صفحه اصلی / رفع موانع رشد صنعت حمل‌ونقل هوایی

رفع موانع رشد صنعت حمل‌ونقل هوایی

سرمقاله
بررسی آمارهای موجود از رتبه‌بندی فرودگاه‌های ایران در ناحیه خاورمیانه و قاره آفریقا در سال ۲۰۱۶ و مقایسه آن با سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که اتفاق بزرگی در طول دو سال گذشته در صنعت فرودگاهی به ویژه در افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری بهینه افتاده است. این آمارها که توسط گروه بین‌المللی تحلیل‌گران ENAC تهیه شده و ۵۵ کشور و ۲۹۲ فرودگاه در حوزه مقایسه‌ای منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در این بررسی ۸ فرودگاه ایران دارای بالاترین رتبه در بین ۴۹ فرودگاه ناحیه‌ای در سال ۲۰۱۶ هستند. این ۸ فرودگاه به ترتیب مهرآباد، مشهد، امام خمینی (ره)، شیراز، کیش، اهواز، اصفهان و تبریز هستند که بهترین رتبه در میان آنها متعلق به فرودگاه مهرآباد – رتبه ۹ – با ۱۶.۳۲۷.۳۵۹ مسافر است. طبق این گزارش، ایران از نظر پذیرش هواپیما (نشست و برخاست)، بار و مسافر بعد از کشورهای امارات، عربستان و آفریقای‌جنوبی مقام چهارم را در بین ۵۵ کشور دارد. شایان ذکر است که در این رده‌بندی، فرودگاه اهواز در بین ۲۹۲ فرودگاه در ۵۵ کشور خاورمیانه و آفریقا در زمینه اعزام و پذیرش مسافر رتبه نخست را در بین کل فرودگاه‌های خاورمیانه و آفریقا کسب کرده و رتبه‌های دوم و ششم نیز به فرودگاه‌های ایران تعلق گرفته است. این رویداد نتیجه به ثمر رسیدن تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور خصوصا طی 
دو سال گذشته است و می‌توان اهتزاز پرچم رشد خدمات فرودگاهی ایران را بر فراز قله دو منطقه خاورمیانه و آفریقا با وجود غول‌های صنعت فرودگاهی در این مناطق به همت و تلاش کارکنان این بخش مرتبط دانست. برای تداوم این روند لازم است رفع موانعی همچون واقعی نبودن نرخ خدمات فرودگاهی، تعلل ایرلاین‌ها در پرداخت بدهی‌ها و پرداخت سهم واقعی فرودگاه‌ها از آزادسازی نرخ بلیت در دستور کار قرار گیرد تا خدمات فرودگاهی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان صنعت حمل‌ونقل هوایی مسیر رو به رشد خود را با شتاب بیشتر ادامه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.