وزیران مکلفند ۲نفر از معاونان و مشاوران ارشد را از خانم ها بگذارند.
رییس جمهوری هشتم شهریورماه نیز در نخستین گفت وگوی زنده تلویزیونی پس از تشکیل دولت دوازدهم، گفت: نگرانم چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید نیستیم؛ بنابراین من به همه وزیران دولت دوازدهم دستور دادم هر وزیری دستکم باید ۲نفر از جوانان را در سمت معاون، مشاور یا دستیار وزیر بگمارند و از وجود یک خانم در یکی از این سمت های مشابه در تحول وزارتخانه ها استفاده کنند. 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.