صفحه اصلی / جولان لوازم خانگی بی‌کیفیت در پوشش برند

جولان لوازم خانگی بی‌کیفیت در پوشش برند

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، مدتی است که بحث واردات بی‌رویه و افزایش قاچاق لوازم خانگی در بازار این محصولات سر و صدای زیادی به پا کرده است و مسئولان و دست‌اندرکاران همواره نسبت به آن هشدار داده‌اند. این در حالیست که این صنعت با وجود اشتغالزایی و ارزش‌افزوده بالا درگیر مشکلات عمده‌ای است که باید برای رهایی از آن مسئولان چاره‌اندیشی کنند. 
تقلب گسترده در بازار لوازم خانگی این روزها بسیار فراگیر شده است و برخی افراد سودجو با آغاز فعالیت غیرقانونی خود سعی در کسب پول‌های کلان و سودهای غیرقانونی از تولید غیرمجاز آن محصولات دارند. در تولید لوازم‌خانگی نیز در حال حاضر مشکلی وجود دارد و آن فعالیت زیرزمینی برخی افراد سودجو در تولید برخی برندهای مورد استقبال لوازم‌خانگی است. 
از سوی دیگر به طور کلی محصولات چینی امروز در ابعاد گسترده‌ای در کشور با قیمت‌های پایین عرضه می‌شوند، اما همانطور که می‌دانید، از لحاظ کیفیت و خدمات پس از فروش قابلیت رقابت بالایی با تولیدات داخلی ندارند. بنابراین امتیاز محصولات ایرانی در این بخش باعث شده سهم بازار زیاد به نفع آنها نباشد. نکته‌ای که امروز باعث بروز مشکل برای خریداران شده و برخی تولیدکنندگان را نیز با چالش مواجه کرده مربوط به تقلب در این تولیدات است چون محصولات بی‌کیفیت چینی با نام و برندهای معتبر ایتالیا و ترکیه فروخته می‌شوند. 
در همین رابطه رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی از عرضه برخی کالاهای وارداتی قانونی با ارائه گارانتی یا ضمانتنامه‌های تقلبی در بازار خبر داد. محمد طحان‌پور افزود: برخی واردکنندگان لوازم خانگی به دلیل گارانتی نبودن کالای وارداتی، پس از هماهنگی با تعمیرکاران متفرقه اقدام به ارائه گارانتی همراه با کالا می‌کنند، در حالی که این خدمات پس از فروش، تقلبی و غیرقابل اعتماد است. وی عرضه کالا در فضای مجازی را بزرگ‌ترین مشکل این صنف دانست و گفت: این ضمانتنامه‌ها کاملا تقلبی و غیرقابل پیگیری است. طحان‌پور با اشاره به شکایات متعدد درباره کالاهای فروخته‌شده در شبکه مجازی ادامه داد: این کالاها بدون کیفیت و پرمصرف هستند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی ارائه ضمانت را سبب امنیت خانواده دانست و گفت: کالاهای دارای ضمانت قیمت بیشتری نسبت به کالاهای بدون خدمات پس از فروش دارند و این درحالیست که کالای گارانتی‌شده باید تا ۱۰ سال در منازل استفاده شود. 
وی با اشاره به اینکه شماره‌تلفن‌هایی که در سامانه ۱۱۸ به ثبت رسیده، مجاز و از شرکت‌های نمایندگی اصلی نیست، افزود: ۱۱۸ باید برای ثبت تلفن مدارک شرکت‌های نمایندگی اصلی را دریافت و پس از آن اقدام به ارائه تلفن به مشترکان کند. طحان‌پور با اشاره به محدودیت اعمال‌شده برای واردکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: واردکنندگان لوازم خانگی باید قبل از واردات، شرکت معتبر گارانتی و ضمانت را معرفی کنند و کالا باید از کشور مبدأ خریداری و به کشور وارد شود. 
به گفته وی، در کنار این موفقیت‌ها مشکلاتی نیز این صنعت را تهدید می‌کند. هزینه‌های بالایی که برای تولید کالاهای ایرانی وجود دارد، موضوعی است که اجازه رقابت این کالاها را در بازارهای جهانی نمی‌دهد. البته در کنار تولیدات باکیفیت داخلی ما بحث قاچاق را نیز داریم که مناطق آزاد هم در این میان بی‌تقصیر نیستند. درباره سهم مناطق آزاد از قاچاق لوازم‌خانگی آمار دقیقی در دست نیست، اما مناطق آزاد تجاری مثل بندرانزلی و ارس بیشترین سهم در ورود لوازم‌خانگی قاچاق را دارند و یکی دیگر از راه‌های ورود لوازم‌خانگی قاچاق بازارچه مرزی بانه است. 
جابه‌جافروشی در بازار لوازم خانگی
حبیب‌ا… انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران 
تخلفاتی در زمینه لوازم‌خانگی وجود دارد که برخی از آنها جابه‌جافروشی است. در این روش برخی افراد کالاهای بی‌کیفیت و بی‌نام و نشان را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و بعد نام برند معتبر را روی محصول می‌چسبانند. این محصولات معمولا قیمت ارزان‌تری دارند و برای برخی افراد وسوسه‌انگیزند، اما بعد از مدتی استفاده کالا دچار عیب شده و خریدار به دلیل اینکه از فروشگاه معتبر خریداری نکرده، نمی‌تواند اعتراض خود را در جایی مطرح کند. 
البته گمرک و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین سازمان ملی استاندارد باید یک اتحاد را تشکیل دهند و کالاهای بی‌کیفیت را از بازار حذف کنند. در کنار این مردم هم باید با چشمان باز خرید کنند. اکنون برخی کـــالاهای خــانگی به‌صورت زیرزمینی در کشور تولید و در بازار عرضه می‌شوند. حتی تقلب در ورود برخی کالاهایی که به‌صورت قانونی و از کانال گمرک به کشور وارد می‌شود هم وجود دارد. همچنین کالاهایی به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که نه اسم معتبری دارد و نه از کیفیت لازم برای مصرف برخوردار است. بر همین اساس برخی افراد سودجو با نصب برندهای معتبر روی محصولات تقلبی باعث ضرر و زیان خریداران می‌شوند. 
فاصله قیمت  میان محصولی خاص با برند
سعید توکلی، توزیع‌کننده لوازم خانگی 
تنوع، تولید و واردات انبوه لوازم خانگی در بازاری که رکود بر آن حاکم شده، موجب سوءاستفاده برخی از افراد شده که از طریق اقدامات غیرقانونی سعی در پر کردن جیب خود دارند. به عبارت بهتر، گوناگونی و مدل‌های متنوع لوازم خانگی آنقدر فراوان است که تقریبا مطابق با هر میل و سلیقه‌ای محصولات مورد علاقه متقاضیان در بازار یافت می‌شود. این در حالیست که متاسفانه به موازات این فراوانی و تنوع ضریب و حجم محصولات و لوازم خانگی بی‌کیفیت نیز مضاعف شده و در صورت عدم آشنایی کافی خریداران به لوازم خانگی یا خرید از فروشگاه‌های غیرمعتبر و غیرمجاز، امکان فریب خوردن و خریداری محصولات بی‌کیفیت و جعلی کم نخواهد بود. 
به طور معمول اصلی‌ترین و بارز‌ترین نشانه و شاخص میان کیفیت مطلوب و غیراستاندارد بودن چنین محصولاتی به قیمت این اقلام معطوف می‌شود و در اکثریت قریب به اتفاق مواقع فاصله قیمتی موجود میان محصولی خاص با برند واحد دال بر قلابی و غیراستاندارد بودن کالایی است که به قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسد. به عنوان مثال، دستگاه آبمیو‌ه‌گیری یک برند، از قیمت مشخصی برخوردار است و به تبع در شرایطی که این محصول تحت عنوان همان برند معروف با قیمت بسیار نازل‌تر و پایین‌تر به فروش می‌رسد، این تفاوت قیمتی دلیل مشخصی دارد که علت آن به جعلی و بی‌هویت بودن آن محصول مربوط می‌شود. 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.