صفحه اصلی / سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود تراز تجاری و انتقال فناوری را به دنبال دارد

سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود تراز تجاری و انتقال فناوری را به دنبال دارد

رئیس اتاق ایران در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران حضور پیدا کرد و در جمع سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی به اهداف ایران در جذب سرمایه‌های جدید اشاره کرد. به اعتقاد وی باید به کمک سرمایه‌گذاری تراز تجاری کشور را بهبود بخشیده و بنگاه‌های داخلی با مهارت‌های فنی و مدیریتی جدید آشنا شوند.
 
غلامحسین شافعی با اشاره به فعال شدن استان‌ها در جذب سرمایه‌گذاران خارجی اضافه کرد: انتقال فناوری و ایده‌های نو در بخش تولید  از جمله جاذبه‌های سرمایه‌گذاری است؛ فعالان اقتصادی در پی استفاده از دانش روز برای ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی خود هستند.
 
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع احیای جاده ابریشم اشاره و تأکید کرد: آنچه اقتصاددانان از احیای این جاده تا سال ۲۰۲۵ تخمین زده‌اند را باید مورد توجه قرار داد. سرمایه‌گذاران خارجی باید آینده ایران را در این مسیر ببینند.
 
شافعی گفت: تا امروز ۶۷ کشور به احیای این مسیر پیوسته‌اند. به طور حتم موقعیت ویژه ایران در جاده ابریشم می‌تواند در اقتصاد منطقه اثرگذار باشد. ایران به دنبال تجهیز خود است تا با احیای این مسیر پاسخ مناسبی به این ظرفیت بدهد. در واقع توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی می‌تواند به ایران کمک کند تا از این ظرفیت بهترین بهره را ببرد.
 
به اعتقاد شافعی حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری در آن از جذابیت‌های بالای کشور محسوب می‌شود. وی گفت: در حال حاضر رتبه ایران از نظر حمل‌ونقل در بین ۱۳۷ کشور، ۵۷ است. از نظر کیفیت ریلی رتبه ۴۲ و کیفیت جاده‌ای رتبه ۷۱ را داریم.
 
شافعی همچنین در تشریح دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران گفت: اندازه بازار و دسترسی به آن، امنیت و آسان بودن دسترسی به بازارهای منطقه با گستره بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر، رتبه اول در مورد سرمایه انسانی از نظر تعداد مهندسان و نرخ بالای مشارکت در آموزش عالی از جمله مواردی هستند که باید موردتوجه باشد. از نظر منابع طبیعی نیز می‌توان به پهنه و مدت طولانی تابش خورشید توجه کرد. به طورحتم سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در بخش خورشیدی و بادی بسیار جذاب است.
 
وی تأکید کرد: امنیت سرمایه‌گذاری از این نظر که سرمایه حفظ شود، وجود دارد اما از این منظر که افراد بتوانند آینده را پیش‌بینی کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند، شرایط مطلوبی نداریم.
 
حوزه انرژی و صادرات در اولوی
 
در ادامه محمد خزاعی، رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: اولویت ورود منابع مالی خارجی به کشور، سرمایه گذاری در طرح‌های انرژی، اشتغالزا و صادرات محور است.
 
وی تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای، هر روز بیشتر از قبل، شاهد پیشنهادها و مذاکرات و قراردادهای مالی بین المللی با کشورهای مختلف هستیم، دولت و بخش خصوصی ایران آماده تضمین و استقبال از این سرمایه‌هاست.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه علاوه بر بانک‌های ایرانی که آماده صدور ضمانت نامه‌های بانکی و تضامین لازم هستند، دولت نیز این آمادگی را دارد تا ضمانت نامه‌های لازم را صادر کند، گفت: بر اساس قوانین، تمام پیشنهاداتی که از خارج کشور برای سرمایه گذاری به وزارت اقتصاد و دارایی برسد در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، سازمان سرمایه گذاری، بانک مرکزی، اتاق‌های بازرگانی و تعاون و سازمان برنامه و بودجه و حسب مورد دستگاه مربوطه بررسی می‌شود و در صورت تصویب و تأیید این طرح در کمیته سرمایه گذاری، دولت طرح را به صورت کامل تأیید، تضمین و حمایت می‌کند.
 
این مقام مسئول افزود: در صورت تصویب طرح سرمایه گذاری در این کمیته، ورود و خروج ارز و همکاری بانک‌های ایرانی تسهیل می‌شود و وزارت امور خارجه نیز ویزا و اقامت سرمایه گذاران را تأیید می‌کند.
 
خزاعی افزود: از نظر دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ورود منابع مالی به صورت سرمایه گذاری نسبت به سایر موارد از جمله استقراض و غیره در اولویت است.
 
وی همچنین به سرمایه گذاران خارجی توصیه کرد: با همکاری بخش خصوصی ایران، سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و همچنین در کشورهای همسایه را از جمله عراق و افغانستان و کشورهای آسیای میانه مد نظر قرار دهند.
 
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به ثروت‌های غنی و منابع سرشار انرژی در ایران و همچنین وجود نیروی انسانی زبده در کشور، تاکید کرد: ایران کشوری ثروتمند است اما چنانچه در همه جای دنیا و از جمله کشورهای ثروتمند جهان نیز مرسوم است مایل به استفاده از سرمایه‌های خارجی در کنار ثروت ملی خود است و این رویه‌ای عادی و طبیعی در همه جای دنیاست.
 
خزاعی همچنین امنیت ایجاد شده در کشور را یکی از مزیت‌های  ایران در منطقه‌ای پر تلاطم دانست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.