صفحه اصلی / گردشگری ایران؛ از انزوا تا جذابیت جهانی

گردشگری ایران؛ از انزوا تا جذابیت جهانی

به گزارش کسب و کار نیوز، پایگاه خبری «News» استرالیا در گزارشی، نگاهی به روند تغییرات صنعت گرشگردی در ایران طی چند دهه اخیر داشته است.
در این گزارش می‌خوانیم: سه دهه پیش ایران یکی از خطرناک‌ترین مقاصد گردشگری در جهان قلمداد می‌شد و تا همین سه سال پیش سفر به ایران از سوی برخی کشورها و گردشگران، پرخطر و دشوار نگریسته توصیف شده بود؛ اما این کشور آسیایی امروز یکی از پدیده‌های نوظهور توریسم است که گردشگران را از سراسر جهان مجذوب خود می‌کند.
شمار گردشگران در این کشور آسیایی در دو دهه گذشته بیش از ۱۰ برابر شده و ایران بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی، در سال ۲۰۱۵ پذیرای ۵.۲ میلیون گردشگر خارجی بوده است.
این حجم استقبال از گردشگری ایران در حالی روی داده که این کشور برای چندین دهه و بویژه پس از انقلاب اسلامی، هدف پوشش خبری منفی رسانه‌ها قرار داشته و با وجود آن که وزارت امور خارجه استرالیا نیز از شهروندان خود خواسته در سفر به ایران بسیار محتاطانه عمل کنند، اما ایران درهای خود را به سوی گردشگری جهانی گشوده و این امکان را برای خارجی‌ها فراهم کرده تا تماشای جذابیت‌های این سرزمین را تجربه کنند.
«دکتر جیمز بازی»، محقق و دانشیار موسسه «آلفرد دیکن» فعال در عرصه شهروندی و جهانی‌سازی در این‌باره می‌گوید: مردم با سفر به ایران، متوجه می‌شوند که تصویری اشتباه و خلاف انتظارشان از این کشور داشتند. با روی کار آمدن روحانی در سال ۲۰۱۳، وی گردشگری را به عنوان یکی اولویت‌های اصلی خود برای بازسازی اقتصاد مطرح کرد.
روحانی با ایجاد تغییر در فرآیند  اخذ ویزا، ورود به ایران را در مقایسه با گذشته برای خارجی‌ها بسیار تسهیل کرد و محدودیت و موانع موجود برای ورود گردشگران آمریکایی را رفع کرد و از همه مهمتر توافق هسته‌ای را در سال ۲۰۱۵ به سرانجام رساند.
توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موجب شد کسب‌ و کارهای بین‌المللی چون مجریان تور، هتل‌ها و کمپانی‌های گردشگری خارجی فرصت بیشتری برای فعالیت در ایران به دست آورند.
«ACCOR» اولین کمپانی بین‌المللی بود که در ایران اقدام به احداث هتل کرد و پس از آن «lbis» و «Novotel» نیز اقدام به اجرای پروژه‌های هتل‌سازی کردند.
بر اساس چشم‌انداز گردشگری ایران، این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ میلادی شمار گردشگران خارجی خود را به ۲۰ میلیون نفر برساند که درآمد ۳۰ میلیارد دلاری از محل گردشگری به همراه خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.