صفحه اصلی / اقلیت های دینی می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند

اقلیت های دینی می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – سه شنبه مجلس – جزییات طرح یک فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده یک این طرح با ۱۵۲ رای موافق، ۴۱رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر مقرر کردند که اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
نمایندگان در تبصره ماده یک این طرح مقرر کردند که اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۲ این طرح را با ۱۵۶ رای موافق، ۱۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از ۲۲۶ نماینده حاضر تصویب کردند.
بر اساس این ماده، دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس در اجرای ماده ۵۳ این قانون با امکانات موجود در مجلس مستقر می شود.
با تصویب نمایندگان، کمیسیون شوراهای مجلس موظف است آیین نامه ساختار متناسب را تدوین و به تصویب برساند و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه آن را تهیه کرده و به منظور تصویب در اختیار کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس قرار دهد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۳ این طرح را نیز با ۱۴۲ رای موافق، ۳۵ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر تصویب کردند.
مجلسی ها در این ماده مقرر کردند: هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شهر ری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
نمایندگان در بندی از این ماده تصویب کردند که هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای باقرشهر، کهریزک و حسن آباد فشاپویه به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود.
نمایندگان مجلس در بند دیگری از ماده ۳ این طرح مقرر کردند که هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می شود. 
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۴این طرح را با ۱۳۰ رای موافق، ۳۰ رای مخالف،۱۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن، این قانون از زمان برگزاری انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم الاجرا است.
به گزارش ایرنا، کلیات این طرح در جلسه چهارشنبه هشتم آذر ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.