صفحه اصلی / نخستین نرم‌افزار تفسیر نمودار نگار تولید ساخت داخل رونمایی شد

نخستین نرم‌افزار تفسیر نمودار نگار تولید ساخت داخل رونمایی شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، این نرم‎افزار در نخستین روز برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خوزستان (نهم آذرماه) با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و جمعی از مدیران شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و پژوهشگران دانشگاه تهران رونمایی شد.
پورقاسم، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره پروژه بومی‎سازی این نرم افزار توضیح داد: یکی از موارد بسیار مهم در بخش صنایع بالادستی نفت به ویژه در بخش تولید که مورد توجه مهندسان نفت است، آگاهی از میزان و نوع سیالات تولیدی از چاه است که یکی از راه‎های به دست آوردن این اطلاعات، تفسیر داده‎های به دست آمده از ابزارهای نمودار نگار تولید است.
وی افزود: داده های اولیه حاصل از ابزار نمودارگیری به صورت خام است و برای تفسیر صحیح باید ابتدا مورد پردازش و کنترل کیفیت قرار گیرند؛ تفسیر این نمودارها با استفاده از نرم افزارهای تخصصی انجام می‎گیرد که تا قبل از انجام این پروژه همه دارای منشأ خارجی بودند و تهیه لایسنس این نرم افزارها مستلزم پرداخت هزینه های زیادی بود.
به گفته پورقاسم، ساخت یک نرم‎افزار بومی که متناسب با نیازهای مهندسان بهره برداری در کشور بوده و بتواند با نمونه‌های خارجی این گونه نرم افزارها رقابت کند در دستور کار این شرکت قرار گرفت و به منظور استفاده از توان داخلی و قطع وابستگی، پروژه تدوین دانش فنی و ساخت این نرم‎افزار تعریف و قرارداد اجرایی آن با دانشگاه تهران امضا شد.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: عملکرد و کارایی این نرم‎افزار پس از طراحی‎های پیچیده و بررسی های بسیار بر اساس داده‎های چاه‎های این شرکت، مورد تأیید کارشناسان ذیربط قرار گرفت.
پورقاسم گفت: با انجام این پروژه ضمن بومی شدن دانش فنی توسعه نرم‎افزار تفسیر نمودار نگار تولید، اصل برنامه رایانه‎ای آن با کمترین هزینه در اختیار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار گرفت و امکان بهینه‎سازی مدل بر اساس شرایط چاه‎های این شرکت در آینده فراهم خواهد شد.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره کاربرد این نرم‎افزار تخصصی نیز گفت: این نرم‎افزار از جمله نرم‎افزارهای اساسی صنعت نفت است و کاربرد فراوانی در مدیریت بهره‎برداری از چاه‎های نفت و گاز دارد.
وی به دستاوردهای این پروژه اشاره کرد و افزود: ارتقای دانش فنی توسعه نرم‎افزارهای تجاری حرفه‎ای مورد استفاده در صنعت نفت، ارتقای دانش فنی نمودارگیری تولید و استفاده بهینه از نتایج آن، کاهش وابستگی به دیگر شرکت‎ها و کشورهای دارای فناوری توسعه نرم‎افزار، توانمندسازی متخصصان داخلی در زمینه توسعه نرم‎افزارهای بالادستی و صرفه جویی ارزی از مهمترین این دستاوردهاست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.