صفحه اصلی / صادرات ایران به اتحادیه اروپا دو برابر شده است

صادرات ایران به اتحادیه اروپا دو برابر شده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، جمعی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالان اقتصادی ایتالیایی برای توسعه مراودات اقتصادی دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کردند.
گردهمایی بزرگ فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا به میزبانی موسسه آمبروزوتی در رم برگزار شد. این همایش دومین دور از نشست فعالان اقتصادی دو کشور برای گفت‌وگو در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی بود. اردیبهشت گذشته نیز نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و دولتی ایتالیا با همکاری موسسه آمبروزتی مهمان اتاق بازرگانی تهران بودند که در نشستی دو روزه در هتل اسپیناس تهران با فعالان اقتصادی ایرانی و مقامات دولتی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در نشست اخیر فعالان بخش خصوصی ایران و ایتالیا در رم، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، نیز به عنوان یکی از سخنرانان مراسم حضور داشت که از روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا به ویژه ایتالیا سخن گفت. در این مراسم که با استقبال ویژه‌ای مواجه شده بود فریال مستوفی، مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و چهره‌هایی از بخش خصوصی مانند پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز حضور داشتند و در مورد وضعیت اقتصاد ایران و ظرفیت‌های آن برای جذب سرمایه سخن گفتند.
رییس اتاق تهران در سخنرانی خود در این نشست، با اشاره به نتایج اجلاس سال گذشته، ابراز امیدواری کرد که نشست کنونی نیز علاوه بر تکرار تجربه خوب سال قبل، در دستیابی به نتایج عملی پیشروتر باشد.
مسعود خوانساری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران را اتاق فکر فعالان اقتصادی بخش خصوصی توصیف کرد و گفت: اکنون منافع دوجانبه سرمایه‌گذاری در ایران بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. من بازی برد- برد واقعی را سرمایه‌گذاری در بازاری می‌دانم که به‌رغم برخی فضاسازی‌ها مسموم و برخی کاستی‌ها در داخل نظام اقتصادی، با توجه به ثبات نسبی، ظرفیت بالای بازار داخلی و کشورهای همسایه و منطقه، امنیت بالا و منحصربفرد در منطقه کم‌ثبات خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌تواند جزو پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های امروز اقتصاد جهان باشد.
او با بیان اینکه در یک دهه گذشته، مسایل متعددی از جمله تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی و برخی سوءمدیریت‌ها و سیاست‌های اشتباه متکی بر درآمدهای نفتی، باعث تضعیف اقتصاد ایران شده است، افزود: با در پیش گرفتن روند اصلاحات تدریجی از آغاز روی کار آمدن دولت یازدهم و تداوم همان خط‌مشی در دولت جدید، امیدواری‌ها به توسعه اقتصادی در ایران قوت گرفته است. در پیش گرفتن اصلاحات در نظام بانکی توسط بانک مرکزی و محور قرار گرفتن دیپلماسی اقتصادی در دولت و به طور مشخص وزارت امور خارجه، این نوید را به مجموعه بازیگران اقتصادی داده است که سال‌های پیش رو احتمالاً می‌تواند مناسب‌ترین زمان برای ارتقای سطح مراودات بین‌المللی و اتصال هر چه مستحکم‌تر و پایدارتر اقتصاد ایران به اقتصاد بین‌الملل باشد.
توسعه تجارت نیازمند ایجاد کانال‌های ارتباطی بانکی است
خوانساری در جمع فعالان بخش خصوصی ایران و ایتالیا عنوان کرد که در چهار سال گذشته، مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در ایجاد ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد، تلاش بخش خصوصی برای حمایت از اقدامات اصلاحی و انگیزه‌بخشی به دولت برای انجام اصلاحات عمیق‌تر و بهبود وضعیت شاخص‌های اقتصادی باعث شده است تا شرایط مناسب‌تری برای میزبانی اقتصاد ایران از سرمایه‌ و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.
او ادامه داد: ایران علاوه بر میزبانی هیات‌های تجاری متعدد از نقاط مختلف جهان که موجب شناسایی بیشتر و ایجاد همکاری بین بخش خصوصی ایران و کشورهای مختلف جهان شده است، چندین قرارداد بزرگ با شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی به امضا رسانده و جذب فاینانس برای انجام پروژه‌های عمرانی نیز با روند موفقیت‌آمیزی جلو رفته است.
رییس اتاق تهران از تامین مالی پروژه‌های عمرانی در ایران از سوی بانک‌های خارجی مانند اوبربانک اتریش با گشایش یک خط اعتباری یک میلیارد یورویی سخن گفت و افزود: اقداماتی مشابه از سوی بانک‌هایی در چین، روسیه، کره‌جنوبی و دانمارک راه را برای پیشبرد پروژه‌های اقتصادی توجیه‌پذیر، باز و هموار کرده است.
 او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که زیرساخت‌ّهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک تا حدودی بهبود یافته است، گفت: خوشبختانه دولت روی یکی از نقاط ضعف اقتصاد ایران یعنی نظام بانکی نیز تمرکز کرده است تا با اصلاح آن بتواند مراودات اقتصادی ایران با دیگر کشورها را تسهیل کند. تردیدی نیست که در فقدان روابط بانکی مطلوب، نمی‌توان انتظار جهش در مبادلات تجاری داشت. توسعه تجارت و حضور در بازارهای بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های خارجی از سوی شرکت‌های ایرانی، همگی نیازمند ایجاد کانال‌های قوی بین بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ایران با همتایان خارجی است.
خوانساری توضیح داد که نظام بانکی ایران اکنون برابر استاندارهای بازل ۲ عمل می‌کند و با توجه به تدوین صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی منطبق با استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) فرصت مناسبی برای اصلاح و بهبود نظام بانکی ایران در سایه مراودات بیشتر با نظام بانکی بین‌الملل فراهم شده است.
 رییس اتاق تهران با بیان اینکه دولت و بخش خصوصی ایران به جد پیگیر گشایش هر چه بیشتر روابط بانکی با اروپاست، گفت: روند همکاری‌ با کشورهایی مانند آلمان و اتریش به خوبی پیش رفته‌ است تا جایی که به زودی بانک‌های ایرانی در آلمان شعبه افتتاح می‌کنند. بانک‌های اتریشی نیز اخیرا از علاقمندی خود برای حضور در ایران خبر داده‌اند. ضمن این که روابط کارگزاری با بانک مرکزی این کشور نیز برقرار است.
 او سپس به تلاش‌های بی‌وقفه بخش خصوصی برای توسعه سرمایه گذاری و افزایش تعاملات بین المللی اشاره کرد و گفت: در همین راستا اتاق تهران برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی با سرمایه‌گذاران خارجی «مرکز خدمات سرمایه‌گذاری» راه‌اندازی کرده است که ماموریت آن شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و معرفی آن به سرمایه‌گذاران خارجی، شناسایی موانع مختلف پیش روی سرمایه‌گذاران و تلاش برای حذف آنها و بهبود چهره اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل است. این مرکز مجموعه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران را رصد می‌کند و از تمام توان خود برای بهبود آن سود می‌برد.
خوانساری هم‌چنین راه‌اندازی «مرکز خدمات داوری» در اتاق تهران را گام دیگری در جهت تسهیل فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی دانست و افزود: این مرکز رسیدگی به اختلافات و دعاوی را برعهده دارد و در کمترین زمان و با پایین‌ترین هزینه به اختلافات احتمالی بین شرکا و طرفین قرارداد رسیدگی می‌کند و مهم این است که رأی صادره در این مرکز از نظر دادگستری مورد قبول و قابل اجراست.
رشد دو برابری مراودات تجاری ایران و اتحادیه اروپا
مسعود خوانساری عنوان کرد که اثرگذاری مجموعه این عوامل در روند فزاینده تجارت بین ایران و اروپا قابل مشاهده است. به گفته خوانساری حجم مراودات تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۷ نزدیک به دو برابر (۱.۷ برابر) نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
او ادامه داد: در هشت ماهه نخست سال جاری، صادرات کالا از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به ایران ۳۷.۵ درصد رشد داشته است. روند صدور کالا از ایران به اروپا نیز فزاینده بوده و در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۴ برابر شده است. حجم کلی تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت بالغ ابر ۱۳.۱ میلیارد یورو بوده است.
 خوانساری با بیان اینکه روند تجارت ایران و ایتالیا نیز در سال‌های اخیر متاثر از گشایش‌هایی که ایجاد شده، رو به فزونی است، ادامه داد: برای نمونه، واردات کالا از ایتالیا به ایران که در سال ۱۳۹۴ برابر آمار گمرک بیش از ۸۰۲ میلیون دلار بود در سال ۱۳۹۵ به بیش از یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار رسید. یعنی خرید کالای ایتالیایی توسط بازرگانان ایرانی در این بازه زمانی بیش ۵۰ درصد افزایش یافته است و تجارت بین دو کشور روندی رو به رشد دارد.
 خوانساری در خاتمه سخنرانی خود در این نشست ابراز امیدواری کرد که توسعه مراودات دو کشور ایران و ایتالیا علاوه بر مبادلات تجاری به مرحله مشارکت و همکاری در سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکت‌های مشترک برای تولید در ایران و صادرات به بازارهای منطقه نیز وارد شود.
در این نشست هم‌چنین فریال مستوفی و محمدرضا بختیاری نیز با ارائه گزارش‌های آماری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی ایتالیا سخن گفتن

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.