صفحه اصلی / واکاوی منابع استخراج کبالت در جهان

واکاوی منابع استخراج کبالت در جهان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز،  بورس فلزات لندن (LME) در جایگاه بزرگترین بازار سهام فلزات صنعتی، پژوهشی را شروع کرده که در جریان آن بررسی می‌شود آیا کبالتی که در بورس معامله می‌شود ازسوی کودکان کار استخراج می‌شود یا نه؟ این پژوهش به دنبال گزارش‌های گوناگونی که در این باره انتشار یافت، از سر گرفته شد. این گزارش‌ها حکایت از این دارد که کودکان بسیاری و در سنینی پایین‌تر از سن قانونی مورد بهره‌کشی قرار می‌گیرند تا این ماده معدنی استخراج شود.
اعضای این مجموعه معاملاتی بیش از همه دغدغه این را دارند که کبالت معاملاتی در «ال‌ام‌ای» در معادن جمهوری دموکراتیک کنگو تولید شده باشد که شهرت زیادی در استثمار کودکان دارد.
اکنون متهم شماره یک، شرکتی چینی به نام «یانتای‌کَش اینداستریال» است که در فصل سوم امسال میلادی برای نخستین بار در بورس فلزات لندن حضور پیدا کرد. یک تاجر که نام او فاش نشده در این باره به روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گفته گمان قوی وجود دارد در این باره که یانتای‌کَش بخشی از کبالت تصفیه نشده خود را از معادن غیرقانونی جمهوری دموکراتیک کنگو می‌خرد.
در همین راستا اوایل نوامبر (اواسط آبان) بورس فلزات لندن فرمانی به همه شرکت‌های عرضه‌کننده کبالت ارسال کرد و از آنها خواست تا جزییاتی را شرح دهند از اینکه چگونه مسئولیت منبع کامودیتی‌هایی را که در بورس لندن معامله می‌شود را تضمین می‌کنند.
امسال میلادی که تنها یک ماه تا پایان آن باقیمانده، رونق بازار ابزارآلات الکترونیک تاثیر بسیاری بر قیمت‌های کبالت گذاشته است. این فلز اکنون با نرخ ۶۱ هزار دلار در هر تن معامله می‌شود که برابر با بالاترین میزان آن در ۵ سال گذشته است. این رشد نرخ باعث شده کبالت گران‌ترین ماده معدنی باشد که در تولید باتری‌ها و ابزارآلات الکترونیک کارآیی دارد.
بنا بر گفته گروه پژوهشی سی‌آریو، حدود ۶۰ درصد از کبالتی که در سطح جهان استخراج می‌شود، در ساخت باتری‌های لیتیوم‌یون در ابزارهای های‌تک به کار می‌آید. همچنین بنا بر اعلام موسسه «بلومبرگ اینتلی‌جِنس» حدود ۵۴ درصد از عرضه جهانی کبالت از سوی جمهوری دموکراتیک کنگو انجام می‌شود؛ این کشور دربردارنده ۴۹ درصد از ذخایر شناخته شده این فلز در سطح جهان است.
همچنین آنچنان که سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید؛ در کشورهای فقیر افریقایی که غنی از مواد معدنی هستند، کودکانی حتی در سنین ۷ سال دیده می‌شوند که در میان زباله‌ها سنگ‌های دربردارنده کبالت را جست‌وجو می‌کنند. این گروه همچنین مدعی است اسنادی را در دست دارد که نشان می‌دهد کبالت استخراج‌شده از سوی کودکان در اختیار برخی از بزرگترین و سرشناس‌ترین نشان‌های تجاری جهانی قرار می‌گیرد.
در نتیجه چنین اتهام‌هایی شرکت‌هایی مانند تسلا و اپل در فشار هستند تا منبع کبالتی را که در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، شناسایی و منبع آن را شفاف‌سازی کنند. علاوه بر تسلا و اپل سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل سامسونگ، سونی و دیگر شرکت‌های فناورانه را نیز به غفلت از کنترل منبع مواد معدنی مصرفی خود، متهم کرد و تاکید داشت این شرکت‌ها باید مطمئن باشند مواد معدنی به کار رفته در محصولات آنها، حاصل کار کودکان
نیست.
در پاسخ به این اتهام، اپل در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست تایید کرد ۲۰ درصد کبالتی که در محصولاتش استفاده می‌شود از «هوآوی‌کبالت» می‌آید و البته برای جلوگیری از ادامه این روند تصمیم دارد زنجیره عرضه کبالت مصرفی خود را به‌طور موشکافانه بررسی کند و در این زمینه خود را متعهد می‌داند. هوآوی‌کبالت به برخی از بزرگترین باتری‌سازهای جهان کبالت عرضه می‌کند و آن شرکت‌های باتری‌ساز نیز به نوبه خود به شرکت‌هایی مانند اپل، ال‌جی‌چم، سامسونگ و مانند آن باتری ارائه می‌دهند.
دیگر پژوهش‌های انجام شده از سوی واشنگتن‌پست و سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد بیشتر کبالت استخراج شده در کنگو را شرکت چینی «کنگودانگ‌فانگ‌اینتِرنَشنال‌ماینینگ» می‌خرد. این شرکت نیز زیرمجموعه شرکت هوآوی کُبالت است.
در نهایت سراسر فرآیند تولید کبالت به‌عنوان ماده‌ای معدنی که می‌تواند انقلابی سبز در دنیای صنعت بیافریند، در هاله‌ای از ابهام فرورفته، به ویژه آن مقدار چشمگیری که از جمهوری دموکراتیک کنگو در مرکز افریقا سرچشمه می‌گیرد؛ نقطه‌ای از جهان که با کار کودکان و تضییع حقوق انسانی گره خورده است. هم‌اکنون علاوه بر کنگو کوبا، زامبیا، روسیه، استرالیا، کانادا و ماداگاسکار نیز دیگر کشورهای دارنده معادن کبالت هستند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.