صفحه اصلی / لابی گری و سیاسی بازی استان اصفهان در حوزه آب مردم چهارمحال و بختیاری را به ورطه نابودی کشانده است

لابی گری و سیاسی بازی استان اصفهان در حوزه آب مردم چهارمحال و بختیاری را به ورطه نابودی کشانده است

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری در گفتگو با کسب و کار ضمن انتقاد شدید از دولت و مسئولان وزارت نیرو گفت :طرح  انتقال آب بن-بروجن در دو جلسه هیئت وزیران مصوب شده و همه مجوزات را دارد، به نظر ما؛ توقف این پروژه حیاتی به دلیل لابی‌گری و سیاسی بازی مافیای آب بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری تاکید کرد: مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و همه شریف هستند، اعتقاد ما این است که مشکلات آب در پی سوء مدیریت برخی از تصمیم سازان و دست‌اندرکاران  وزرات نیرو است.
وی خاطر نشان ساخت:تمام طرح‌های برداشت آب در چهارمحال و بختیاری با مجوز همراه بوده و کاملاً قانونی هستند، اما متأسفانه پروژه‌های بسیاری در اصفهان بدون مجوز از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند.
رئیس کمیته صیانت از آب استان ادامه داد،شورای عالی آب با توجه به ترکیب اعضا، دوپهلو قضاوت می‌کند، وزیر نیرو در جلسه دهم این شورا به صراحت تونل انتقال آب گلاب را غیرقانونی معرفی می‌کند اما در جلسه سیزدهم رای به بررسی تونل گلاب می‌دهند که هرگز هیچ‌گونه بررسی‌ نیز صورت نگرفته است!
وی افزود:دیوان محاسبات، وزارت نیرو و سازمان بازرسی ۹ کیلومتر از تونل گلاب یک و تونل گلاب ۲ را غیرقانونی می‌دانند اما این تونل‌ها با هزینه فراوان ساخته و تکمیل شده اند.
  جعفری تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در احداث تونل گلاب هزینه شد که چون غیرقانونی است باید قانون‌شکنان را جریمه کرد اما مسئولان اصفهان برای رساندن آب این تونل به ۱۴ شهر اصفهان در حال برنامه‌ریزی هستند.
شورای عالی آب ۲۳۷ میلیون مترمکعب از آب زاینده‌رود را به چهارمحال و بختیاری اختصاص داده است اما برای اصفهان؛ ۱۷۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، ۴۱۹ میلیون مترمکعب برای حق آبه‌بران، ۶۵۵ میلیون مترمکعب برای سهمیه‌بران، ۳۰ میلیون مترمکعب برای شرب و ۴۰ میلیون مترمکعب برای صنعت در نظر گرفته و برای چهارمحال هیچ‌گونه حق آبه‌ای پیش‌بینی نکرده‌اند.
  مقرر شد وزارت نیرو کنتور هوشمند نصب کند تا مقدار آب برداشتی استان مشخص شود اما هرگز این اتفاق نیفتاد. 
به گفته استانداراصفهان حدود ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در اصفهان وجود دارد که پنج هزار چاه غیرمجاز در بستر زاینده‌رود هستند، چرا مقابل این تخلفات در اصفهان ایستادگی نمی‌شود.
شایان ذکر است،چهارمحال و بختیاری در صدر استان‌هایی است که از آبیاری تحت فشار استفاده می‌کند، اما فضای سبز اصفهان دو برابر میانگین کشوری است که با وجود کم‌آبی در روستاها غیرمنطقی است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.