چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / ۲۰ هزار واحد نانوایی مازاد داریم

۲۰ هزار واحد نانوایی مازاد داریم

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز, با گشتی در خیابان‌های پایتخت با تعدد نانوایی‌هایی مواجه می‌شویم که در آن واحدها همه مدل نان از جمله سنگک، بربری و لواش پخت می‌شود. متاسفانه تعدد نانوایی‌ها از یک سو و آرد بی‌کیفیت نیز از سوی دیگر موجب شده مردم از کیفیت نان ناراضی باشند و این موضوع سال‌هاست که مطرح شده، اما مسئولی پاسخگوی این نارضایتی نیست. گزارش‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در موارد متعدد حاکی از این است که بیشترین شکایات مردم به بحث کیفیت نان مربوط می‌شود، چراکه درباره نحوه پخت آن و بهداشت و حتی وزن آن گلایه‌های بسیاری وجود دارد. مردم در موارد متعدد از دورریز زیاد نان که اسراف آرد و گندم به عنوان برکت سفره‌شان است، گلایه دارند و معتقدند با وجود هزینه‌ای که برای خرید نان می‌پردازند کیفیت کافی در محصول وجود ندارد. در این میان نانوایان هم همواره از پایین بودن کیفیت آرد می‌گویند و توپ پایین بودن کیفیت نان را به زمین کشاورز و آردسازان می‌اندازند. 
مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف کشور در ارتباط با این موضوع گفت: باید توجه داشت که تولید نان یک چرخه است و از لحظه‌ای که یک کشاورز بذر گندم را می‌کارد تا زمانی که یک نانوا نان را در تنور می‌گذارد، عوامل مختلفی در کیفیت نان دخیل هستند. 
وی افزود: بر همین اساس نمی‌توان تنها نانوا یا کشاورز را در کیفیت نان دخیل دانست. وقتی بذری کاشته می‌شود، نوع بذر، شرایط آبیاری آن، آب و هوای محل کشت، نوع نگهداری، همه و همه اهمیت بسیار دارد. اکنون شاید گفته شود که کیفیت نان در شهر تهران نسبت به سایر استان‌های کشور بالاتر است، چراکه در اکثر موارد آرد استان تهران از گلستان و استان‌های شمالی کشور تامین می‌شود که نقاطی پرآب هستند و قطعا کیفیتی مطلوب‌تر دارد. 
سخنگوی اتاق اصناف کشور همچنین اظهار کرد: نوع نگهداری در سیلوها هم امری بسیار مهم است. در موارد متعدد ممکن است که در یک سیلو گچ یا سنگ ماسه با گندم و آرد مخلوط شود که همه این موارد در کیفیت آرد تاثیر خواهد داشت. حتی در کارخانه‌های تولید آرد نیز باید این مساله را مورد توجه قرار داد که تا چه اندازه از تجهیزات مدرن دنیا استفاده می‌شود. اصلا آیا کیفیت کارخانه‌های آرد در سراسر کشور یکنواخت است؟
این در حالیست که محمدرضا نظرنژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی هم درباره کیفیت گندم و نان معتقد است که آردهای دولتی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، کیفیت بسیار نامرغوبی دارد و ۹۰ درصد نانوایان از کیفیت آنها شاکی هستند، چراکه نان سنگک باید با گندم مناسب و آرد با گلوتن (پروتئین در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود که این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فرآورده نهایی می‌شود) بالا باشد که خمیر حاصل از آن نرم و برای پخت سنگک مناسب باشد، اما در حال حاضر به دلیل نامرغوب بودن گندم و آرد دولتی شاهد نارضایتی نانوایان، مردم و حتی مسئولان هستیم. حال با تمام این تفاسیر همچنان کیفیت نان و آرد و سلامت مردم مانند قطعات نامرتب یک پازل در کنار هم قرار دارند و در این شرایط حداقل امید مردم آن است که اکنون که در آستانه افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان هستیم، کیفیت آن نیز افزایش یابد و اسراف‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، حذف شود، ‌چراکه ایران یکی از کشورهایی است که میزان بالایی ضایعات از گندم تا نان سفره مردم دارد. 
هر کسی بیکار می‌شود، نانوایی می‌زند
قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان تهران
مشکلات بسیار زیادی صنف نانوایی و نانوایان زحمت‌کش را آزار می‌دهد که پرداختن به آن حدیثی مفصل می‌شود. در حال حاضر همواره صحبت از احداث نانوایی و صدور مجوز برای واحد صنفی نانوایی می‌شود، در حالی که در ارتباط با کیفیت نان که مهم‌ترین موضوع قابل رسیدگی است هیچ‌گاه صحبتی نمی‌شود یا حداقل به اندازه اهمیت آن به این موضوع پرداخته نمی‌شود. در حال حاضر ۸۵ هزار واحد نانوایی در کشور فعال است و ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد نانوایی مازاد داریم و این در حالیست که وزارت صنعت بخشنامه احداث نانوایی را ابلاغ می‌کند. پیش از ابلاغ بخشنامه وزیر صنعت وقت در تاریخ ۱۱/۵/۹۵ مجموعا ۷۲ هزار واحد نانوایی در کشور فعال بود، اما پس از بخشنامه وزیر ۱۳ هزار نانوایی اضافه شد. بنابراین با مازاد تعداد نانوایی‌ها مواجه شدیم. به عبارت بهتر امروزه و در این شرایطی که قرار گرفته‌ایم هر فردی که بیکار است یا شغلش را از دست داده، به فکر احداث نانوایی می‌افتد و مشاهده کرده‌ایم که در برخی موارد مغازه و خانه‌های زیادی تبدیل به نانوایی می‌شوند که این امر بی‌نظمی زیادی ایجاد کرده است. البته اگر این واحدها مشکلی از مشکلات بیکاری را حل می‌کرد حرفی در آن نبود، اما متاسفانه واحدهای نانوایی مازاد واحدهای اشتغالزا نیستند و در واقع یارانه‌بگیر شده‌اند. دیگر مشکل این صنف به کیفیت گندم مورد استفاده در نانوایی‌ها برمی‌گردد. درباره کیفیت گندم تولید داخل باید اشاره شود که ۳۵ درصد گندم درجه یک، ۳۵ درصد درجه ۲ و ۳۰ درصد مابقی درجه ۳ است. بنابراین گندم تولید داخل کیفیت مناسبی دارد، اما اینکه چرا گندم دامی وارد و با گندم داخل مخلوط می‌شود، دلیل آن مشخص نیست. با مخلوط کردن گندم دامی با گندم خرید تضمینی ۱۳۵۰ تومانی گلوتن موجود در گندم کاهش می‌یابد و این مساله کیفیت نان را پایین می‌آورد. تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که سودجویان به بهانه خوراک دام گندم دامی را وارد و با گندم تولید داخل مخلوط می‌کنند. بنابراین برای موضوع کیفیت نان که برای مردم اهمیت بسیاری دارد، کاری انجام نشده است. شور بودن نان نیز موضوعی است که اخیرا از سوی وزیر بهداشت مطرح شده است. این در حالیست که تا پیش از این ۸۵ درصد مسئولان این وزارتخانه از میزان نمک موجود در نان راضی بودند، نمی‌دانیم به وزیر چه گفتند که وی اعلام کرد میزان نمک در نان ۳ برابر افزایش یافته است. به طور کلی متولی نان در کشور از سال ۵۲ تاکنون مشخص نیست و نمی‌دانیم کدام وزارتخانه- جهاد کشاورزی یا صنعت، معدن و تجارت- متولی نان در کشور است. مدیریت صنعت نان باید به بخش خصوصی واگذار و قیمت واقعی نان نیز براساس تورم تجزیه و تحلیل و در کمیسیون نرخ‌گذاری اتاق بازرگانی تعیین شود. 
فکری به حال تعدد نانوایی‌ها  شود
مرتضی متدین، نانوا
زمانی که صحبت از کیفیت نان می‌شود، تمام تقصیرات متوجه نانوایی‌هاست و مردم نانواها را مقصر می‌دانند، اما این در حالیست که کیفیت گندم متاسفانه افت کرده و آردی که تحویل نانوایی‌ها می‌شود برای پخت نان خیلی مناسب نیست. از طرف دیگر اگر فکری به حال تعدد نانوایی‌ها شود شاید در کیفیت آرد و نانی که به دست مردم داده می‌شود، تاثیر زیادی داشته باشد، چراکه در حال حاضر مازاد نانوایی داریم و در هر خیابانی تعداد زیادی نانوایی احداث شده که همین مازاد بر کیفیت نان هم تاثیر گذاشته است. اگر در تعداد نانوایی‌ها و مجوزهایی که برای احداث آنها صادر می‌شود تجدید نظر انجام شود مسئولان می‌توانند برای کیفیت نان نیز بهتر تصمیم‌گیری کنند. همچنین مشکل دیگری که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم قیمت‌گذاری نان است. فقدان نرخ‌گذاری نان موجب اعتراض نانوایان در سراسر کشور شده زیرا بر این باورند که نرخ فعلی نان کفاف هزینه‌های تولید از جمله هزینه‌های تامین آرد، انرژی، آب، برق، دستمزد کارگری و حق بیمه را نمی‌دهد. ما هر ساله با نرخ تورم مواجه هستیم. بنابراین باید این مهم در قیمت نان نیز لحاظ شود که تاکنون عملیاتی نشده است. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.