صفحه اصلی / اشکالات طرح فروش اعتباری لوازم خانگی

اشکالات طرح فروش اعتباری لوازم خانگی

شایلی قرایی
کسب و کار نیوز گزارش می دهد, طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری چند سالی است که مطرح است، اما هربار در آستانه اجرای آن اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد که تحقق آن به تعویق می‌افتد. برخی از کارشناسان درباره وضعیت بازار لوازم خانگی و اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی معتقدند که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی موفق نبوده و اگرچه اصل کار بسیار خوب بود، اما در عمل موفق نبود. سقف کارت‌های اعتباری ۶ میلیون تومان بود و روند اجرای طرح بسیار ناامید‌کننده بوده و بنا بود که جلساتی در راستای رفع مشکلات طرح و افزایش بانک‌ها برگزار شود. البته نرخ سود ۱۲ درصدی تنها مزیت طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی عنوان شده و بسیاری از سازمان‌ها و فروشگاه‌ها هماهنگ کرده و شرایط فروش کالا به صورت اقساط را فراهم کرده‌اند. 
در حال حاضر مردم به جایی رسیدند که کالای باکیفیت و به میزان مصرف خریداری می‌کنند. در گذشته به دلیل کمبود عرضه مردم هر نوع کالایی را خریداری‌ می‌کردند، اما اکنون با توجه به عرضه بیش از تقاضا مردم فقط به اندازه نیاز و آن هم در زمان نیاز خریداری می‌کنند و شرایط مانند گذشته نیست که از حالا برای آینده جهیزیه خریداری کنند. 
در این باره رئیس اتحادیه لوازم خانگی و سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که در اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت‌های اعتباری چون نتوانستیم با تسهیلات مشتریان را جذب کنیم و تحریک تقاضا داشته باشیم، موفق نبوده‌ایم. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت اعتباری گفت: بهترین راه رشد اقتصادی، تسهیلات ارزان‌قیمت است تا مردم به کالاهای مصرفی دسترسی داشته باشند چون وقتی نقدینگی برای کالاها داده می‌شود، مصرف‌کننده در راه دیگری خرج می‌کند نه برای خرید کالای ایرانی. 
غزنوی افزود: این شیوه نمی‌تواند به رونق کار تولیدکنندگان لوازم خانگی کمکی کند و این طرح دارای اشکالاتی است که مردم نتوانستند به این تسهیلات دسترسی داشته باشند. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است پول به حساب تولیدکنندگان ریخته شود، گفت: ادامه خرید با کارت‌های اعتباری منتفی شده است و بانک مرکزی امکان و اعتقادی به خرید با کارت‌های اعتباری ندارد و تجربه ناموفقی که در بحث خودرو داشتند، باعث این انصراف شد و مشکل اصلی عدم نقدینگی بود. دولت چین جنس چینی را در دوران رکود از کارخانه‌ها خرید و طی ۶ سال اقساط به مردم فروخت و این باعث رشد کارخانه‌های چینی شد. وی افزود: میزان فروش به جذابیت تسهیلات بستگی دارد و ما نتوانستیم در تسهیلات مشتریان را جذب کنیم. بنابراین باید از طریق تحریک تقاضای مولد این طرح را اجرا کنیم. 
خبری از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری نیست
محمد طحان‌‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی
طرح خرید با کارت اعتباری مطرح شد و تا جایی جلو رفت که امکان اجرای آن فراهم شد، اما در حال حاضر و با گذشت مدتی از اعلام اجرای آن خبری از اجرای طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری نیست و متاسفانه مشخص نیست که بانک مرکزی یا وزارت صنعت کدام‌یک موافق این طرح نیستند که از اجرای آن خبری نیست یا اینکه آن را به تعویق انداخته‌اند. به عبارتی هنوز هیچ اتفاق خاصی در این باره صورت نگرفته و هیچ صحبتی در این زمینه با اتحادیه نیز نشده است و زمان آغاز آن هم مشخص نیست. هرچند کالاهای ایرانی که می‌خواهند در این طرح بیاورند، همه در بازار به صورت اقساط در حال عرضه شدن است. بنابراین اگر قرار است این طرح موفق باشد باید کسانی که فیش کسر از حقوق یا ضمانت هم ندارند را در بر بگیرد. در غیر این صورت افرادی که در ادارات مشغول به کار هستند هم در بازار و هم توسط فروشگاه‌های ادارات خود به صورت اقساط در حال تهیه کالاها هستند. مقرر شده برندهای خارجی که در ایران تولید می‌شوند نیز در این طرح قرار گیرند. در غیر این صورت این طرح نیز به سرنوشت طرح قبل دچار می‌شود. تولیدکنندگان هم وظایفی دارند، به نحوی که باید دفاتر فروش خود را تقویت کنند و هر شرکتی که نمایندگی بیشتری برای فروش کالا داشته باشد، فروش بیشتری با استفاده از کارت‌های اعتباری خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند. به طور کلی مشکلاتی که در بازار وجود دارد، کم نیست و رکود نیز اعضای صنف را آزار می‌دهد. تحریک بازار مستلزم خرید و فروش مسکن است چون بخش زیادی از خرید لوازم خانگی مربوط به افرادی است که با خرید منازل جدید اقدام به خرید در این بازار می‌کنند. بخش دیگر نیز مربوط به ازدواج جوانان است. به طور کلی رکود در تولید کالاهای بی‌کیفیت است و به عنوان مثال از میان تولیدکننده یخچال تولید داخل، ۱۰ تولیدکننده کالای باکیفیت بیشتر نمی‌توان نام برد. همچنین از تولیدکننده اجاق گاز نیز از ۱۵ تولیدکننده باکیفیت بیشتر نمی‌توان نامی به میان آورد، بنابراین تولیدکننده‌های کالای باکیفیت در حال فعالیت هستند و تولیدکنندگان کالای بی‌کیفیت در رکود به سر می‌برند. همچنین به دلیل برخی کالاهای بی‌کیفیت داخلی، تولیدات کیفی داخل کشور لطمه می‌خورند. بنابراین باید تولیدات بی‌کیفیت جمع‌آوری شوند. البته تولیدکنندگان چوب مالیات بر ارزش افزوده را می‌خورند، این در حالیست که بازار کشش خرید نقدی ندارد و در این شرایط هنوز چک اول وصول نشده باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند؛ البته سود تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان نیز بالاست؛ به نحوی که نرخ بهره بانکی به صورت اسمی ۱۵ درصد است، اما در نهایت این تسهیلات با نرخ بالای ۲۳ درصد به دست تولیدکننده می‌رسد. در چنین وضعیتی تولیدکننده باید بابت مواد اولیه از جمله فولاد به شرکت‌های عرضه‌کننده این مواد، پول نقد پرداخت کند؛ البته مشکل گرانی مواد اولیه برای تولیدکنندگان وجود دارد، ولی نمی‌توانند قیمت تولیدات‌شان را افزایش دهند زیرا بازار کشش لازم را ندارد. 
آمادگی بازار برای اجرای طرح خرید با کارت اعتباری 
اصلان منادی، فعال بازار لوازم خانگی
تولیدکنندگان لوازم خانگی در شرایطی قرار دارند که از هر طرحی که موجب فروش رفتن کالاها شود، استقبال خواهند کرد. طرح خرید کارت اعتباری از تولیدات داخلی طرحی تشویقی برای تولید ایرانی و حمایت از تولیدکننده ایرانی است که بازار در حال حاضر در انتظار اجرای آن است. صحبت‌ها و اظهارنظرهای بسیاری درباره زمان اجرای آن شده و مسئولان از آغاز این طرح خبر داده‌اند، اما از آنجایی که برخی سازمان‌های دست‌اندرکار هنوز موافقت خود را اعلام نکرده‌اند اجرای طرح با اما و اگر روبه‌رو شده است. 
در حال حاضر استقبال برای خرید نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده و مردم کماکان منتظر صدور کارت‌های اعتباری برای خرید کالای ایرانی هستند که دولت قول داده بود صادر شود، اما با وجود قولی که دولت و بانک مرکزی داده بودند، کارت‌های اعتباری صادر نشد و این موضوع ضربه بزرگی به صنعت لوازم خانگی زد چون ضمن رکودی که در بازار بود این قول‌ها باعث شد که خرید مردم به تاخیر بیفتد و عدم خرید مردم به رکود بازار لوازم خانگی دامن زد. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.