صفحه اصلی / راه اندازی مسیر ترانزیتی شلمچه-عراق-کویت در دستور کار

راه اندازی مسیر ترانزیتی شلمچه-عراق-کویت در دستور کار

پنجمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خرمشهر با حضور فرماندار ویژه خرمشهر، نماینده مردم خرمشهر در مجلس، هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و جمعی از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی خرمشهر در محل این اتاق برگزار شد.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر با اشاره به اهمیت مرز شلمچه در توسعه فعالیت های بازرگانی منطقه و وجود مشکلات صادرات این مرز، گفت: امسال به همت مسئولان و با یاری شهروندان خرمشهری شاهد استقبال با شکوه از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه بودیم این امر باعث ایجاد فخر و عزت در وجود همه ما شد که جا دارد از تمامی قعالان این عرصه تقدیر و تشکر کرد.
 
سید مصطفی موسوی افزود: عدم صدور کارت های تردد برای بازرگانان و بدرفتاری مامورین امنیتی با بازرگانان و فعالان اقتصادی حاضر در مرز شلمچه از جمله مسائلی بود که کلیه فعالیت های فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده بود.
 
موسوی بیان کرد: اتاق خرمشهر به نمایندگی از کلیه اعضا و فعالان بخش خصوصی خواستار رفع این گونه معضلات و رفتارهای نامناسب در سال آتی بوده و تقاضای برخورد با تعطیلی مکرر مرز شلمچه در مناسبت های مختلف را دارد.
 
وی اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی معضلات بازرگانی در مرز شلمچه، بررسی علل عدم امکان صدور مشتقات نفتی و برخی کالاهای دیگر از این مرز و بیان چگونگی واردات با توجه به تخصیص کد وارداتی به شلمچه بود.
موسوی با اشاره به مشکلات تراتزیتی در خرمشهر و شلمچه گفت: در حال حاضر در شلمچه انبار عمومی کالا وجود ندارد. این امر معضل بزرگی جهت دپوی کالاهایی که در بارانداز به موقع تخلیه نمی شوند بوجود آورده است. مسئله دیگر پیگیری اتاق جهت حمل کالا از طریق مسیر ترانزیتی عراق – کویت در آینده است. باید با رفع مشکلات در منطقه بتوانیم از مزیت های حمل زمینی کالا به کشور های کویت و امارات بهره مند شویم.
 
نایب رئیس اتاق خرمشهر همچنین خواستار حضور گمرک در مبادی ورودی و خروجی مرز شلمچه شد و گفت: وجود گمرک در این مبادی ضمن ایجاد عامل مناسب جهت بازرسی صحیح تر و بر اساس قوانین گمرکی جاری، سبب افزایش سرعت در فرایند صادرات خواهد شد.
 
فعالیت بازرگانی اصلی ترین مؤلفه ایجاد اشتغال در خرمشهر است
 
 فرماندار ویژه خرمشهر در این نشست ضمن ابراز تمایل مقامات دولتی خرمشهر و کشور به تداوم فعالیت های تجاری مرز شلمچه در ایام اربعین افزود: تمهیدات لازم جهت فعالیت مداوم مرز شلمچه در ایام استقبال و عبور زایرین اربعین اندیشیده شده بود که از جمله آنها میتوان به آماده سازی مسیر ویژه کامیون های حمل بار تا مرز اشاره کرد. اما تصمیم تعطیلی مرز که از سوی کشور عراق صورت گرفت با توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی و اهمیت صادرات در آن به هیچ وجه پسندیده نیست.
 
وی به توسعه روابط تجاری به عنوان اصلی ترین مولفه اشتغال زایی منطقه اشاره کرد و گفت: راه اشتغال در خرمشهر از کانال بازرگانی میگذرد. در این مسیر دو سیاست در دستور کار دولت قرار گرفته که اولی اختصاص سقف واردات عام به میزان ۷۰۰ میلیون دلار در منطقه آزاد اروند است که بدون عوارض امکان پذیر است.
 
حیاتی افزود: هدف این طرح ورود کالا به منطقه و عرضه آن به صورت خرده فروشی به مسافران جهت ایحاد اشتغال برای شهروندان، توسعه صنعت گردشگری و افزایش گردش مالی در این منطقه است. انتظار ما از بازرگانان و فعالان اقتصادی فعالیت گسترده در این حوزه است تا از سهمیه اختصاص داده شده و فرصت بوجود آمده به راحتی از دست نرود.
 
فرماندار خرمشهر ادامه داد: سیاست دوم دولت در این منطقه صادرات انواع کالا بالاخص سوخت و مشتقات نفتی بوده تا بتوان از آن طریق معیشت مرزنشینان و روستاییان ارتقا یابد. به زودی سهمیه این فعالیت اعلام خواهد شد تا رسما صادرات سوخت از طریق شلمچه و خرمشهر عملیاتی شود.
 
وی به ورود خودروهای خارجی همراه با سرنشین از مرز شلمچه خبر داد و گفت: جلسات تعیین شرایط و مسیر ورود خودروها در حال بررسی است. در آینده ای نزدیک این مورد نیز به مرحله اجرا خواهد رسید.
 
خرمشهر دارای ظرفیت های بالقوه اقتصادی در خوزستان است
 
نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود : با همکاری وزیر محترم اقتصاد مجوز لازم برای ورود خودروهای همراه با سرنشین از مرز شلمچه به کشور صادر شده که در مرحله ابتدایی مجوز تردد این خودروها تنها در محدوده منطقه آزاد اروند خواهد بود.
 
عبدالله سامری ادامه داد: به درخواست اتاق خرمشهر برای اخذ کد وارداتی برای مرز شلمچه فعالیت هایی صورت گرفت که با همکاری گمرک این کد اختصاص یافته و امکان واردات کالا از طریق شلمچه صورت خواهد گرفت. هدف ما رفع انحصار و موانع فعالیت های بازرگانی شلمچه در زمینه های صادرات و حتی واردات کالا بوده که توانسته ایم تا حدود زیادی ممنوعیت و موانع را رفع کنیم.
 
سامری افزود : احداث بازارچه مرزی در شلمچه نیز از برنامه های مدنظر است که اقدامات و رایزنی های اولیه آن در حال انجام است. انتظار ما از فعالان اقتصادی بومی خرمشهر فعالیت بیشتر است تا امتیازات حاصل از بازرگانی به شهروندان تزریق شود.
 
وی با اشاره به مزیت های بی نظیر مرز شلمچه افزود: امتیاز واردات شلمچه امتیازی منحصر به فرد است که امتیازات خاص دیگری را نیز در پی خواهد داشت. بخش خصوصی به پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، قدرتمند تر و موثرتر از بخش های دولتی توان ایجاد اشتغال و کارآفرینی را دارد.
 
سامری افزود: هیچ جای خوزستان بلکه هیچ جای کشور دارای ظرفیت های بالقوه خرمشهر نیست.باید همت کرد و از این ظرفیت ها استفاده کنیم. از جمله این ظرفیت ها، نیاز به احداث انبارهاست که بخش خصوصی می تواند با ورود، ضمن سود آوری برای خود، زمینه ایجاد اشتغال شهروندان را نیز فراهم کند.
 
 مدیر سایت تجاری شلمچه نیز در این نشست از توسعه حریم گمرکی شلمچه تا سه راهی یادمان خبر داد و افزود: در حال حاضر با پراکندگی شرکت ها و دفاتر مواجه هستیمهدف ما تمرکز زدایی و استقرار منظم با حضور گیت های گمرک و بازرسی است تا به موضوع توسعه حریم گمرکی رسیدگی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.