صفحه اصلی / سالی ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری می‌دهند

سالی ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری می‌دهند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، منوچهر گرجی در نشست هم‌اندیشی خاک که با رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور، مدیرکل محیط‌زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امنیت غذایی فقط کمیت نیست بلکه باید کیفیت آن نیز موردتوجه قرار گیرد همان‌طور که عدم توجه به خاک کشور بحران آب را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: توجه به مدیریت خاک، ضمن افزایش کیفیت آن تأثیر قابل‌توجهی بر افزایش کمی منابع آب و بهره‌وری آن و همچنین ارتقای کیفیت آب دارد؛ بنابراین حفاظت از خاک، ضمن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کشاورزان، باعث افزایش بهره‌وری آب نیز خواهد شد.
گرجی با بیان اینکه ۹۹ درصد غذای انسان‌ها در جهان به‌واسطه خاک تولید می‌شود، گفت: تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی، تولید پوشاک، چوب، گیاهان دارویی، تنظیم گازهای هوا و تعادل بخشی به آن، دفن پسماندها، تصفیه آلاینده‌ها و فاضلاب، کاربرد عمرانی، صنعتی، داروسازی و تولید انرژی از جمله خدمات و کاربرد خاک در جامعه است اما به‌ تازگی بشر از این منابع خدادادی غافل شده است.
رئیس انجمن علوم خاک ایران با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: حدود ۸۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که بستر آن خاک است و اگر مدیریت مناسبی برای خاک اندیشیده نشود خاک نیز دچار چالش می‌شود بنابراین بهبود مشکل آب در کشور بدون مدیریت خاک امکان‌پذیر نخواهد بود.
وی بر لزوم اهمیت و توجه به خاک به‌ منظور تداوم حیات بشری تأکید و خاطرنشان کرد: با مدیریت‌های خاص، بهینه و حفاظت بر خاک می‌توان از تخریب و آسیب خاک جلوگیری کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.