صفحه اصلی / انبوه‌سازی در اغما

انبوه‌سازی در اغما

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز  انبوه‌سازان بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم با سیاست جدیدی مواجه شدند که از یک سو فعالیت‌های آنها در مسکن مهر را با کندی مواجه کرد و از سوی دیگر برنامه جدیدی برای فعالیت آنها تعریف نشد. به نظر می‌رسد این سیاست در دولت دوازدهم نیز به صورت گسترده‌تری ادامه دارد، سیاستی که به گفته کارشناسان انبوه‌سازی را به اغما می‌برد. 
تضعیف انبوه‌سازی یعنی کاهش بهره‌وری ساخت‌وساز
یک مقام مسئول در کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه سیاست‌های دولت انبوه‌سازی را دچار سکته و اغما کرده است، به «کسب‌وکار» می‌گوید: انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی راهکار اصلی کشورهای توسعه‌یافته برای افزایش ضریب دسترسی مسکن، کنترل قیمت مسکن، افزایش ایمنی و کیفیت و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده است، اما به نظر می‌رسد سیاست‌های دولت به این موارد توجهی ندارد. ایرج رهبر با اشاره به سهم پایین انبوه‌سازی در تولید مسکن ایران گفت: سهم انبوه‌سازی در تولید مسکن پیش از دولت یازدهم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بود که در دولت یازدهم به‌شدت کاهش یافت و تصور من این است که در دولت دوازدهم سهم انبوه‌سازی در تولید مسکن کشور به کمتر از ۵ درصد برسد. وی افزود: با توجه به اینکه صنعتی‌سازی مسکن با انبوه‌سازی گره خورده است، می‌توان از کاهش شدید صنعتی‌سازی نیز در نتیجه سیاست‌های دولت سخن گفت و با کاهش صنعتی‌سازی در واقع بهره‌وری ساخت‌و‌ساز در کشور کاهش می‌یابد. این عضو هیات‌مدیره کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه تشویق انبوه‌سازی از طریق تسهیلات کم‌سود میسر است، گفت: چنین تسهیلاتی در سیاست‌های دولت مدنظر قرار نگرفت و انبوه‌سازی با تسهیلات گران‌قیمت هم صرفه ندارد. 
پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان محدود شده است
یک مقام مسئول دیگر انبوه‌سازان نیز با انتقاد از سیاست‌های ساخت‌وساز دولت به «کسب‌وکار» گفت: انتظار می‌رفت در دولت دوازدهم به انبوه‌سازی توجه شود و مشوق‌هایی برای رونق‌بخشی به این حرفه درنظر گرفته شود. فرشید پورحاجت افزود: دولت جدید باید بسته‌های تشویقی برای انبوه‌‌سازان شامل تامین مالی و مقررات‌‌زدایی به نفع افزایش ساخت‌و‌ساز در نظر می‌گرفت، ولی دولت سیاستی برای رونق‌بخشی به انبوه‌سازی ندارد. وی با یادآوری اینکه خط اعتباری ۱۵۰ میلیونی که بابت هر واحد مسکونی به انبوه‌ساز داده می‌شد، متوقف شده است، گفت: ۸۰ درصد نقدینگی انبوه‌سازان از محل منابع بانکی تامین می‌شود که در حال حاضر این منابع محدود شده است. نتیجه این وضعیت تداوم روند رو به کاهش ساخت‌و‌ساز است، در حالی که تقاضای مسکن تقریبا ثابت است. 
سیاست‌های دولت به تضعیف انبوه‌سازی انجامیده است
یک کارشناس اقتصاد مسکن نیز با بیان اینکه سیاست‌های دولت به تضعیف انبوه‌سازی انجامیده است، به «کسب‌وکار» گفت: دولت از ورود به مقوله ساخت‌وساز پرهیز می‌کند و به پروژه‌هایی مثل مسکن مهر انتقادات بجایی دارد، اما طرح جایگزینی که رونق‌بخش ساخت‌و‌ساز باشد، ندارد. منصور غیبی افزود: انبوه‌سازی می‌تواند ساختمان‌سازی را در کشور ایران از حالت سنتی خارج و کیفیت و پاسخگویی را به این حوزه وارد کند. وی تصریح کرد: بهترین امکان به کار‌گیری و تقویت ظرفیت‌های انبوه‌سازی، نوسازی بافت فرسوده است، اما دولت در این زمینه هم طرح تشویقی کارآمدی نداشته است. 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.